خرید تور تابستان

یادداشت داماد «آیت‌الله منتظری» و واکنش سازندگان «قائم مقام»

سید «هادی هاشمی»، داماد آیت الله منتظری یادداشتی درباره‌ی مستند «قائم مقام» نوشته است که متن آن به نقل از کانال تلگرامی «مجتبی لطفی» در پی می‌آید:

باسمه تعالی

1- این‌جانب هیچ گاه با دست‌اندرکاران مستند در حال اکران، همکاری نکرده و به درخواست مکرر آنان پاسخ مثبت ندادم و آنان را تا به حال ندیده‌ام. بلکه بیش از دو سال پیش سه مرد و دو خانم (یکی از خانم‌ها خود را به نام «جوزدانی» معرفی می‌کرد) به عنوان دانشجو برای تحقیق درباره‌ی زندگانی مرحوم آیت الله منتظری نزد من آمدند و با اصرار زیاد از من خاطراتی را گرفته و قول دادند در صورت قصد انتشار با هماهنگی و اجازه‌ی حقیر منتشر گردد. اما به ناگاه دیدم سخنان مرا بدون عمل به قول و قرار قبلی در اختیار مستند سازان قرار داده‌اند! آیا این رسم مسلمانی است که بدون اجازه و با حذف صدر و ذیل، مطالب مرا منتشر نمایند؟

2-بررسی و انتشار بدون سانسور تاریخ انقلاب اسلامی به ویژه برای جوانان تشنه‌ی حقیقت که از تحریف، سانسور و دروغ خسته شده‌اند، کاری لازم است. درباره‌ی زندگانی و افکار مرحوم آیت الله منتظری بهترین منابع برای تحقیق چند منبع است:

الف: سخنرانی‌های کامل و بدون سانسور ایشان در دهه‌ی 60 و تذکرات ایشان به مسوولان و مقامات حکومتی که در جراید آن زمان آمده است.

ب: نامه‌های ایشان به مرحوم امام خمینی درباره‌ی اوضاع کشور اعم از جنگ، دادگاه‌ها، زندان‌ها و اصرار بر رعایت حقوق مردم و وضعیت اقتصادی آنان که در کتاب خاطرات ایشان آمده است.

ج: ارجاعات موضوعات مهم فقهی و سیاسی نظام توسط امام خمینی به ایشان که بیان‌گر نظر امام نسبت به موقعیت علمی و بینش سیاسی آیت الله منتظری می‌باشد. بسیاری از آن در خاطرات معظم له آمده است. این ارجاعات در راستای آخرین نامه‌ی امام به آیت الله منتظری است.

د: عملکرد، طرح‌ها و پیشنهادهای مهم ایشان از جمله: تأسیس دادگاه عالی برای جلوگیری از اعدام‌ها و مصادره‌ی اموال مردم، هفته‌ی وحدت، هفته‌ی ولایت، تأسیس دانشگاه امام صادق، راه اندازی مدارس پنج گانه‌ی علمیه، تأسیس مدرسه‌ی تخصصی علوم اسلامی و مرکز تربیت مدرس دانشگاهها و… .

ضمناً آثار سیاسی آن مرحوم از قبیل دو جلد خاطرات، سه جلد دیدگاه‌ها، و یک جلد کتاب انتقاد از خود، راهنمای خوبی برای آگاهی از حیات، اندیشه‌ها و بینش سیاسی و توجه ایشان به ابعاد پیچیده‌ی مسایل انقلاب می‌باشد. و کتب دیگر مانند: «فقیه عالیقدر»، «بهای آزادگی» و «واقعیت‌ها و قضاوت‌ها» که از نویسندگان محقق به یادگار مانده، می‌تواند برای تهیه‌ی یک مستند واقعی و کامل، مفید باشد.

و الله هو المستعان- سید هادی هاشمی- بیست آذر 96


# واکنش سازندگان «قائم مقام» به یادداشت داماد آیت‌الله منتظری

واکنش کانال تلگرامی مستند «قائم مقام» به داماد آیت الله منتظری با تیتر «جدیدترین جوسازی علیه قائم مقام: ادعای تحریف 41 ثانیه از مستند 100 دقیقه‌ای» در پی می‌آید:

آقای سید «هادی هاشمی»، داماد و رییس‌ دفتر آیت‌الله منتظری در دهه‌ی شصت گفته‌اند با قائم مقام گفتگویی نداشته‌اند و مستندسازان، فیلمی که در اختیارشان قرار گرفته را با حذف صدر و ذیل منتشر کرده‌اند.

یکم: امیدواریم همانگونه که آقای هاشمی جزییات مصاحبه تصویری چندسال قبلشان را به یاد دارند، به خاطر بیاورند که در گفتگوی تلفنی بیست دقیقه‌ای با عوامل مستند اصرار داشتند که «دیگر سنی از من گذشته و خیلی چیزی یادم نیست.» تیم مستند در جریان تحقیق و پژوهش متوجه شد یک گروه مستندساز مدتی قبل که گویا هنوز آقای هاشمی بعضی مطالب را به یاد داشته‌اند، پس از گفتگو با آقای «احمد منتظری»، با ایشان نیز گفتگو کرده‌اند. موضوع گفتگو هم نه آیت الله منتظری، بلکه خود آقای سید هادی هاشمی بوده است. با لطف آن گروه مستندساز، بخش‌هایی از این مصاحبه که مرتبط با آیت الله منتظری بود، در اختیار تیم مستند قائم مقام قرار گرفت.

دوم: آقای هاشمی ادعا کرده‌اند مطالب ایشان با حذف صدر و ذیل منتشر و به قول معروف تقطیع شده است. لازم به ذکر است که همه‌ی آنچه از مصاحبه ایشان در این مستند منتشر شده، «41 ثانیه» است که متن آنها به شرح ذیل است:

«بعد از آزادی که ایشون آزاد شدند، تعبیرات خیلی خوبی امام داشتند راجع به آقای منتظری. که امثال شماها را حکومت جبار، از امثال شما وحشت دارد.» 11 ثانیه
«تو مبارزات اولیه که بودیم، خب دیگه مقدمات ازدواج ما پیش اومد و با مرحوم آیت‌الله منتظری دیگه قوم و خویش شدیم و ازدواج کردیم و ارتباطمون با ایشون بیشتر شد. و دیگه تو کل مسائل که بودیم دیگه من در کنار ایشون بودم.» 20 ثانیه

«یا حتی اعدام بعضی از افرادی که اون موقع فتوای امام نبود راجع به مفسد و محارب و اینها. ایشون یه قدری فتواشون یه طوری بود که می‌شد بعضیا را با محارب و مفسد اعدام کرد.» 10 ثانیه

آقای هاشمی! اساساً کدام‌یک از این عبارات قابل تقطیع است؟ این که امام تعبیرات خوبی در پیام آزادی آقای منتظری داشته‌اند تقطیع شده؟ یا شما داماد آیت‌الله نبوده‌اید و در نتیجه حذف صدر و ذیل صحبتتان اینگونه نشان داده شده است؟ یا منظورتان درباره‌ی فتوای آقای منتظری درباره‌ی اعدام مفسد و محارب تحریف شده است؟
سوم: آقای هاشمی! رفتار برخی منتقدان مستند یاد و خاطره‌ی ملانصرالدین را در ذهن زنده می‌کند که گفت وسط زمین همین جایی است که من ایستاده‌ام. گفتند ثابت کن، پاسخ داد متر کنید. حدود بیست روز است از رونمایی و اکران مستندی «100 دقیقه» ای درباره‌ی آیت‌الله منتظری می‌گذرد، اما هنوز یک نقد محتوایی دقیق به محتوای مستند از جانب دوست‌داران آیت‌الله منتظری منتشر نشده و مدام تلاش شده با حاشیه‌سازی‌های ژورنالیستی، محتوای مستند دیده نشود. از مصاحبه‌های خیالی برخی جراید با عوامل مستند گرفته تا تحریف نظر برخی چهره‌های سیاسی درباره‌ی مستند و اخیراً ادعای جنابتان درباره‌ی تحریف 41 ثانیه فیلم گفتگویتان. امید است پاسخ به این سوال که کجای حرف‌هایتان تقطیع و تحریف شده است، «متر کنید» نباشد!

به امید روزی که شاهد یک نقد محتوایی و مستدل به محتوای تاریخی مستند «قائم‌مقام» باشیم.

والسلام

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سازندگان (به زعمتان) مستند «قائم مقام» ، آيا همان تريبون و همان کانال هاي تلويزيوني که مستند شمار ا پخش کردند، و همان آزاداي که شماها در تهيه اين مثلا مستند داشتيد، در اختيار نقادان شما بدون هيچ پيش شرطي قرار خواهد داشت براي پاسخگوئي به مستندتان!؟ بخوبي روشن است و مردم هم بخوبي ميدانند که شماها با آزادي و حمايت کامل بالادستي ها هرچه دلتان خواست مي نويسيد، مي سازيد و فرياد ميزنيد، اما اگر کسي خواست به [حرفهایتان] پاسخي بدهد، متهم به دهها انگ و تهمت و افترا و… ميشود! انصاف هم خوب چيزي است که البته شماها بکلي عاري از آن هستيد.

    8
    11
    1. مگر همین اعضای بیت ایشون با این همه اتهامات اثبات شده و نشده‌ی وحشتناک هنوز آزادانه فعالیت و تبلیغ میکنند؟

    2. بعد از این همه سال مگر همین اعضای بیت ایشون با این همه اتهامات اثبات شده و نشده‌ی وحشتناک هنوز آزادانه فعالیت و تبلیغ نمیکنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا