خرید تور تابستان

آقای باقی! تاریخ را هم اینطور روایت می‌کنید؟!

/ پاسخ مستند قائم مقام به عمادالدین باقی /

کانال تلگرامی مستند «قائم مقام» در یاددشتی با عنوان «آقای باقی! تاریخ را هم اینطور روایت می‌کنید؟!» به سخنان «عمادالدین باقی» درباره‌ی این مستند [لینک] پاسخ داد.

به گزارش انصاف نیوز، متن کامل این یادداشت در پی می‌آید:

جناب آقای عمادالدین باقی، با سلام

اخیرا متن پرسش و پاسخ تلگرامی‌تان با جمعی از دانشجویان دانشگاه ارومیه در رسانه‌ها منتشر شده که در آن درباره مستند قائم مقام گفته‌اید:

«آقای ناطق‌نوری خودشان اعلام کردند که از پخش این مستند ناراضی هستند و هیچ مصاحبه‌ای با این مستندسازها نداشته‌اند و این گفت‌وگویی بوده که سال‌ها پیش مرکز اسناد انقلاب اسلامی با ایشان انجام داده که قرار بر این بوده که به شکل کتاب خاطرات منتشر شود».

از همین چند جمله مشخص است که حضرتعالی اصلا خبرها را پیگیری نکرده‌اید و فیلم تعاریف آقای ناطق نوری از مستند قائم مقام را ندیده‌اید. در این فیلم که در کانال مستند قائم مقام منتشر شده، آقای ناطق نوری قائم‌مقام را اثری جامع و خوب دانسته‌اند که با واقعیت تطابق دارد. ایشان از عوامل مستند تشکر کرده و گفته‌اند برای پاسخ به شبهات، خوب وسط میدان آمده‌اید و… .

آقای باقی! احتمالا حتی متوجه نشده‌اید که آقای ناطق نوری مصاحبه‌ی جدیدی با مستند قائم مقام کرده‌اند و همان خاطرات قبلی و بیشتر از آن را بیان کرده‌اند که در نسخه‌ی جدید مستند جایگزین شده است. و باز هم حتما متن کامل مصاحبه‌ی جدید را که در رسانه‌ها منتشر شده ندیده‌اید که آقای ناطق پخش فایل صوتی در مورد اعدام‌های سال 67 توسط بیت آیت الله منتظری را خیانت به انقلاب و جفای به امام عنوان کرده‌اند.

آقای باقی!

وقتی ماجرایی که خود ما در آن بوده ایم و حتی فیلم آن هم منتشر شده را اینطور وارونه نقل می کنید، وای به حال تاریخ و ماجرای امام خمینی و آیت الله منتظری که روایت می‌کنید! هر چند که پیش‌تر هم در یادداشتی نوشته بودیم که به طور مثال شما در مصاحبه با عوامل مستند قائم مقام- که مشروحش در سایت تاریخ ایرانی منتشر شده- در خاطره‌ای گفته‌اید که پس از رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، آیت الله منتظری اولین کسی بود که پیام تبریک داد. و این «اولین بودن» ایشان را کلی تفسیر کرده‌اید. اما یک مراجعه‌ی ساده به متن نامه‌ی تبریک ایشان مشخص کرد که ایشان 23 خرداد 68 یعنی 9 روز بعد از انتخاب رهبری جدید انقلاب و بعد از موج پیامها و تبریکها و بیعت ها پیام تبریک ارسال نموده اند!

در الباقی صحبت‌های اخیرتان هم بخش‌هایی از مستند را زیر سوال برده‌اید که به روایت خاطرات آقایان ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی، احمد منتظری، آیت الله دستغیب، آیت الله امینی و بسیاری دیگر از چهره برمی‌گردد؛ گویی خاطرات تمامی شخصیت‌های انقلاب دروغ است و تنها خاطرات آیت الله منتظری راست و درست و قابل‌استناد است. هرچند که این، رویه‌ی دیرین و همیشگی جریان دوستدار آیت‌الله منتظری است و الحق والانصاف این روش تاریخ نگاری، به عنوان روشی بدیع قابلیت ثبت جهانی دارد!

مثلا در مورد خاطره‌ی مهم حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری از دیدار حضوری‌شان با آیت الله منتظری که اتفاقا در آن جلسه آیت الله جوادی آملی و آیت الله یزدی هم حضور داشته اند گفته اید:

«در مورد اینکه [آقای ناطق] گفته‌اند آقای منتظری دلیل مخالفتشان با اعدام مهدی هاشمی را «فشار داخل خانه» قلمداد کردند چند نکته را من اینجا عرض می‌کنم؛ نکته‌ی اول اینکه این فقط یک روایت و خاطره از زبان آقای ناطق‌نوری است که احتمالا آقای ناطق هم خواهند گفت که من هم از فرد دیگری شنیده‌ام، ولی ما در پژوهش‌های تاریخی مدرک و سندی در سخنان و مکتوبات خود آیت‌الله منتظری نیافتیم، آنچه که برای ما اصالت و تقدم و حجیت دارد مواضع خود آیت‌الله منتظری است نه آنچه که به ایشان از طرف دیگران نسبت داده می‌شود»

آقای باقی عزیز!

چه باید کرد که در این جلسه، آیت‌الله یزدی و آیت‌الله جوادی آملی هم حضور داشته‌اند!؟ چه باید کرد وقتی آقای ناطق‌نوری خود، این جملات و تعابیر را از آیت‌الله منتظری شنیده و در مصاحبه جدیدشان پس از سی‌سال، همان خاطرات را بیان کرده‌است؟

به نظر می‌رسد اشکال کار را باید در جایی دیگر جست، یعنی در رویه‌ی جریان آیت‌الله منتظری، که آن رویه دروغ و نادرست خواندن همه روایت‌های تاریخی جز روایت افراد همسو با خود است. به قول خواجه‌شیراز:

آینه چون عیبِ تو بنمود راست
خود شکن آیینه شکستن خطاست

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. قابل توجه دلواپسان مستند غيرمستندساز اين كه ارجحيت خاطرات آيت الله منتظري به اسناد آن است. استناد به خاطرات افراد چسبيده به قدرت حجيت روايي و استنادي ندارد مانند اعترافات تحت فشار.

    6
    3
  2. آینه چون نقش تو بنمود راست شعری از نظامی گنجوی است.
    در ضمن روشن نیست که چطور خاطرات آقای ناطق و بقیه اصحاب قدرت میتواند ملاک قضاوت در مورد آثای منتظری باشد؟؟؟

    1
    2
  3. (چه باید کرد که در این جلسه، آیت‌الله یزدی و آیت‌الله جوادی آملی هم حضور داشته‌اند!؟ چه باید کرد وقتی آقای ناطق‌نوری خود، این جملات و تعابیر را از آیت‌الله منتظری شنیده و در مصاحبه جدیدشان پس از سی‌سال، همان خاطرات را بیان کرده‌است؟) — مستند سازاني که با اين قدرت و اعتماد بنفس به خاطرات افراد تکيه کرده و بخيال خام خود بدينوسيله پاسخي به زعمتان درخور و محکم به جناب باقي داده ايد، چرا مرحوم هاشمي را آيت الله خاطره ناميديد!!؟ شرمتان نمي شود که يک روش ثابت را هرجا که بتوانيد از آن سوءاستفاده کنيد، تائيد و هرجا که عليه تان بود، تکذيب و تمسخر کنيد!!؟ ذاتتان براي مردم شناخته شده ، در باتلاقي کثيف فرو رفته ايد و اين دست و پا زدن ها نه تنها هيچ کمکي براي نجاتتان نميکند بلکه بيشتر و عميقتر فرو مي بردتان!

    1
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا