خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ‌ها به مهمترين شایعات درباره‌ی «سانچی»

با غرق شدن سانچی ناگهان سيل شايعات و سئوالات  از زلزله و تحليل هاي جنجالي مربوط به آن ، به سمت كشتي سانچي رفت .

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت شايعات يكي بعد از ديگري از دل ماجرايي كه ايرانيان تا قبل از آن هرگز تجربه اش نكرده بودند زاده شد، از شايعاتي مربوط به علل حادثه گرفته تا كم كاري عمدي چيني ها و حتي اصابت موشك به بدنه كشتي ، در اين مطلب به سراغ مهمترين شايعات و برخي از سئوالات در اين باره رفته ايم تا آنها را بررسي كنيم

حق و حقوق ایران در سانحه سانچی رعایت خواهد شد؟

به گفته زنگنه، وزیر نفت ، بر اساس قواعد بین‌المللی، سازمان کشتیرانی جهانیIMO این موضوع را بررسی می‌کند و مسئله مهم در این حادثه جان افراد از دست رفته است. ارزش محموله نفتکش حدود ۶۰ میلیون دلار بوده و شرکت کره‌ای محموله خود را بیمه کرده البته ما بدون توجه به اینکه این کشتی بیمه بوده پولمان را وصول می‌کنیم، لذا پول وزارت نفت از فروش این محموله سر جایش بوده و ما پولمان را دریافت می‌کنیم.

بنابراعلام بیمه مرکزی ایران سی درصد بیمه‌نامه سانچی راشرکت‌های بیمه داخلی و۷۰درصدآنرایک شرکت بیمه نروژی عهده دار بوده است.

همچنین به گفته محمد راستاد – مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی-  هم ایران چون اکثر خدمه سانچی ایرانی بودند و هم پاناما – چون سانچی تحت پرچم پاناما بود-  و همچنین ذینفعان دیگر که در این ماجرا دخیل بودند می‌توانند از چین شکایت کنند  و مسئله شکایت از چین حقوقی است و با جدیت در سازمان بین‌المللی دریانوردی پیگیری می‌شود.

چرا رادارهای دو کشتی هنگام تصادف خاموش بوده است؟

محسن بهرامی، سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی گفته است: در خصوص اینکه چرا اطلاعاتی ثبت نشده، ما با مسئولان چینی صبحت کردیم و چیزی که شنیدیم این بود که در آن منطقه به‌دلیل شلوغی‌هایی که وجود دارد احتمال اینکه این سیستمAIS از کار بیفتد هست. اما اینکه خاموش شدن این سیستم چیزی باشد که بخواهد قطعاً باعث بروز اختلال خیلی بزرگی در ناوبری شده و منجر به تصادف شود، این‌گونه نیست.

هنوز مشخص نیست آیا سیستم شناسایی خودکار هر دو کشتی پیش از حادثه خاموش شده بود یا اینکه ایستگاه کنترل ترافیک دریایی نتوانسته سیگنال آنها را دریافت کند.

علی بلوری،مهندس ارشد کشتی در شرکت ملی نفتکش در این باره گفته است: در این دستگاه‌ها حداقل دو رادار مستقل ازهم با طول موج های مختلف کار می کنند. اگر برفرض یکی آسیب دید رادار دیگر کار را انجام می دهد. این شایعه خاموش کردن چراغ ها و یا رادارها در کشتی‌اي که درحال حركت است اصلا صحت ندارد.

نوع موادی که کشتی حمل میکرده،چه بوده؟خریدارموادحمل شده چه کشوری بوده؟

به گفته هادی حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران، مبدا و مقصد محموله سانچی و مسیر تردد آن کاملا مشخص است و این کشتی قرار بوده یکشنبه هفته گذشته به بندر دائن سانگ کره‌جنوبی برسد.

همچنین به گزارش «شانا» مدیرعامل شرکت پایانه‎های نفتی ایران با بیان اینکه قرارداد فروش میعانات به کره‌جنوبی به‌صورت بلندمدت است، گفت: این‌طور نیست که یک محموله به کره‌جنوبی ارسال شود و ما منتظر خرید بعدی باشیم (تک‌محموله)، بلکه این قرارداد به‌صورت بلندمدت است و دائم محموله‌هایی از ایران به سمت کره‌جنوبی ارسال می‌شود.

علت تصادف و نحوه تصادف و اتفاقات مربوط به آن

به گفته محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر: فرایند بررسی این سانحه با مشارکت همه ذینفعان حدود سه ماه زمان می‌برد تا به قضاوتی منجر شود که همه ابعاد حادثه مشخص شود.

نفتکش سانچی نه به سمت کره جنوبی که به سمت کره شمالی در حال حرکت بوده!!

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران “ادعاهای” مربوط به انتقال نفت به کره شمالی را تکذیب کرد و گفت مقصد نفت‌کش سانچی کره جنوبی بوده است و کیم سئونگ هو، سفیر سئول در تهران هم آن را تائید کرده است.

کشتی‌ها برای تردد در آب‌های آزاد نیازمند بیمه‌نامه هستند تا در صورت بروز حادثه بتوانند ادعای خسارت کنند. در بیمه‌نامه مبدا و مقصد و بار حامل کشتی بطور دقیق و با جزئیات باید اظهار شود.

چرا پرچم نفت‌کش ایرانی باید پرچم کشور پاناما باشد؟

به گفته بهمن آقایی دیبا، متخصص حقوق بین‌الملل دریاها ، صاحبان پرچم‌هایی نظیر پاناما و لیبریا اگرچه روی کاغذ دارای عظیم ترین ناوگان های دریايی دنیا هستند در عمل هیچ نقشی در فعالّیت این کشتی‌ها ندارند.

کشورهای دیگر به لحاظ استفاده از شرایط ساده‌تر و ضعیف‌تر مقررات مربوط به هزینه‌های ثبت، مالیات، کنترل امکانات دریانوردی و شرایط ایمنی در دریا برای خدمه و تجهیزات کشتی‌های تجاری از این روش استفاده می‌کنند.

کم‌کاری دیپلماسی خارجی ایران در حادثه سانچی

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران: «با توجه به هماهنگی‌ها و رایزنی‌هایی که با طرف چینی و ژاپنی انجام داده بودیم و همچنین اعزام تیم امداد و نجات و ارسال تجهیزات لازم و جدید به محل حادثه، قرار بود یک عملیات مشترک از سوی ایران، چین و ژاپن در بامداد روز یکشنبه انجام شود که مشروط به مهیا شدن شرایط، کاهش دما و عدم انفجار جدید بود که متاسفانه دمای محل وقوع حادثه با توجه به سوختن نفت در آن روز افزایش یافت و انفجارات جدیدی در درون نفتکش اتفاق افتاد که در نهایت منجر به لغو و عدم انجام عملیات امداد و نجات جدید شد».

چرا مسئولان رده‌بالای ایران به‌ویژه در وزارت خارجه از روابط دیپلماسی خود برای فشار بر چین و سرعت‌بخشیدن به عملیات اطفای حریق بهره نمی‌گیرد؟

یک روز قبل از غرق شدن کامل نفتکش ایرانی، منابع چینی گفتند ۱۴ فروند کشتی در عملیات نجات این نفتکش شرکت داشتند.بر همین اساس عملیات جست و جو برای یافتن ناپدیدشدگان حادثه به بیش از ۱۰۰۰ مایل مربع دریایی گسترش یافت.حرارت بالای داخل نفتکش در حال سوختن و همچنین وضعیت بد جوی باعث شد در مقاطعی چینی‌ها عملیات را متوقف کنند که با انتقادهایی هم همراه شد.

ایران سه روز بعد از حادثه به چین پیشنهاد می‌کند نیروهای نظامی خود را به منطقه اعزام کند ولی دولت چین گفته بود نظامی‌ها را برای حضور در این عرصه نمی‌پذیرد.

امیر خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش می‌گوید: “آنها (چینی‌ها) اعلام کردند که تکاوران ایرانی نباید با لباس نظامی در صحنه حاضر شوند. ما هم پذیرفتیم با هر پوششی که آنها بگویند حاضر می‌شویم. در روز سوم در تماس تلفنی با فرمانده نیروی دریایی ارتش چین صحبت کردیم و ایشان هم با ما همکاری کردند و با هماهنگی ارتش این کشور اعلام شد هر تجهیزاتی که لازم باشد را در اختیار ما قرار می‌دهند، اما با این وجود سه روز فرآیند دریافت ویزا و روادید تکاوران برای حضور در چین طول کشید.”

تعلل و کم‌کاری وزرای راه و شهرسازی و کار و امور خارجه

به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی محمدجواد ظریف، علی ربیعی و عباس آخوندی وزیران امور خارجه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی هفته آینده برای بررسی ابهامات سانحه نفتکش سانچی در کمیسیون عمران مجلس حضور می یابند.

کم‌کاری چینی‌ها در کمک به ایرانیان

چین کنوانسیونSAR  (Search And Rescue)iیکی از کنوانسیون‌های سازمان جهانی دریانوردی (IMO) را پذیرفته است. ایران و چین هر دو عضو سازمان جهانی دریانوردی هستند، بنابراین چین به‌عنوان کشوری که حادثه در آب‌های آن رخ داده و بر اساس این کنوانسیون که به نجات و جست‌وجوی افراد مربوط می‌شود، وارد عملیات امداد و نجات سرنشینان نفتکش سانچی شده است.

آیا چین برای انجام عملیات امداد و نجات از ایران پول دریافت کرده است؟

به گفته هادی حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران ، آن‌طور که در دنیا مرسوم است، برای عملیات نجات کشتی معمولا قراردادهای مالی میان کشورها منعقد می‌َشود اما بحث نجات سرنشینان و خدمه شامل چنین قراردادی نمی‌شود. به گفته این کارشناس، از روز نخست حادثه، اولویت ایران نجات افراد بوده است بنابراین کسی منتظر قرارداد نماند.

چینی ها باسرعت وارد عمل شده و جعبه سیاه نفتکش را به دست آورده‌اند تا از بازتاب گسترده ماجرا توسط رسانه ها و واکنش های افکار عمومی جلوگیری کنند.

به گفته   معاون سازمان بنادر و دریانوردی جعبه سیاه کشتی سانچی با حضور همه ذی‌نفعان از جمله چین، هنگ‌کنگ، پاناما و ایران در چین باز و اطلاعات آن بررسی می‌شود.

وی اعلام کرد: اعلام نتیجه بررسی‌ها روند حقوقی دارد و حداقل یک ماه زمان لازم دارد. معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نتیجه بررسی‌ها برای بیمه‌ها و مالکان سانچی مهم است.

چگونه تمام خدمه چینی با امداد فوری و به موقع نیروهای چینی و کره‌ای از مهلکه نجات یافتند، اما دریانوردان ایرانی بی‌یاور ماندند.

محسن بهرامی، سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش سانچی می‌گوید: با اطلاعاتی که در چند روز اخیر به‌دست آورده‌ایم، بعید می‌دانم کسی توانسته باشد حتی روی عرشه آمده باشد.« شرایط انفجارهای بزرگ ساعت اولیه بروز حادثه به‌گونه‌ای بود که حتی قایق نجاتی که در سمت چپ نفتکش وجود داشت به‌طور کامل ذوب شده بود».

علی ربیعی، وزیر کار ایران هم گفته که حجم آتش در همان ساعات اولیه کسانی را که در عرشه بودند از بین برده و وجود گازهای سمی در موتورخانه هم امکان زنده ماندن کسی را باقي نگذاشته است.

چراخدمه کشتی چینی کریستال باوجودگذشت چندروزازاین ماجرا، مهرسکوت برلب زده‌اند؟

به گفته معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران به‌عنوان یکی از طرف‌های حادثه از دولت چین درخواست شده است که با پرسنل کشتی کریستال گفت‌وگو کنند.

با این حال آن‌طور که بهرامی، کاپیتان سابق نفتکش می‌گوید: اینکه از نفرات کشتی مقابل اطلاعاتي گرفته شود در دنیا مرسوم نیست زیرا دولت‌ها و شرکت‌های بیمه‌گر اطلاعات دریافت می‌کنند، بنابراین دریافت اطلاعات نیاز به همکاری طرف مقابل دارد.

حمله آمریکایی‌ها به نفتکش سانچی/ رد برخورد نفتکش «سانچی» با کشتی فله‌بر «سی‌اف کریستال»، حریق نفتکش ایرانی، ناشی از اصابت موشک‌های شلیک شده از هواپیماهای آمریکایی است.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت ماجرای حمله موشکی آمریکا صحت ندارد. همچنین بیژن زنگنه وزیر نفت نیز آن را دروغ شاخدار خواند.

بر اساس تصاویر موجود از مسیر حرکت دو کشتی ، تصادف آن‌ها با هم قابل ردیابی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بله قابل رد یابی هست ولی ته با تجهیزات ایران بلکه با تجهزات کی ؟!شمابگید؟!! آقای ربیعی وآقای زنگنه یا میدونید وخودتان را به اون را ه زدید یا میدونید ومیخواهید موضوع را یه طوری ماس مالیش کنید!! یاهم اصلا زبیخ عربید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا