خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاخ نیاوران در تسخیر نوکیسگان

«رضا غیبی» روزنامه‌نگار، در یادداشتی درباره برگزاری  «شو لباس» در کاخ نیاوران برای انصاف نیوز نوشت:

کاخ نیاوران را اگر از دریچه فرهنگی و معماری بنگریم در یک کلام می‌توان گفت در ساخت این کاخ از معماری ایرانی و فن آوری مدرن بهره گرفته شده است. تلفیق هنر پیش و پس از اسلام در تزئینات آن و با هنرنمایی اساتید بزرگی همچون استاد عبداللهی، استاد علی اصغر، استاد ابراهیم کاظم پور و ایلیا انجام شده است. کاخی که تا آخرین روزهای حضور خاندان پهلوی در ایران محل زندگی انها بود و وجب به وجب آن شاهد بسیاری از ناگفته‌های تاریخی و اتفاقات پیدا و پنهان است.

کاخی که به هدف پذیرایی از مهمانان خارجی ساخته شد و در نهایت به محل زندگی خاندان پهلوی تبدیل شد این روزها به تسخیر نوکیسگان در آمده است؛ افرادی که برای به نمایش گذاشتن خود به هر ریسمانی چنگ می‌زنند. برگزاری شو لباس در این کاخ آن هم به سبک «جمعه بازار» پیام‌های بسیاری را به جامعه مخابره می‌کند. در این میان میراث فرهنگی متولی‌ای است که حرمت امامزاده خود را نگه نمی‌دارد تا فضای مجازی پر شود از تصاویر خوش نقش و نگار «بلاگرهای اجاره‌ای» در تالار آبی؛ همان‌هایی که با کمترین سواد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قدم در راهی گذاشته‌اند که نقطه پایان آن مرگ فرهنگ و تمدن ایران است. اقتصاد ایران که سالهاست با توسعه بیگانه شده است به زایندگی مخرب خود ادامه می‌دهد و روز به روز به میزان نوکیسگان افزوده می‌شود؛ افرادی که اغلب خالی از فرهنگِ داشته‌هایشان بوده و به دنبال الگو هستند. در چنین فضایی اینفلوئنسرها یا همان بلاگرهای اجاره‌های قارچ گونه رشد می‌کنند و بر قشری تأثیر می‌گذارند که بواسطه برخورداری از رانت و در اختیار داشتن سرمایه‌های کلان به حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و هنری سَرک می‌کشند. حوزه‌هایی که سالهاست اسیر سرمایه داری شده و همچون بیمار سرطانی از درون در حال فروریختن هستند. شاهکار میراث فرهنگی در برگزاری شولباس در کاخ نیاوران هم نمونه بارز این ادعاست و باید منتظر پاسخ مسئولان بود که چه کسانی به چه قیمتی و با چه هدفی این مکان تاریخی و فرهنگی را تبدیل به بازار «بل ویل» کردند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام-متاسفانه در دوره رضاخان پهلوی دهها عمارت باشکوه حکومتی قاجاری وصفوی در تبریز باخاک یکسان شد و تنها عکس هایشان بر جای مانده مربوط به زمانی که تبریز ولیعهد نشسین بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا