خرید تور تابستان

اشتباهات ما در حجاب

آیت‌الله سروش محلاتی در یادداشتی تلگرامی با عنوان “اشتباهات ما در حجاب!” نوشت:

“وضع حجاب بانوان در جامعه ما مطلوب نیست و اینک کارشناسان بارها بدان اذعان داشته و در این باره آمارها ارائه میکنند ….

طرح یک سوال

در شرایط کنونی یک سوُال هم این است که ایا ما از موضع فقه وحوزه چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل انکه از آن کاسته یا بر ان افزوده ایم در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم ؟ بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند اشتباه وجود دارد ، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی ان حجیم تر و فربه تر معرفی شود ،و همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم درحقیقت افراد با حجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم :

۱ . شرعی کردن حجاب عرفی

حجاب شرعی ستر و پوشش است ، ولی ما به پوشش عرفی (چادر ) اصرار ورزیدیم وان را حجاب برتر یا کامل معرفی کردیم ! وحاضر نشدیم این مدل را به شرع نسبت ندهیم بلکه تصریحا و یا تلویحا چادر را معیار حجاب قرار دادیم مثلا وقتی از مرجعی میپرسند که “برای پوشش چادر الزامی است؟” و کاملا روشن است که فقه چادر را الزامی نمیداند ولی ان مرجع پاسخ میدهد : ” حجاب کامل همان چادر است ” و با این پاسخ جواب روشنی به سوال داده نمیشود و بالاخره معلوم نیست حجاب کامل یعنی چه و حجاب ناقص چیست ؟ و ایا حجاب ناقص کافی است یا نه ؟ و وقتی خانمی از مرجع دیگری میپرسد که میخواهد از مانتو و روسری استفاده کند و شوهرش میگوید چادر بپوش ، و از مرجع “وظیفه”اش را میپرسد ، ایشان پاسخ میدهد : “نظر شوهر را رعایت کنید” ولی باز هم مرجع پاسخ اورا بصراحت نمیدهد که وظیفه اش چیست و ایا شوهر میتواند به بیشتر از حجاب شرعی همسر خود را تکلیف کند؟ و زن در اینجا ( با فرض عدم مخالفت با شوون اجتماعی خانواده ) وظیفه اطاعت دارد ؟

این مثالها نمونه ای است از استفاءات فراوان که نشان میدهد در فتاوا به شرع بسنده نکرده ایم و حتی وقتی از شرع میپرسند ، ما پاسخ دیگری میدهیم.

۲ . مطلق کردن حکم نسبی حجاب :

حجاب،وظیفه ای است که شامل بسیاری از زنان نمیشود مثلا کنیزان از ان معاف اند . زنان سالخورده نیز وظیفه پوشاندن سر و گردن خود را ندارند: ( و القواعد من النساء اللاتی لایرجون نکاحا فلیس جناح ان یضعن ثیابهن–نور۶۰) از سوی دیگر مخاطب این تکلیف زنان مسلمانند ( یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیهن –احزاب۵۹) ولی ما این حکم مقید و نسبی را مطلق تلقی کرده و برای پیر زن غیر مسلمان هم که وارد کشور میشود حجاب را لازم میدانیم ! چه اینکه نسبت به اقلیت های دینی کشور هم توقع رعایت حجاب داریم و انان را اجبار به رعایت ان میکنیم با اینکه بقول ایه الله العظمی گلپایگانی انان در پرتو حکومت اسلامی از ازادی درعمل بر طبق دین خود بر خوردارند و “نباید” مورد نهی از منکر از سوی مسلمانان قرار گیرند (فلهم ان یعملوا بما هو مقتضی دینهم..و لا یجوز ذلک -الامر بالمعروف و النهی عن المنکر – بالنسبه الی اهل الذمه . الدر المقصود ج۱ص۳۵۰)”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب مرحوم احمد قابل در ای باره تحقیقات کسترده ای کردند که ایکاش بدور از حب و بغض آن تبین میگردید

  2. به نام خدا
    متأسفانه آقای سروش محلاتی در موضوعات فقهی اجتماعی نقدهای کم مایه و سست استدلال متعدد ارائه کرده و می کند و منشأ بسیاری از استدلالات فقاهتی را به درستی درک نمی کند.
    جلباب یعنی پوشش «سراسری بدن» مورد تصریح قرآن کریم است و «یدنین جلابیبهن» که به معنی قرار دادن پوشش سراسری بر روی لباس زیر است، صریح دستور خداوند متعال است و ظهور وجوبی دارد؛ بنا بر این چادر نه تنها یک امر عرفی نیست، بلکه چادر یا بدیل آن یعنی مانتوهای تمام پوشش بدن، الزام شرعی دارد.
    در مورد مستثنیات حجاب متأسفانه تفاسیر شایعه گونه فراوان در میان عامه مردم رواج دارد، اما این گونه عوام زدگی از یک طلبه اهل تحقیق که شما نام آیت الله هم بر او نهاده اید، غیرقابل پذیرش است. در روایت صحیح، امام صادق (ع) استثناء آیه شریفه «ان یضعن ثیابهن» را فقط به برداشتن جلباب تفسیر فرموده و پوشانده مو را به تصریح برای زنان سالخورده هم واجب دانسته است.
    در مورد تعمیم حجاب به غیرمسلمانان، از آنجا که شمول قانون نمی تواند پیاپی به صورت شخصی تفتیش و تطبیق شود، بنا بر این، تعمیم حجاب در جامعه مستلزم پایبندی همه مردم به قانون است، همچنان که در باب سایر موارد نظیر شرب خمر و غیره نیز همین گونه است.
    آقای سروش محلاتی مسئله لزوم پاره ای تسهیل و مسامحه در اجرای عملی قوانینِ شامل طیف های مختلف جامعه را با اصل قانونگذاری خلط کرده است. مجری قانون باید و یا شایسته است که حداکثر تفسیر و تطبیق ممکن با تفاوت حالات مشمولان قانون را در نظر بگیرد و حتی الامکان قانون را به نفع مشمولان قانون تفسیر و اعمال کند؛ ولی این مسئله به کلی با اصل قانونگذاری جداست.

    1. طلبه ی عزیز!
      به دیدگاه های گوناگون کارشناسی از منظر اسلام توجه کرده و به حداقل ها اکتفا نموده و اصرار بر غلبه ی تشخیص خود را وانهید و این قدر برای مردم نسخه نپچید و خود را قیم مردم را ندانید که اگر مردم از دست شما عاصی شوند و خود را هیچ کاره بدانند و فکر کنند می خواهید به زور چیزی به آن ها تحمیل نمایید، علیرغم میلشان همه را به دریا می ریزند!؟!

      2
      1
  3. fاگر ما با حجاب کار نداشته باشیم وان را وارد دعواهای سیاسی نکنیم خودش درست میشئد

    2
    1
  4. به انصاف نیوز پیشنهاد می کنم مقاله آقا سروش محلاتی و دوستانشان آقایان ورعی و و ضیا مرتضوی را در دفاع از حجاب اجباری که سالها 85 و 86 در مجله فقه دفتر تبلیغات منتشر شد را منتشر کنند و نیز دیگر مقالات ایشان در نشریه پیام زن و همینطور روزنامه جمهوری اسلامی در سالها موسوم به سازندگی و اصلاحات .جنابه سروش محلاتی اگر تلقی های نادرستی درباره حجاب در جامعه باره حجاب وجود دارد – که بی تردید وجود دارد – یک پای آن خود شماها هستید البته اکنون هم مثل دیرورز سطحی و جو زده عمل می کنید

    1. انتظار بیربطی است ضمن اینکه مراعات ادب نشده است اگرشخصی پس از مطالعاتش به این نتیجه رسیده باشد اشکالش چیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مگر بسیاری از حضرات قبل از انقلاب تفکراتی مانند الان داشتند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا