خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کمبود دستگاه «ام‌ آر آی» در کاشان

کاشان این روزها تنها یک دستگاه ام ار آی دارد. این را مدتی است که مخاطبان اهل کاشانم در پیام‌های متعدد به ما منتقل کرده اند.

پایگاه خبری اهل کاشانم نوشت: «ظاهرا دستگاه «ام آر آی» بیمارستان نقوی فرسوده و از رده خارج شده است، «ام آر آی» بیمارستان میلاد نیز خراب شده و در حال حاضر تمام فشار متقاضیان بر تنها دستگاه «ام آر آی» مستقر در بیمارستان بهشتی کاشان وارد می‌شود، نوبت های بیمارستان بهشتی نیز آنقدر طولانی است که از این رو برخی شهروندان بالاجبار برای گرفتن یک ام ار آی باید به استان‌های اطراف مراجعه کنند.

در این زمینه با علیرضا مفرح، رئیس اداره سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان و عضو شورای شهر به گفتگو‌ نشستیم. مفرح می‌گوید که بزودی مشکلات متقاضیان تصویربرداری «ام آر آی» شهرستان کاشان، شهرها و مناطق اطراف با نصب دستگاه جدید و پیشرفته مرکز آموزشی درمانی نقوی مرتفع می‌گردد.

علیرضا مفرح با بیان این خبر گفت: تا کنون خدمات «ام آر آی» مورد نیاز شهرستان توسط سه مرکز درمانی «نقوی» و «میلاد» و «بهشتی» انجام می‌شد که متأسفانه دستگاه «ام آر آی» نقوی فرسوده و از رده خارج شده است.

او یادآور شد: این دستگاه در زمان مدیریت زنده‌یاد دکتر محمد زارع و حمایت خیر بزرگوار «مجتبی مطهری» راه‌اندازی شد. مرکز درمانی نقوی موفق شد طی 27 سال گذشته با استفاده از این دستگاه خدمات مطلوب تصویربرداری به شهروندان ارائه نماید.

مفرح افزود: متأسفانه در این اوضاع و احوال دستگاه «ام آر آی» بیمارستان میلاد نیز خراب شده و اصلاح و تعمیر آن با توجه به کمبود اعتبارات و مشکلات ناشی از تحریم‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست.

عضو شورای اسلامی شهر کاشان تصریح کرد: در حال حاضر تمام فشار متقاضیان بر تنها دستگاه «ام آر آی» مستقر در بیمارستان بهشتی کاشان وارد می‌شود. این در حالی است که بیماران بستری در مراکز درمانی برای استفاده از خدمات این دستگاه در اولویت هستند. از اینرو نوبت برای بیماران سرپایی طولانی مدت و یک یا دو ماهه تعیین می‌شود.

مفرح یادآور شد: تعداد دستگاه «ام آر آی» مورد نیاز بر اساس استانداردهای جهانی؛ یک دستگاه به ازای یک میلیون نفر جمعیت است ولیکن متأسفانه تعداد متقاضیان منطقه بیش از شاخص جهانی است! با این وجود تعداد دستگاه مورد نیاز برای منطقه در صلاحیت کمیسیون ماده 20 دانشگاه علوم پزشکی است.

مفرح تصریح کرد: «افزایش متخصص و جراح مغز و اعصاب در کاشان» نسبت به گذشته، «تغییر سبک زندگی و افزایش بیماری‌های اسکلتی و عضلانی»، «افزایش بیماری‌های صعب‌العلاج»، «پذیرش بیماران از شهرهای اطراف؛ آران و بیدگل، بادرود، نطنز، اردستان، دلیجان، محلات و نراق و …» از عوامل افزایش درخواست «ام آر آی» در کاشان است.

رئیس اداره سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی کاشان یادآور شد: دانشگاه از ورود هرگونه تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی بهداشتی خصوصی و دولتی کاشان استقبال می‌کند. البته مسائل فنی و تخصصی در کمیسیون ماده 20 دانشگاه علوم پزشکی مطرح شده و مجوزهای لازم ارائه می‌گردد. اختیارات وزیر در این زمینه به رئیس دانشگاه تفویض شده تا فرایندهای «کارشناسی» و «قانونی» در کوتاه‌ترین زمان ممکن محقق گردد.

مفروح تصریح کرد: مراکز درمانی بخش خصوصی بهترین فرصت برای تعامل با بخش دولتی برای ارتقای خدمات و استفاده از ظرفیت‌های متقابل برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان است ولی متأسفانه گاهی «تقابل» جای «تعامل» را گرفته و هزینه‌هایی سنگین بر مردم و شهر تحمیل می‌کند.

او یادآور شد: خدمات بیمارستان بهشتی برای بیماران به خصوص بیماران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی کاملاً رایگان است. در صورتی که هزینه‌های بیمارستانی سرسام‌آور است. از سوی دیگر پرداخت تعهدات سازمان تأمین اجتماعی دیرهنگام و ناچیز است. وزارتخانه نیز بخشی از هزینه‌های بیمارستان را که صرفاً در حوزه منابع انسانی است تأمین می‌کند. از اینرو لازم است تعامل بیشتر و بهتری بین بخش خصوصی و دولتی برای حفظ این خدمات برقرار گردد.

مفرح ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی دستگاه «ام آر آی» پیشرفته در مرکز درمانی نقوی مشکلات متقاضیان خدمات «ام آر آی» به‌زودی برطرف شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا