خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاه حقوقی به جنجال میزگرد انتخاباتی

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در کانال تلگرامی خود نوشت: «در میزگرد فرهنگی دکتر پزشکیان مجری برنامه که توسط مدیران صدا و سیما تعیین شده است اصل بی‌طرفی را نقض کرد و در مقابل تخلف آقای شهاب اسفندیاری از قواعد و اصول میزگرد سکوت اختیار کرد.

اسفندیاری مجاز نبود که در چنین برنامه‌ای به صراحت و مستقیما موضوع اخراج محمد فاضلی از دانشگاه را مطرح کند و با نسبت دادن “ارتکاب تخلف” بگوید او بخاطر تخلف اخراج شد در حالی که این ادعا به گفته فاضلی کذب است.

اسفندیاری که به عنوان کارشناس در این برنامه حضور یافته‌است موظف بوده که پزشکیان را مخاطب قرار دهد که نامزد است. اسفندیاری مطلقا مجاز نبود که نام کسی را ببرد و‌ به او نسبت تخلف بدهد خصوصا که آن فرد در همان نشست حضور دارد.

حتی اگر تعریض ناروای آقای اسفندیاری به آقای فاضلی، سخنی عمدی برای بروز جنجال نبوده باشد باز هم تخلف محض از قواعد میزگردها بود.

محمد فاضلی طبق مقررات کمیسیون تبلیغات حق پاسخگویی داشت اما بعد از آن هم رد و بدل کردن واژه دروغگو بین دو طرف، که ناشایسته بود ادامه بحث  به جنجال کشید و قهر و عصبانیت فاضلی را به دنبال آورد. اگرچه بهتر آن بود که او با حفظ آرامش خود پاسخ منطقی‌اش را به آقای کارشناس می‌داد. چنانکه پزشکیان در برابر یک سؤال دیگر همین کارشناس. که تحریک آمیز بود. آرامش خود را حفظ کرد و پاسخی درخشان داد.

اگر مجری برنامه یک مجری توانا و‌مستقل و متعهد به اصل بی‌طرفی بود باید بعد از پایان سؤال اسفندیاری ابتدا به او تذکر می‌داد و تخلف وی را محترمانه اعلام می‌کرد و سپس با حفظ آداب و شئون به فاضلی فرصت صحبت می‌داد.

در پایان باز هم دکتر پزشکیان با تدبیر تحسین‌برانگیز و محترمانه با اشاره خطای کارشناس به برنامه بحث را به اتمام رساند.

رفتار کارشناس و مجری این برنامه قابل شکایت در کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری است. اگرچه با توجه به جواب ندان آنها به درخواست فرصت پاسخ که #حسن_روحانی تسلیم کرده است، هنوز این کمیسیون کمیسیون باید بی‌طرفی خود را به نمایش بگذارد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام
    1- تحلیل درستی انجام دادند. مطمئنا می توانیم عصبانیت آقای دکتر فاضلی را درک کنیم، اما ایشان می باید دسیسه گری کارشناس تلویزیون را با تدبیر به ضد خودش تبدیل کنند. قبل از آن همین کارشناس سعی کرد در پوشش تمجید از دکتر پزشکیان به خاطر قضیه دانشگاه تهران (واکنش منفی دکتر پزشکیان به توهین برخی به رهبری) وی را به دام بیاندازد، اما دکتر پزشکیان پاسخی درخشان دادند و نشان دادند چقدر نکته سنج و در پاسخ دادن به یک وسواس خناس حرفه ای هستند. به نظر بنده این قسمت از برنامه میزگرد فرهنگی (پاسخ درخشان دکتر پزشکیان به وسواس خناس) می باید دیده می شد اما عملا تحت تأثیر حواشی آخر برنامه قرار گرفت.
    2- آقای دکتر فاضلی می باید حرف آخر را اول نمی زدند، و از همان دعوی وسواس خناس یعنی ب سیاسی بودن پرونده اخراج دکتر فاضلی آغاز می کردند. و می گفتند بله بنده هم با کارشناس این برنامه موافق هستم که برخورد با بنده برخورد سیاسی بوده است زیرا بنده طبق اطلاع و هماهنگی و اجازه گروه و هیئت امنای دانشگاه در دولت حضور داشته ام و… . در واقع آقای فاضلی می باید از این فرصت برای دفاع از حق خودشان و دیگر اعضای هیئت علمی که با دسیسه گری و دروغ گرایی کنار گذاشته شده اند استفاده می کردند. در ادامه هم می باید با آرامش خطاب به رسانه ( نه کارشناس وی) تذکر می دادند که پرسش و برخورد کارشناس در طرح یک موضوع شخصی غیر قانونی و غیرحرفه ای بوده است.
    3- در مورد مشاور دیگر آقای دکتر پزشکیان یعنی بهشتی میراث فرهنگی باید عرض نماید، حضور وی و مانند وی در کنار آقای پزشکیان ، و اگر آقای پزشکیان انشالله رأی بیاورند در دولت آقای پزشکیان برای دولت اصلاحات زیان بار خواهد بود. این فرد از عوامل دستگاه های خارجی در غارت میراث فرهنگی کشور است و مطمئنا هم در ستاد آقای پزشکیان و هم در دولت آقای پزشکیان از عوامل پشت پرده نرسیدن برنامه های دولت اصلاحات به اهدافش خواهد بود.
    امیدوارم به این موضوع توجه جدی شود.

  2. در ادامه پیام قبلی در مورد بهشتی میراث فرهنگی می باید اشاره نمایم ، وی یکی از اعضای شاخه دیگر دستگاهی است که امثال احمدی نژاد و جلیلی و زاکانی را به وجود آورده است. در واقع این دستگاه دو چهره دارد. یک چهره از آن امثال احمدی نژاد و زاکانی تولید می کند، و یک چهره دیگر از آن امثال بهشتی میراث فرهنگی. این دو چهره اگرچه در ظاهر متفاوت اند اما در عمل و نتایج یکی هستند ، و در واقع در جهت تداوم تنش و عقب ماندگی در داخل کشور تکمیل کننده هم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا