خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«قطعی برق صنایع مشهد، ۲ روز در هفته شد»

روزنامه خراسان رضوی نوشت: «قطعی برق صنایع به دو روز در هفته افزایش پیدا کرده است؛ این خبر را رئیس و نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی استان به خراسان اعلام کردند.

این در حالی است که بنا به گفته نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق سال گذشته قطعی برق 12 ساعت بود که الان به 24 ساعت رسیده و در اقدامی تازه 24 ساعت دیگر به این قطعی ها افزوده شده است.

۱۰ روز پیش خراسان در گزارشی با عنوان «قطعی برق امسال 3 برابر پارسال» روند رشد قطعی برق در بخش مولد را عنوان کرده بود اما متاسفانه هم اکنون بعد از تنها ده روز از آن گزارش، 12 ساعت دیگر به قطعی برق صنایع افزوده شده است.

این درحالی است که روزنامه شرق در گزارش «تولید در باتلاق خاموشی» سهم مصرف برق در بخش های مختلف را این طور بیان کرده بود: « وزارت نیــرو پیشتر اعــلام کرده بود که میــزان مصرف برق خانگی کمی بیشــتر از ۳۱ درصد از کل تولید برق کشــور است. براســاس همین آمار رســمی دولت، میزان برق مصرفی صنایع بیــش از ۳۶ درصد و برق بخش کشــاورزی بیــش از ۱۶ درصد اعلام شده است.» با این حال دولت در 3 سال گذشته بار قطعی برق منتج از ناترازی را کاملا بر دوش بخش صنعتی قرار داده است.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس قبل، در همین زمینه به ایلنا گفته است: «در حالی که وزیر نیروی دولت ســیزدهم مدعی امکان صادرات بــرق و ارزآوری از این محل بود، امروز ناترازی برق در کشــور به حدی رســیده که به دلیل کاهش تولید برق نه تنها برق صنایع را قطع می کنند، بلکه برق خانگی هم در اســتان های جنوبی کشور قطع شده اســت. این هنر نیســت که جلوی تولید کشور را بگیرند و برق صنایع را قطع کننــد تا برق خانگی قطع نشــود، اما این اقدام را هم نتوانســتند انجام دهند و این نشان دهنده افزایش ناترازی برق است»؛ موضوعی که نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی استان نیز به آن اشاره کرد.موضوع مهم دیگر در خلال این ناترازی های برقی، بحث عدم نفع صنعت است.

حسنعلی تقی زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای برق در این خصوص به هم‎میهن گفته بود: «عدم نفع صنایع در ســال گذشته یعنی ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و امسال پیش‎بینی شده که عدم نفع بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد.» همه این ها را باید در کنار این بگذاریم که تحقق شعار سال به طور کامل نیازمند حمایت از بخش تولیدی و مولد جامعه خواهد بود و در غیر این صورت نمی توانیم از جهش و حتی افزایش تولید سهمی ببریم.

صنایع بزرگ 80 درصد مصرف خود را باید کاهش دهند

اورعی نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق نیز در گفت و گو با خراسان درباره افزایش قطعی برق برای صنایع توضیح داد: صنایع بزرگ سیمانی و فولادی سال گذشته می‎بایست 50 درصد مصرف خود را در تمام تابستان کاهش می دادند و امسال میزان کاهش به 80 درصد در طول سه ماه گرم رسیده است.

زورشان به بخش صنعت می رسد

او در پاسخ به این که با توجه به سهم 36 درصدی صنعت و 31 درصدی بخش خانگی در مصرف برق، چرا بار ناترازی فقط روی دوش صنعت است، گفت: زورشان به صنعت می رسد، قطع برق خانگی تبعات زیادی دارد، مردم مدام تماس خواهند گرفت و اعتراض می کنند، اما قطعی در بخش صنعت خسارت های غیر مستقیم مثل پایین آمدن راندمان و تورم را منجر می شود اما قطعی برق در بخش خانگی در مرحله اول احتمالا اعتراض مردم را خواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی استان، با اشاره به این که چرا شرکت توزیع برق مبلغی را مانند واسطه گری بر می دارد بیان کرد: شرکت توزیع وظیفه اش توزیع برق است حالا چرا از این میان مبلغی را برمی دارد قابل فهم نیست.

چرا همه بار بر دوش صنعت است؟

یزدان بخش رئیس کمیسیون صنعت اتاق درباره این که چرا بار ناترازی فقط بر دوش بخش صنعتی است، گفت: ما حرفمان این است که چرا همه بار بر دوش بخش صنعت است؟ اصناف مختلف در تمام طول روز همواره در حال مصرف برق هستند، همچنین ادارات، که بهره وری بالاتری می توانند داشته باشند و مصرف برقشان کمتر باشد، همچنین بخش خانگی، آیا نمی شود با برنامه ریزی کمی از بار ناترازی را آن ها تحمل کنند؟

یزدان بخش، درباره خرید از بورس انرژی گفت: ما از ترس جریمه این کار را می کنیم، این ها باید بگویند این برق را که ما از آن جا می خریم این ها کجا تولید می کنند؟ مگر تولیدکننده دیگری اند؟

او با تاکید بر این که ما امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید کار مهم و اساسی برای رفع این مشکلات انجام شود؛ بیان کرد: من گفته ام این ناترازی و کمبود به هر حال اتفاق افتاده است، مثل جنگ یا اتفاقات دیگر که در کشور می افتد؛ اما ما باید به واحدها کمک اقتصادی کنیم، برای مثال بگوییم پول برق در این دوماه را که با قطعی مواجهیم، واحدها برای تولید انرژی صرف کنند، یا تسهیلاتی برای تولید انرژی اعطا شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا