خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«روشنفکران توده‌ای»

فرهاد قنبری، در کانال تلگرامی خود نوشت: «اورتگا یی گاست، فیلسوف بزرگ اسپانیایی در نیمه اول قرن بیستم از خطر ظهور انسان توده ای و طغیان توده ها خبر داده و ابراز نگرانی کرده بود. به عقیده او توده ها در همه جا حاضر بودند و در هر زمینه ای بدون هیچ اندیشه و تفکری خود را محق ابراز عقیده و فکر می دانستند.

یی گاست در تعریف انسان توده ای می گفت:

“انسان توده‌ای کسی است که شک و تردید به خود راه نمی‌دهد، زندگی او جریان دارد ولی بی هدف است و اسیر روزمرگی‌ها است. انسان توده‌ای همان است که توسط امپراتوری‌های رسانه‌ای کنترل می‌شود و هرچه به خوردش می‌دهند بی هیچ تردیدی می‌پذیرد”

امروز روشنفکر جامعه ما از ترس از دست دادن مخاطب به جای اینکه وجدان بیدار جامعه و پیشرو توده‌ها باشد، به پیرو و دنباله توده‌ها تبدیل شده است. امروز روشنفکر ما به جای آنکه منتقد رسانه‌های ضدایرانی باشد، خود پیرو و دنباله رو آنها شده است. امروز روشنفکر ما به جای آنکه در نزدیک کردن افق‌های گفتمان های مختلف جامعه تلاش نماید، درصدد دمیدن بر نفرت و دوقطبی بیشتر در جامعه است. امروز روشنفکر ما به جای اینکه منتقد تحریم و دخالت بیگانگان باشد، توجیه‌گر اعمال دشمنان کشور است. امروز روشنفکر ما به جای آنکه منتقد جو مبتذل و سخیف حاکم بر هنر و فرهنگ عمومی جامعه باشد، مدافع سرسخت و پیرو آن است.

امروز روشنفکر ما به جای آنکه به نقد کردارهای سیاسی و اجتماعی توده‌ها یا برخی جریانهای سیاسی تروریستی و ویرانی‌طلب و تجزیه‌طلب باشد، (از سر عافیت و از دست ندادن فالوئر و ترس از تهدید و ناسزا و بدنامی و…) به سخنگو و توجیه‌گر کنش‌های قبیله‌گرایان و خشونت‌طلبان تبدیل شده است.

در این مملکت برای دلسوز و روشنفکر و منتقد و قهرمانِ خلق شناخته شدن نیازی به تفکر و سواد و مطالعه نیست‌.
در این مملکت کافیست سخنان بی‌مبنا بگویید.

تمام نکبت‌ها و پلشتی‌های کره زمین را به سرزمین خود نسبت دهید. با بدنام‌ترین دشمنان کشور نشست و برخاست کنید. به تاریخ و فرهنگ این سرزمین بد و بیراه بگویید. از هر کنش ضدحکومتی ولو تروریستی حمایت کنید. صبح تا شب دنبال تحریم و دعوت از بیگانگان برای حمله به وطن خود باشید.

شبانه روز به حکومت و حاکمان (فرقی هم نمی کند چه حکومتی) فحاشی کرده و بد وبیراه بگویید و برای خالی نبودن عریضه چند روزی هم زندان رفته و دروغ‌های عجیبی از شرایط خود در زندان به بیرون مخابره کنید.

این شیوه کنشگری همیشه تاریخ این سرزمین قهرمان تولید کرده و ربطی هم به ساختار و نوع حکومت ندارد.

این شیوه قهرمان‌پروری که توده مردم را شیفته خود می کند، در عصر پهلوی با هدف بدنام کردن روشنفکران وطن‌دوست از سوی روشنفکران توده‌ای و تروریستهای سازمان مجاهدین و فداییان خلق دنبال می شد و امروز هم از سوی اراذل و اوباشی شبه‌روشنفکری دنبال می‌شود که تمام تلاش‌شان به انزوا و ویرانی کشاندن ایران است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا