خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نفوذ دشمن یا خطای دوست؟ | محسن صالحی‌خواه

/ تحلیل تکذیب ادعای اسداللهی درباره‌ی پیجرها /

محسن صالحی‌خواه، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

نفوذ دشمن یا خطای دوست؟ | محسن صالحی‌خواه

مسعود اسداللهی، کارشناس خاورمیانه دیشب روی آنتن شبکه خبر از خریداری شدن پیجرهای منفجر شده در لبنان توسط یک شرکت ایرانی خبر داد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، این صحبت اسداللهی خیلی زود روی آنتن صداوسیما تکذیب شد و سپس یک خبرگزاری وابسته به سپاه نیز آن را تکذیب کرد. شاید اسداللهی در این باره اشتباه کرده باشد اما دلایل خوبی برای باور روایت او وجود دارد.

اسداللهی به سبک و سیاق اغلب کارشناسان منطقه، نه دیپلمات و سفیر بازنشسته، بلکه یک نظامی بلندپایه است. تقریباً بیشتر عمر خدمتی خود را در شاخه برون‌مرزی سپاه بوده و بر منطقه شام اشراف کامل دارد. هم بر زبان عربی مسلط است – و در جلساتی با مقامات عربی مترجم سردار سلیمانی بوده – و هم حزب‌الله را به خوبی می‌شناسد. یکی از جامع‌ترین منابع فارسی درباره حزب‌الله لبنان یعنی حزب‌الله از مقاومت تا پیروزی که سال ۱۳۷۹ به چاپ رسید، کار قلم اسداللهی است.

اگر نام او را در اینترنت جستجو کنید، خبری مربوط به یک نشست دانشجویی در دی‌ماه ۱۳۹۸ در دانشگاه امام صادق را می‌بینید که او را به عنوان معاون سیاسی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در کشور سوریه معرفی می‌کند. سال ۱۳۹۷ که اسرائیل پایگاه تی فور در سوریه را هدف قرار داد، اسداللهی کارشناسی بود که از همان پایگاه روی آنتن تلویزیون آمد.

بنابراین، اجازه بدهید دلایل خوبی برای باور روایت اسداللهی داشته باشیم. تکذیب ناشیانه آن چه اسداللهی گفت را هم می‌شود به این دلایل اضافه کرد. تهیه تجهیزات مورد استفاده محور مقاومت از سوی ایران نه امر بی‌سابقه‌ایست نه عجیب است. 
صحبت‌های اسداللهی به نحوی با واکنش روبرو شد که انگار از امر غریبی حرف می‌زد.

مگر می‌شود چنین اتفاقی افتاده باشد؟! بله می‌شود. اسرائیل در ماه‌های گذشته با اطلاعات دقیق، اقدام به ترور سران جبهه مقاومت از تهران تا دمشق و بیروت کرد. چنان دقیق، بدون خطا و ویرانگر دست به این جنایات زد که شکی در اشراف اطلاعاتی دشمن نمی‌گذارد. اسماعیل هنیه در یک منطقه حفاظت شده امنیتی در شمال تهران ترور شد، سیدحسن‌نصرالله و سردار نیلفروشان در مقر زیرزمینی حزب‌الله در ضاحیه. دیگر فرماندهان مقاومت لبنان یا در جلسات محرمانه ترور شدند یا هنگام تردد با خودرو.

در فقره رویداد پیجرها و واکی‌تاکی‌ها و دیگر ترورهایی که اسرائیل انجام داد، یا با نفوذ دشمن مواجهیم یا میزان خطا بالاست. این ترورها نشان می‌دهد که حریف بر حوزه خودی تسلط دارد و قطعاً راه شکست این تسلط، کتمان نیست بلکه پذیرش و تلاش برای بازسازی است. مدتی بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران گفتند که این عملیات رژیم اسرائیل در نتیجه نفوذ نبود. در نتیجه خطا، رئیس دفتر سیاسی حماس در آستانه آغاز به کار دولت جدید، در تهران ترور شد؟

حتی اگر اسداللهی اشتباه کند، باز هم چیزی از بارِ این مساله کم نمی‌کند. آن بخش تهیه این تجهیزات از سوی ایران را که حذف کنیم، مساله همچنان بغرنج است. خسارت‌هایی که مقاومت در یکسال گذشته به خصوص ماه‌های اخیر دید، جبران‌ناپذیر است. درست که است که سیستم‌ها قائم بر اشخاص نیستند و دیگرانی جایگزین نیروهای حذف شده می‌شوند. اما تاثیر اقدامات رژیم صهیونیستی بر پیکر مقاومت را نمی‌توان نادیده گرفت.

به طور قطع هیچ جایگزینی نمی‌تواند در کشور هفتاد و دو ملت لبنان نقشی که نصرالله طی سی سال ایفا کرد و توانست یک سازوکاری را به وجود بیاورد، ایفا کند. بنابراین بهتر است به جای این که بعضی مسائل را کتمان کنیم، با هزینه فایده کردن درباره آن‌ها، به دنبال راه حل بگردیم. به خصوص در این دوران که اخبار پنهان نمی‌ماند و جای خودش را در افکار عمومی و روایت‌های رسانه‌ای پیدا می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا