خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه کسی استاندار و امام جمعه زنجان می‌شود؟

سمیه محرمی در سایت صدای زنجان نیوز نوشت: «در حالی که این روزها اسامی مختلفی در مورد استاندار زنجان مطرح است اما تا این لحظه هنوز خبری از معرفی گزینه نهایی استاندار و امام جمعه زنجان مطرح نیست و همچنان اخبارهای وارده در حد گمانه‌زنی باقی مانده است؛ موضوعی که از نظر رحمت‌الله بیگدلی فعال سیاسی اصلاح‌طلب بدان دلیل است که اغلب گزینه‌های بومی استانداری، به جان هم افتاده و پیش از رسیدن اسامی به وزارت کشور خودشان را می‌سوزانند.

از نظر این فعال اصلاح طلب؛ این شرایط حاکم در عدم به نتیجه رسیدن گزینه‌های معرفی شده برای استانداری موثر بوده است!

مراسم تنفیذ و تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، به ترتیب در روزهای ۷ و ۹ مرداد ۱۴۰۳ برگزار شد و تقریبا از آن روز بود که زمزمه گزینه استانداری زنجان نیز به گوش رسید. شاید یکی از دلایل اینکه در استان زنجان سریع‌تراز سایر استان‌ها این موضوع طرح شد، پیام استاندار زنجان در سفر خود به مشهد بود که در آن تاکید کرده بود دیگر تمایلی برای حضور در این پست ندارد و تاکیدی که برای انتخاب جایگزین خود داشت.

این پیام به نحوی بود که القا شد او می‌خواهد استعفا دهد اما وی در سخنان بعدی خود با تصحیح صحبت‌های خود تاکید کرد درخواست دارد دولت انتخاب استاندار زنجان را در اولویت قرار دهد مگر نه تا روز آخر که مسئولیت دارد در این پست فعالیت خواهد داشت.

از آن ایام تاکنون اسامی بسیاری به عنوان استاندار زنجان مطرح شده است اما هیچ نام رسمی از سوی دولت به +عنوان گزینه سکان‌دار بعدی استان اعلام نشده است و به نظر می‌رسد این اسامی بیشتر در حد یک گمانه‌زنی بوده باشد.

خداحافظی امام جمعه شوک بعدی به زنجان

در این ایام بود که خداحافظی آیت‌الله شیخ‌علی خاتمی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان زنجان نیز شُک دیگری به استان وارد کرد، چرا که در حالی که استان در آستانه تغییر مقام عالی دولت بود این بار با چالش تغییر پدر معنوی خود نیز مواجه شد. این شرایط کار استان را بسیار پیچیده کرد چرا که در کنار گمانه‌زنی در مورد استاندار بعدی این بار طرح گزینه‌های امام جمعه زنجان نیز قوت گرفت.

در بین موضوعات و شایعات مطروحه در این ایام نام احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده در مجلس بیشتر در زمینه انتخاب استاندار زنجان به چشم می‌خورد که بنا به نظر خود به دلیل ریاست مجمع نمایندگان استان زنجان بود، وی در هفته گذشته در صحن علنی مجلس اظهار کرد: از شخص رئیس جمهور و وزیر کشور درخواست می‌کنم که هرچه سریعتر تکلیف استاندار زنجان را مشخص کنند.

او گفت: کارهای زنجان بر زمین مانده است و باید هرچه سریعتر تکلیف تیم مدیریتی زنجان مشخص شود.

از کجا معلوم وضعیت سایر استان‌ها از زنجان فوریت‌دار نباشد؟

همچنین در آخرین مصاحبه خود با صدای زنجان با اشاره به اینکه هیچ دلیلی برای پنهان کردن تصمیمات و رویدادها از مردم خدابنده و استان زنجان نداریم، گفت: دنبال پنهان‌کاری نیستم.

بیگدلی در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد ضرورت تعیین تکلیف سریع استاندار زنجان با توجه به اظهار نظر محسن افشارچی مبنی بر عدم تمایل برای ادامه فعالیت در این پست اظهار داشت: از کجا معلوم وضعیت سایر استان‌ها از زنجان فوریت‌دارتر نباشد، ضمن اینکه تاکنون تنها چند استان در کشور تعیین تکلیف شده است.

مجید فرخی برای معاونت رئیس‌جمهوری مطرح بود و احتمالا از این محل برای استانداری زنجان پیشنهاد شود

رحمت‌اله بیگدلی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای راهبری انتخاب اعضای دولت چهاردهم در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به نحوه و مسیر انتخاب اعضای هیئت دولت و استانداران توسط دولت پزشکیان گفت: در ذیل شورای راهبری دولت، کمیته‌هایی تشکیل شده بوده که اقدام به بررسی و پیشنهاد افرادی به عنوان وزیر و معاونان رئیس‌جمهوری به شورای راهبری می‌کرد.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه در نهایت مقرر شد از افراد توانمندی که از سوی کمیته‌ها به شورای راهبری معرفی نشده بودند یا در این شورا رای لازم برای وزارت و معاونت نیاوردند در سمت‌های دیگر استفاده شود، اضافه کرد: مثلا استاندار فارس برای معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری مطرح شده بود که رأی لازم را کسب نکرد و به عنوان استاندار فارس انتخاب و منصوب شد.

مجید فرخی (فرماندار اسبق زنجان) هم که این روزها برای استانداری زنجان مطرح است، در کمیته برای معاونت رئیس‌جمهوری و ریاست سازمان اداری و استخدامی کشور مطرح بود که رأی لازم را برای معرفی به شورای راهبری کسب نکرد. به احتمال زیاد وی از این محل برای استانداری زنجان پیشنهاد شده است.

بیگدلی با اشاره به این‌که از کانال‌های مختلف مانند ستادها و نهادهای مدنی‌ و سیاسی افرادی به عنوان گزینه استانداری مطرح می‌شوند، گفت: این افراد باید در کنار تخصص و تبحر لازم دارای آیتم‌های در نظر گرفته شده باشند یعنی وزارت کشوری باشند، بازنشسته نباشند و جوان‌تر باشند.

این عضو شورای راهبری دولت چهاردهم با اشاره به این‌که افراد با این روش گزینش می‌شوند و براساس این آیتم‌ها بالا می‌آیند، افزود: صلاحیت این افراد بررسی می‌شود و استعلام‌های لازم را دریافت می‌کنند و با نمایندگان استان هم مشورت می‌کنند.

او با اشاره به اصل تفکیک قوا و بیان این‌که نمایندگان نظر خود را می‌دهند و اگر مخالفتی هم داشته باشند باید علت مخالفت خود را اعلام کنند، ادامه داد: نمایندگان حق دخالت در انتصاب ندارند و حق نظارت دارند و تنها می‌توانند اشکالات فرد پیشنهادی را اعلام کنند و رعایت نظر آن‌ها الزامی نیست، ولی اگر نمایندگان دلیل موجهی برای مخالفت داشته باشند، معمولا نظر آنان اعمال می‌شود.

بیگدلی با بیان این‌که پس از دریافت نظر نمایندگان، پرونده فرد مورد نظر به ریاست‌جمهوری ارسال و پس از تایید، پرونده او در هیئت دولت مطرح می‌شود و مورد بحث قرار می‌گیرد و اگر فرد اکثریت آرای هیئت دولت را کسب کرد، به عنوان استاندار اعلام می‌شود.

او با اشاره به این‌که گزینه‌های متعددی از استان زنجان از سوی اعضای ستاد و احزاب و نهادهای مدنی و کانال‌های دیگر مطرح شده بود، گفت: ظاهرا این افراد به مرحله طرح هم نرسیده‌اند و اکثرا در مراحل اولیه حذف شده‌اند.

بیگدلی با اشاره به این‌که یک سری گزینه‌ها شامل افراد غیربومی هم برای استانداری زنجان مطرح بودند که مورد حمایت جریان‌های خارج از گروه‌های حامی پزشکیان بودند، افزود: امیدواریم گزینه‌ای معرفی شود که از حامیان پزشکیان باشد و توانمندی لازم و رزومه درخشان داشته باشد.

هیجانات دارای دو بخش طبیعی و غیرطبیعی است

او در پاسخ به سئوال صدای زنجان در باره هیجانات مربوط به انتصاب استاندار در استان زنجان گفت: این هیجانات شامل دو بخش است، بخشی از نیروهای موجود در استان زنجان احساس مسئولیت می‌کنند و تمایل دارند در سرنوشت جامعه خود اثرگذار باشند و استاندار خوبی منصوب شود و از سوی دیگر یک مقدار از این هیجانات غیرطبیعی است؛ چرا که در هیچ استانی ندیده‌ام افراد با این حجم به تخریب همشهریان و هم‌استانی‌های خود دست بزنند.

این فعال سیاسی با اشاره به این‌که در اکثر موارد گزینه های بومی به جان هم افتاده و پیش از رسیدن اسامی به وزارت کشور خودشان را می سوزانند، تصریح کرد: با این شرایط دیگر نیازی به ارزیابی وزارت کشور نیست؛ چرا که با این حجم از تخریب اجماع مرکب ایجاد می‌کنند که کاندیداهای ما صلاحیت ندارند و بهتر است که استانداری غیربومی برای ما منصوب شود!

بیگدلی در پایان گفت: امیدوارم که برخی از این افراد دست از تخریب نیروهای بومی بردارند تا حداقل امکان استفاده از آنان در سمت‌های دیگر باشد!»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا