خرید تور تابستان

خاطرات هاشمی ۶ آبان سال ۸۰ | «شارون باید گورش را گم کند»

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در آبان سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

یکشنبه 6 آبان 1380 | 11 شعبان 1422 28 اکتبر 2001

«دیشب و امروز هم باران خوبی داشتیم. جمعی از مسئولان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه آمدند. آقای [علی‌اکبر صادقی] رشاد، [رئیس پژوهشگاه]، گزارش‌ کار داد و گفت، امکانات و اعتبار به اندازه ظرفیت نیروی‌ کار ندارند. من هم درباره نهضت تحقیقاتی اخیر، به عنوان یک حرکت مبارک، حرف زدم و به دوران شکوفایی تحرکات علمی و فنی در صدر اسلام تشبیه‌ کردم و خواستار تنظیم فهرست‌ کاملی از نیازهای تحقیقی علوم انسانی و نیز تقویت سعه صدر و تحمل نظرات مخالف در فضای تحقیقات شدم. حوزه رهبری را مسئول انتقال موارد نیاز تحقیق برای نظام اسلامی به حوزه‌ها معرفی کردم و گفتم، حوزه‌های علمی هنوز هم همان رسوبات سنتی دوران انزوا را دارند و متناسب با نیاز نظامی دینی حرکت نشده است؛ البته نسل جوان حوزه، وضع مناسب‌تری دارد.[5]

آقای [فریدون] حسنوند، نماینده اندیمشک آمد. از خدمات به اندیمشک در دوران سازندگی و به خصوص از سد کرخه، قدردانی‌ کرد و گفت، یکی از شعرای اندیمشک، شعری سروده که در آن آورده، امیرکبیر باید روی تاج سد کرخه، از هاشمی تجلیل کند. از اینکه دولت اصلاحات، تاکنون طرح تأسیس‌ کارخانه سیمان اندیمشک را که در دوران سازندگی شروع شده بود انجام نداده، گله کرد و خواست‌ که به وزیر صنایع بگویم، اقدام کند؛ برایش نوشتم. از اینکه لشکرهای سپاه، حدود 10 هزار هکتار از اراضی اندیمشک را که در زمان جنگ به عنوان پادگان یا اردوگاه تصرف کرده‌اند، پس نمی‌دهند، شاکی است و خواست، برای واگذاری به مردم پیگیری کنم که با توجه به آب فراوان در منطقه، می‌تواند بیکاری را برطرف‌کند و خواست که برای بزرگداشت شهدای اندیمشک، به آنجا بروم.

آقای سیدعلی‌ آقا حسینی‌ کشکویی، همراه فرزندان و دامادها آمدند. بعد از انقلاب، تعدادی از آنها را ندیده بودم. از اینکه کارهای اقتصادی بعضی از آنها، باعث شایعات درباره خانواده ما شده، اظهار ناراحتی‌ کردند و سیدمحمود [حسینی] که در روزنامه سلام کار می‌کرد، به نحوی خود را از مواضع منفی سلام، تبرئه کرد.

عصر [آقای امیرعباس سهراب‌بیگ]، مدیرکل دادگستری اردبیل آمد. از اقدامات خود گفت که توانسته از تراکم پرونده‌ها بکاهد. با انتقال و جابجایی قضات و اصلاح شیوه ابلاغ و اصلاحات اداری دیگر، رتبه اول را در فعال‌کردن دادگاه به دست آورده و مورد تشویق آقای شاهرودی، [رییس قوه قضاییه] قرارگرفته است. خواست که رویه او برای الگوی سایر استان‌ها تبلیغ شود و خواست که مانع عوض‌کردن استاندار اردبیل شوم و از هماهنگی اُرگان‌ها در اردبیل، ابراز رضایت کرد.

امروز نامه جواب به آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور] و رسانه‌های چپ و نمایندگان از سوی جمعی از قضات، منتشر شد. قبلاً آقای خاتمی در نامه دومی به اظهارات آقای شاهرودی جواب داده بود و اینها فکر معاف‌ بودن نمایندگان از تعقیب و مجازات را خلاف اسلام و قانون اساسی معرفی‌کرده‌اند. لابد باعث تداوم مشاجره خواهد شد. اختلاف بر سر نحوه برخورد با اقدامات آمریکا هم در رسانه‌ها زیاد است. دوم خردادی‌ها، برخلاف محافظه‌کاران، طرفدار تعامل با آمریکا هستند. آقای هاشمی شاهرودی، افرادی را که صحبت از رابطه با آمریکا می‌کنند، تهدید کرده بود.

در فلسطین، علیرغم توافق دولت خودگردان و دولت اسراییل برای عقب‌نشینی، ارتش اسراییل تحت فشار آمریکا و اروپا، [آریل] شارون، [نخست‌وزیر اسراییل]، دستور عقب‌نشینی را لغو کرد و درگیری‌ها ادامه یافت و جمعی از فلسطینی‌ها شهید شدند. در مقابل، با اقدام شهادت‌طلبانه دو فلسطینی، چهار صهیونیست کشته و 20 نفر مجروح شدند. اروپا صریحاً به اسراییل گفته، باید کل غزه و کرانه باختری را تخلیه کند و از شهرک‌ها بیرون برود و دولت مستقل فلسطین و مرکزیت بیت‌المقدس را بپذیرد. در خبری آمده که [جرج] بوش، [رئیس‌جمهور آمریکا]، به خاطر سرسختی شارون، به او گفته که باید گورش را گم کند!

در افغانستان، باز هم آمریکا چند روستا را اشتباهاً بمباران و نیز چهار انبار صلیب‌سرخ را منهدم کرد و ملاعمر، [رهبر طالبان]، اعلام کرد که به هیچ یک از اعضای خانواده‌اش و فرماندهانش، تاکنون آسیبی نرسیده و جنازه عبدالحق را تحویل پاکستان نداده است.

در پاکستان، مردم کلیسایی را آتش زدند که 18 کشته و 20 زخمی داد. انفجاری در کویته، تلفات زیادی داده و عمده درگیری مردم با دولت شروع شده است. رفته‌رفته اعتراض به آمریکا در مورد جنگ، زیادتر می‌شود؛ منجمله در نیویورک و واشنگتن، تظاهرات ضدجنگ بوده است.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا