مداد العلماء ودماء الشهداء
شفقنا: استاد مهدی دقیقی شاهرودی در نوشتاری با عنوان «داعش ، عراق/ مداد العلماء ودماء الشهداء» آورده است : بعد از یک دوره رنج ور وتوام با نگرانی وتشویش در تسلط ونفوذ خلافت خود خوانده جماعتی موسوم به داعش بر بخشی از عراق عزیز حال خبرگزاری ها و دولت عراق خبر از خروج این جرثومه ی فساد ازاین سرزمین را می دهندابعاد مختلف این ورود وخروج می بایست مورد توجه کارشناسان قرارگیرد وبه عنوان سندی روشنگر برای آیندگان در صفحات تاریخ ثبت گردد .داعش که رفته رفته تفکرات پلیدش در میان جوامع مختلف و نا آگاه به عنوان تفکر اسلامی معرفی شد در بن بست عراق گرفتار گردید و افرادی در قالب تفکری ناب وبا ردای اسلام حقیقی پنجه در پنجه او تابیدند ودر این زور آزمائی نابرابر حقیقت پیروز گردید وباطل رفتی شد.از جمله زوایای پنهان این واقعه که بیم آن می رود ازدید نسل آبنده پنهان بماند “نقش مرجعبت سنتی شیعه” در به بن بست کشاندن این سیل بنیان کن بود.
آگاهان امر نیک می دانند وراقم این سطور خود شاهد این ماجرا بود که کار عراق وداعش به نقاط باریکی کشیده شده بود وارعاب داعشی واز هم گسیختگی شعب عراقی نتیجه ای ناگوار را در درجه اول برای تفکر اسلامی ناب وبعد برای عراق شیعی رقم می زد کافی بود در قریه ای شایع شود که داعش نزدیک است مردم بی دفاع ومرعوبِ وحشی گری های داعش در کمترین زمان ممکن به جهت حفظ جان وناموس خود صحنه را خالی وآواره شهرهای دیگر می شدند مواکب و حسینیه های بین راه نجف کربلا که پذیرای گوشه ای از این آورگان درد مند بود بر این مدعا شهادت می دهند .. در این وضعیت اسف بارِ روحی و اجتماعی سیاسیون عراق نیز با عملکرد ضعیف خود مزید بر علت گردیده بودند وداعشِ پلید مسیری هموار برای تسلط بر یکی از گسترده ترین واستراتژیک ترین شهرهای عراق یعنی موصل را در کمتر از نصف روز پیدا نمود وروبه سوی دیگر شهرها نهاد و این درحالی بود که هیچ مانع قابل توجه ای را در مقابل خود نمی دید وخیانتِ خیانت پیشگان داخلی نیز آنها را در این امر یاری مینمود دراین بین اعتاب مقدسه به عنوان نوامیس شیعه نیر مورد تهدید قرار می گرفت و قلوب شیعیان جهان در فشار این تهدید قرار داشت وخواب را از چشمان آنها ربوده بود …خبر رسیدن داعش به چهل کیلومتری کربلا …تسلط کامل بر موصل ..حرکت به سوی شهرهای دیگر…پیوند بعثیون سابق با داعش…پخش شدن فیلمهای جنایات وکشتارها…پبامهای صوتی تجاوزگران مبنی بر فتوحات مختلف وتهدیدات جدبد در کنار ورود این نظرگاه به اذهان جامعه که: دیگرکاری در عراق نمی شود کرد وحربه سیاسیون وحکومت عراق در مقابل دشمن کند است وبی نتیجه…صحنه ای نا خوشایند از آینده را در مقابل دیده قرار داده بود وراه چاره را مسدود نشان می داد ونگاه نگران وناامید همگان را به یک معجزه معطوف کرده بود.
نمای دوم:
در حالی که قامت سیاسیون ومدافعان رزم آور در مقابل این تفکرِ پلید وتا دندان مسلح خمیده بود وآخرین علایم حیاتی نظام حاکم بر عراق رو به خاموشی بود.پیرِ عرصه مرجعیت شیعه ومرشد بزرگ نجف دست به قلم برد وقلم پرتوان مرجعیت را بر صفحه سفید کیاست حرکت داد و خاطره فتاوای اثر گزار تاریخ شیعه را در اذهان همگان زنده نمود آنچه جوانان و نسل حاضر شیعه در کتابهای تاریخی با شک وتردید بدان می نگریست حال واضح وروشن در مقابل دیدگانشان ترسیم گردیده بود .آیت الله العظمی سیستانی دام ظله از موضع یک مرجع اگاه فقط وفقط از منظر تکلیف دینی وبرای حفظ حیات تفکر لطمه خورده اسلامی ومحفوظ ماندن جان انسانهای بی گناهی که مورد هجوم سفاکانی ددمنش قرار گرفته اند وارد عرصه گردید وبیان او در دفاع از شرف وانسانیت در کمترین زما ن ممکن عراق مظلوم را در نوردید وخونی تاره در رگ های خشکیده عراق جریان یافت. جوانان وهر کسی که توان سلاح به دست گرفتن در خود می دید مخاطب “سید سیستانی” بودند آنها نیز ندای مرجعیت را به نیکی دریافت و لحظه ای در لبیک گفتن به این دعوت درنگ نکردند. عراقِ مرعوب حال عراقِ شجاع است. عراق متفرق حال عراق متحد است. قامت عراق خسته بر پیامی پرتکاپو که از سوی مرجعیت عظمی شیعه صادر گردیده بود دوباره تکیه زده بود واستواریش را به رخ دشمن کشید .نیروهای مردمی هجوم آوردند سلاح مطالبه کردند وجوانان از وسایل نقلیه حامل مجاهدین به سوی جبهه ها آویزان می شدند تا شاید در صف مجاهدین قرار گیرند .حشد الشعبی که محصول قلم ومداد مرجعیت اعلی شیعه بود شکل گرفت وروز به روز مشکلات پیش رو را پشت سر نهاد وتبدیل به یک نیروی ارزشمند و منظم گردید که سنگر به سنگر پیش می رفت وخون خود را برای حفظ مکتب وآبروی رسول الله فدا می نمود .آنها به جهان اعلان نمودند که آنچه در مقابل ما قرار دارد اسلامی جعلی وصورتی دوم از کفر وانسان ستیزی است آنها نه فقط زمین ها را آزاد می نمودند بلکه اذهان و افکار همگان را از تعریف غلطی که داعش از دین اسلام ارائه می نمود آزاد می کردند واین فتح الفتوح این رادمردان روزگار بود که در پس قلم مرجع استوار وروشن بین نجف نهضت اش را آغاز نموده بود.واین حرکت آزادی بخش تا بدان جا پیش رفت که دولت مستقر عراق در همین روزها برچیده شدن دستکاه خلافت جعلی از عراق را اعلام نمود واین یعنی عراق بدون داعش ، عراق آزاد ، عراق سرفراز
نمای سوم:
در اوج شروع دفاع پس از فتوا اگر چند دقیقه ای در ایوان نجف امیر المومنین که نشسته باشید شاهد می بودید که دوشهای خسته مردم قامت به خون تپیده سلحشورانی را با خود می کشند وبا ذکر لبیک یا علی مدافعان حریم شرف وآزادگی را به نزد مولای شرافت وانسانیت می برند و شهیدان عرصه مردانگی را به نزدمعلم بزرگ شرف مُشرف می کنند. اگر چه من معتقدم آن گاه که خون شهید به صفحه خاک رسید علی معلم شهادت ودلدادگی سر آنها را بدامن خود گرفته ولبخندی از سر رضایت هدیه اش داده است وحال شهید به بازدید امده است واین خون ها درخت رشادت حشد الشعبی را تناور می کند، به وادی السلام نجف ویا کوچه کوچه های شهر ویا مسیر راهها که می رویم قدم به قدم عکس های را می بینید که در لباس رزم چشم در چشم تان می اندازند وبا شما سخن می گویند.اگر خوب گوش کنیم صدای ناله مادران فرزند از دست داده وسکوت بهت انگیزهمسران شوهر تقدیم نموده ومویه های فرزندانی که در فراق پدر بلند است را خواهید شنید واین تازه گوشه ای از خیل عاشقان است بسیاری از ابدان مظلوم شهیدان راه حقیقت در ییابانها مانده است و سپر بلای اسلام عزیز شده است.
اینها شهیدانند/شهیدان این گردآورده شدگان در نزد خدا(۱) وروزی خورندگان محضر ربوبیت(۲)آنان که خدا اعمالشان را ویژه قرار داده است وعمل انها راضایع نمی کند(۳).آنان را که خدا جانشان را خود خریداری نموده است (۴)وبرای انها اجری عظیم را وعده داده است .( ۵) او که با شرف ترین مرگ ها را برای خود برگزیده است (۶)
برای اذهان حقیقت جو همواره این سوال مطرح بود که با وجود این علو و مقام شامخ که آیات قرآن و روایات اسلامی وعقل سلیم بر آن گواهی می دهد چرا در مقام مقایسه مداد علما مقدم وارجح از خون شهید معرفی شده است. که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «چون روز قیامت شود، خداوند عز و جل مردم را در یک زمین مسطح گرد هم مىآورد، و میزان ها برقرار مىشود، پس خون هاى شهیدان با مرکب دانشمندان سنجیده می گردد، ولى وزن مرکب دانشمندان بر خون هاى شهیدان راجح و افزون باشد.» (۷) وکلام مداد العلماء افضل من دماء الشهداء(۸)شهره گردیده است؟
حال که بر حوادث عراق و فتوای مرجعیت وعالم ارشد شیعه نظری دوباره می افکنیم حقیقت این روایت برایمان بیش از پیش روشن می گردد وآنچه را در فرضیه ها می نگریستیم به عینه ودر صحنه واقعیت درک نمودیم. آری! این قلم عالم است که خون شهید را به جوش می آورد وتعهدِ او را بارور می کند.این قلم ومداد عالم حقیقت محور است که موجب پاسداشت حقیقت می گردد .روح تازه را به کالبد دین ارزانی می کند. شهید تحت تعالیم مدادعالم است که می شناسد ومعرفت می یابد وزندگی مادی در دیدگانش کوچک وخوار شمرد می شود. ومداد عالم است که…..
درود خدا بر تمامی آنانی که ازاعصار گذشته تا به حال در این راستا قدم زدند ودر خطرات وبحرانها قلم شان به خدمت اسلام عزیز وتشیّع مظلوم در آمد. سلام بر آنانی که قلم خویش را به ناخالصی ها آلوده نساختند واز آن نردبانی برای نان ونام فراهم نکردند وان را باستخدام اغیار در نیاوردند ومقام علم وقلم را پاس داشتند تا در لحظات حساس به کار آید وگره گشایی کند.
سلام بر “سید سیستانی” که برای عزت وشرف دین در قامت مرجعی اگاه رفع مشکلات را از انحصار سیاست ورزی خارج نمود وچهره رحمانی اسلام را بر جعلیات شیطانی غلبه داد.سلام بر او وبر قلم او که حماسه ایجاد کرد وشهید آفرید .
تذکر: این نوشتار به هیچ وجه در صدد معرفی ابعاد گسترده اثرات فتوای مرجعبت اعلی شیعه نبوده واین مقال توان در برگزفتن این گستره را نداشت بلکه تذکری بود به اگاهان که موضوع “نقش مرجعیت سنتی” در موضوع شکست داعش را دنبال نمایندو به آن پرداخته شود.
پیوست ها
۱-وَ لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَی اللَّهِ تُحْشَرُونَ [آل عمران، آیهى ۱۵۷]و اگر [در راه جهاد] بمیرید یا کشته شوید، قطعاً به سوی خدا گردآورده خواهید شد.
۲- وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ* فَرِحِینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لا هُمْ یحْزَنُونَ* یسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَهٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا یضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ [آل عمران، آیهى ۱۵۸]هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند، مرده مپندار، بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. به آن چه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند، و برای کسانی که از پی ایشانند و هنوز به آنان نپیوسته اند شادی می کنند که نه بیمی بر ایشان است و نه اندوهگین می شوند. بر نعمت و فضل خدا و این که خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمی گرداند، شادی می کنند.
۳-وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَنْ یضِلَّ أَعْمالَهُمْ* سَیهْدِیهِمْ وَ یصْلِحُ بالَهُمْ* وَ یدْخِلُهُمُ الْجَنَّهَ عَرَّفَها لَهُمْ [حمد، آیات ۶- ۴٫]و کسانی که در راه خدا کشته شده اند، هرگز کارهایشان را ضایع نمی کند. به زودی آنان را راه می نماید و حالشان را نیکو می گرداند. و در بهشتی که برای آنان وصف کرده، آنان را درمی آورد
۴- توبه، آیهى ۱۱۱
۵- وَ مَنْ یقاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیقْتَلْ أَوْ یغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً[نساء، آیهى ۷۴٫]و هر کس در راه خدا بجنگد و کشته یا پیروز شود، به زودی پاداشی بزرگ به او خواهیم داد.
۶- أَشْرَفُ الْمَوْتِ قَتْلُ الشَّهادَهِ. »[بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۸، روایت ۴٫]با شرافت ترین مرگ ها، کشته شدن به نحو شهادت است
۷- شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۹۹
۸- بحارالانوار، مجلسی، محمدباقر، چاپ دوم، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ق
انتهای پیام