خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش پایگاه خبری هیل از وضعیت پنتاگون پس از استعفای متیس

پایگاه خبری هیل در گزارشی نوشت: «یکی از مقام‌های پنتاگون که خواست نامش فاش نشود، اوضاع در وزارت دفاع را پس از اعلام استعفای متیس از سمت ریاست این وزارتخانه عجیب و غریب توصیف کرد و گفت: با اینکه نزدیک تعطیلات است و کارمند زیادی در وزارتخانه دیده نمی‌شود اما ترس عمومی از بی خبری و نامشخص بودن اوضاع وجود دارد.

به گزارش ایسنا در ادامه‌ی این مطلب می‌خوانیم: اخبار مربوط به کناره گیری ماتیس در فوریه ۲۰۱۹ در راس اخبار مربوط به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از سوریه و بررسی عقب کشیدن نیروهای آمریکایی از افغانستان و همچنین تعطیلی دولت و سقوط ارزش بازار سهام در آمریکا است.

اما کناره گیری ماتیس در حالی صورت گرفته که او عضو بسیار مورد احترام دولت ترامپ در دوران ریاست جمهوری وی بوده و این خبر درباره استعفایش قانونگذاران و مقام‌های آمریکایی را در وضعیتی نابسامان قرار داده چون آنها نگران انجام اقدامات ترامپ در افغانستان و سوریه هستند.

یکی از مقام‌های پنتاگون می‌گوید: اینکه یک راهبر یا دوست یا کسی که شما فکر می‌کنید در تمام مدت سفر با شماست و کسی که واقعا از نظر عقلی برتر است به یکباره صحنه را ترک کند و دیگر نباشد، باعث می‌شود تا نگرانی همه را فرا گیرد.

ماتیس روز پنجشنبه نامه استعفای خود را در پی تصمیم ترامپ برای خروج تمامی ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی از سوریه و به نصف رساندن نیروهای این کشور در افغانستان تقدیم رئیس جمهوری کرد.

برت مک‌گورک، فرستاده ویژه ترامپ برای ائتلاف جهانی مقابله با داعش در عراق و سوریه نیز روز جمعه استعفایش را به دلیل عدم توافق با تصمیم ترامپ در خروج نیروها در سوریه تقدیم وی کرد. او نیز قرار است فوریه ۲۰۱۹ از سمتش کناره گیری کند.

ژنرال ماتیس در نامه خود از دیدگاه ترامپ به شدت انتقاد کرده و کاملا این مساله را مشخص کرده که استعفایش به دلیل این است که دیدگاه‌هایش درباره ارزش‌های ائتلاف‌هایی چون ناتو و ائتلاف ضد داعش و موضع علیه دشمنانی چون روسیه و چین با ترامپ مغایرت دارد.

این نامه باعث نگرانی زیادی در واشنگتن شد به طوریکه رهبران کنگره سریعا به آن واکنش نشان دادند.

نانسی پلوسی دموکرات گفت که بابت این نامه شوکه شده است.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا در یکی از اظهارات انتقادی خود به رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که بابت دلایل استعفای ماتیس مضطرب است.

روز جمعه همزمان با اینکه قانونگذاران راه‌هایی را برای جلوگیری از تعطیلی دولت مورد بررسی قرار می دادند، بابت تصمیم ماتیس شگفت زده شدند.

جیمز اینهوفه، رئیس کمیته خدمات مسلح سنا و از حامیان اصلی ترامپ گفت که بابت این استعفا بسیار ناراحت است و ادامه داد: اما این یک شگفتی یا سورپرایز نیست. به هر حال، این سطحی از نارضایتی میان دو حزب است.

جک رید، همتای دموکرات اینهوفه در کمیته خدمات مسلح سنا نیز با شنیدن خبر استعفای ماتیس گفت که برای کشور احساس نگرانی می‌کند و نگران دشمنان آمریکا است.

او ادامه داد: فردی با تخصص کامل در قضاوت عالی ما را ترک کرده و به نظر هم نمی‌رسد که شخصی با آن توانایی در کاخ سفید یا مشاوران وجود داشته باشد.

اندی کیسر، یکی از کارشناسان در موسسه Navigators Global که در بخش امنیت ملی تیم انتقال ترامپ کار می‌کرد،‌ گفت که واکنش قاطع در نتیجه احساس رضایتی است که ماتیس به مردم داد و اهمیت شغل وزارت دفاع به صورت کلی است.

او ادامه می‌دهد:‌ فکر می کنم که نگرانی واقعی ممکن است از این مساله نشات بگیرد که سیاست آمریکا به چه صورت خواهد بود و این یک نگرانی ذاتی است.

نگرانی و وضعیت تنش‌زا در پنتاگون در حالی وجود دارد که کارمندان این وزارتخانه هنوز هیچ اظهارنظری درباره کناره گیری ماتیس دریافت نکرده یا نمی‌دانند وضعیت ارتش در هفته‌های آتی به چه صورت خواهد بود.

دانا وایت، سخنگوی پنتاگون می‌گوید: ماتیس در نامه استعفایش به خوبی مطالب را مطرح کرده است. من چیز دیگری برای اضافه کردن به این صحبت‌ها ندارم.

سناتور تیم کین، یکی از اعضای کمیته خدمات مسلح سنا و روابط خارجی احتمال این مساله را که شاید سایر مقام‌های پنتاگون نیز پا جا پای ماتیس بگذارند و کناره گیری کنند، گفت: نگران این هستم که استعفای او موجی از استعفاها را در پی داشته باشد. من نگران این هستم.

یکی از مقام‌های پنتاگون همچنین به نگرانی و عدم اطمینان در این مساله اشاره کرد که چه اتفاقی برای آن‌هایی که زیر دست ماتیس در پنتاگون کار می‌کردند، می‌افتد.

او ادامه می‌دهد: چه اتفاقی برای آنهایی که با او مشغول به کار شدند، می‌افتد؟ تمامی معاونان و دستیاران دفاعی که تنها به دلیل احترام به ماتیس وارد وزارت دفاع شدند،‌ برای آنها چه اتفاقی می‌افتد؟ حسی از عدم اطمینان وجود دارد.

مایکل اوهانلون، یکی از مقام‌های ارشد در سیاست خارجی موسسه بروکینگز پیش بینی می‌کند که سایر مقام‌ها در پنتاگون نگران شوند: “آنها اوضاع را بدتر می‌بینند. مساله فراتر از کناره گیری رئیس است.”

جیمز کارافانو، کارشناس سیاست دفاعی در بنیاد هریتج می‌گوید: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان بدون داشتن یک استراتژی بزرگتر غیرقابل توجیه و غلط است. آنها هر آنچه را که می‌خواهند، انجام می‌دهند و شهر را برای یک ماه به حال خود وا می‌گذارند.

در همین حال سناتورها می‌گویند که کناره گیری ماتیس باعث تغییرات بزرگتر می‌شود.

مارکو روبیو در این باره می‌گوید: فکر می‌کنم مشکل‌سازترین وضعیت این است که این نامه استعفا، یک تغییر سیاسی احتمالی نظیر آنچه است که در سوریه دیدیم؛ آنچه من باور دارم دشمنان ما را تقویت می‌کند، متحدانمان را تضعیف و امنیت ملی ما را تهدید می‌کند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا