خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نفوذ موسسات کنکور به سیستم آموزش عالی؟!

حکمرانی موسسات آموزشی غیر دولتی بر سیستم آموزشی کشور، منافع مالی بسیاری را به جیب آن ها سرازیر می کند. منافعی که هر روز ریشه قدرت ان ها را در سیستم آموزشی قوی تر می کند تا جایی که دیگر از این موسسات آموزشی، با نام مافیای کنکور یاد می کنند.

به گزارش اعتدال، بحث کنکور و حذف آن سال هاست که از زبان مسئولان شنیده می شود تا جایی که کمتر کسی دقیق یادش می آید که اولین بار در چه تاریخی مسئولین آموزشی کشور اعلام کردند که کنکور حذف می شود. این وعده سالهاست که تکرار می شود و نسل های زیادی با همان راه و روش قبلی پای تست و درصد و رتبه و تراز نشسته اند و دانشگاهی شده اند.

بر اساس آمار ارائه شده توسط مسئولان آموزش عالی، ذینفعان و مافیای کنکور سالانه بیش از 10 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند. منایعی که حتی رسانه ملی را به تسخیر خود درآورده و ساعات بیشماری از حجم برنامه های تلویزیونی و آنتن فروشی های صداوسیما را به خود اختصاص داده است. از این رو مبارزه با این مافیا و سرانجام حذف کنکور، عزمی راسخ می خواهد که ظاهرا در مسئولان کشور برای این امر مهم نه عزمی و برنامه ای وجود دارد و نه توان اجرای ان را دارند.

اما جالب این که نفوذ مافیای کنکور و موسسات شبه آموزشی تنها به کنکور سراسری و کارشناسی محدود نمی شود و از سال ها پیش عرصه جدیدی برای فعالیت خود باز کرده اند، در اختیار گرفتن کنکور کارشناسی ارشد و در نهایت آزمون ورودی دکترا.

جای تاسف است که مقاطعی که باید انتخاب دانشجویان بر اساس پژوهش ها و مطالعات تحقیقاتی آن ها صورت پذیرد در سلطه موسسات کنکوری قرار گرفته است. با این حال با تغییر در نحوه برگزاری آزمون دکترا در سال های اخیر، فرصت برای بهره برداری شبه موسسات آموزشی نیز بیش از پیش مهیا شده و سود هنگفتی نیز از این آزمون نصیب خود کرده و از هر تلاشی برای تبلیغات موسسه خود و کسب سود بیشتر دریغ نمی ورزند.

در تازه ترین مورد نیز اطلاعات ثبت نام کنندگان در آزمون ورودی دکترا در اختیار یکی از همین شبه موسسات آموزشی قرار گرفته تا بلافصله پس از ثبت نام در سامانه سازمان سنجش، با پیامک و سپس تماس تلفنی، شرکت کنندگان در آزمون دکترا را ترغیب به حضور در کلاس های آموزشی یا دریافت بسته های آموزشی کند.

حال سوال اینجاست این موسسه با چه مجوزی به اطلاعات تمام داوطلبان آزمون دکترا حتی با جزییات شماره تماس آنها دست یافته است؟ آیا سازمان سنجش آموزش کشور اطلاعات داوطلبان را در اختیار این موسسه خاص قرار داده است؟ اگر پاسخ “آری ” است مسئولان این سازمان باید پاسخ دهند چگونه اطلاعات محرمانه و بانک اطلاعاتی خود را در اختیار یک موسسه شبه آموزشی قرار داده اد تا از ان در جهت منافع مالی خود استفاده کند. و اگر پاسخ “خیر” است که بعید به نظر می رسد باید مشخص شود این اطلاعات با چه مکانیزمی در اختیار موسسه ای خاص قرار گرفته است. آیا این موسسه به طور غیرقانونی و با استفاده از رانت خواری و رابطه بازی به این اطلاعات دست یافته یا با همچون صداوسیما، سازمان سنجش آموزش کشور نیز به ارگانی تبدیل شده که برای کسب درآمد تمام هویت و آبروی خود را به پایان موسسات کنکوری ریخته است.

اگر صداوسیما به عنوان رسانه ملی سال هاست به رسانه ای در اختیار مافیای کنکور تبدیل شده با توجه به رویکرد درآمدزایی و آنتن فروشی سال های اخیر این رسانه حرجی بر آن نیست و نمی توان دیگر بر آن خرده گرفت. اما اگر سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان متولی اصلی تمام آزمون های سراسری اعم از کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا، استخدامی، علمی کاربردی و … در اختیار شبه موسسات آموزشی قرار گیرد باید به عمق فاجعه پی برد و به حال آن گریست. چگونه از این پس می توان پذیرفت آزمون های پر تعداد کشور در نهایت صحت و سلامت برگزار شده است؟ آیا از این پس این شائبه پیش نخواهد آمد که سوالات این آزمون ها در اختیار برخی موسسات خاص قرار می گیرد تا با بالا بردن درصد قبولی اعضای خود، بهره بیشتری از منافع هنگفت کنکور داشته  باشند؟

اگر تا پیش از این مافیای کنکور، سیستم آموزش و پرورش را در سیطره خود در آورده بود، امروز در کمال تاسف شاهدیم که این مافیای هولناک در سیستم آموزش عالی کشور نیز ریشه دراورده و با این وضعیت و با توجه به منابع هزاران میلیاردی، تاسف بار آن که احتمالا آن را نیز تحت حاکمیت خود خواهد گرفت. زنگ خطری که سال هاست به صدا درآمده و در غفلت مسئولان هر روز بی محابا تر از دیروز پیش روی می کند و کنکورسالاری را در آموزش عالی کشور نهادینه خواهد کرد.

اگر تا دیروز اندک امیدی بود کنکور اندک اندک از سیستم آموزش و پرورش و ورودی دانشگاه ها حذف گردد، با وضعیت پیش آمده حتی امیدی نیست که آزمون های کارشناسی ارشد و حتی دکترا از حاکمیت کنکور و موسسات کنکوری خارج شوند. اما آن چه جالب به نظر می رسد شوی برخی از مسئولان است بر اصرار حذف کنکور و مبارزه با مافیای کنکور و البته ادامه این نمایش…

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا