خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«صنعت صهیونیسم» و کاسبان قاچاق مارلبرو

در چند روز گذشته، برخی نمایندگان عضو جبهه ی پایداری از جمله حمید رسایی، با واردات قانونی سیگار مارلبرو مخالفت کرده اند، وارداتی قانونی که می تواند منافع قاچاقچیان بزرگ سیگار را بگیرد.

یک کارشناس که نخواسته نامش منتشر شود، در یادداشتی برای انصاف نیوز، به برخی زوایای یک بهانه ی نخ نما برای حمایت از ادامه ی قاچاق برخی کالاها از جمله سیگار پرداخته که در پی می آید:

چندی پیش در خبرها اعلام شد که وزارت صنعت، معدن، و تجارت به شرکت آمریکایی فیلیپ موریس دارنده‌ی برند مارلبورو اجازه داده تا در ایران دفتر تاسیس کند همین مساله سبب شد تا بلافاصله در رسانه‌های مختلف نسبت به ‌آن واکنش‌های متفاوتی نشان داده شود.

برخی این اقدام دولت تدبیر و امید را در راستای تنظیم و سازماندهی واردات به ایران عنوان کرده اند که البته می تواند موانعی را در برابر قاچاق همین نوع سیگارها که در اختیار افراد خاصی است ایجاد کند. قاچاقی که به باور این گروه ضررهای بسیاری هم به اقتصاد و سلامت جامعه می زند.

اما گروه دیگری نیز معتقد بودند که فیلیپ موریس یک فرد صهیونیست است و بر اساس قوانین حمایتی از انتفاضه فلسطین اعطای چنین دفتری به این شرکت بر خلاف آرمانهای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

فارغ از اینکه کدام گروه ادعای بر حقی دارد این یادداشت بر آن است تا در باره‌ی مفهوم صهیونیسم و بعضا ماهیت این شرکت به نکاتی اشاره کند:

برای روشن شدن این موضوع باید تعریفی درست و دقیق از صهیونیسم ارائه دهیم. صهیونیسم یا همان عاشقان تجمع یهودیان در پای کوه صهیون، به افرادی گفته می شود که بعضا یهودی و یا کسانی هستند که به نحوی به این آرمان یاری و مدد می‌رسانند.

در این تعریف همه یهودیان در زمره صهیونیستها و مکتب صهیونیسم جای نمی گیرند و می توانند غیر یهودیان نیز در آن جای بگیرند. یعنی مسیحیان صهیونیست نیز می توانند در این مقوله تعریف شوند.

اما باز گردیم  به بحث اصلی و آن اینکه چرا این روزها در ایران به بسیاری از افراد شناخته شده و نشده در سراسر جهان عنوان صهیونیست اطلاق می شود؟

دایره و گستره تعریف صهیونیسم و صهیونیست در ایران چیست؟

یکی از مهمترین شیوه ها در ایران برای زدن برچسب صهیونیست به دیگران، جستجو در اینترنت و قرار دادن نام فرد مذکور در کنار واژه هایی همچون صهیونیسم، اسرائیل، یهودی و … است اما آیا این تعریف می تواند مفاهیم درستی در باره فرد مذکور از فضای مجازی برای ما استخراج کند؟
پاسخ به این پرسش قطعا منفی است.

کافی است که در کنار آدمهای بسیار معروف همین واژه ها را قرار دهید و آنها را در موتور های جستجو تعقیب کنید تا همه را به این مرام و مسلک مرتبط شوند.

برای روشن تر شدن بحث به موردی در این زمینه اشاره می‌شود. سالها پیش خبر آمد که شرکت سوئیسی نستله قرار است در ایران کارخانه خود را دایر کند. مخالفین طبق معمول، البته به ظاهر، چنین عنوان می‌کردند که این یک شرکت صهیونیستی است و تنها استدلال چوبین آنها هم این بود که شرکت مادر یکی از شعبه‌های خود را در سرزمین های اشغالی بر روی زمین هایی بنا کرده که قبلا در آنجا روستای فلسطینی و عرب نشین به نام “عراق المنشیه” بود. اما در عین حال هیچکس به این واقعیت تلخ اذعان نمی کرد که تمامی اراضی تحت اشغال اسرائیل قبلا متعلق به فلسطین بوده و بر اساس این استدلال باید با هر شرکتی که در  آنجا دفتری بنا کند رابطه را قطع کنیم.

با عنایت به این واقعیت آیا می توان تمامی شرکت‌هایی که طرف اسرائیل هستند از ورود به ایران منع شوند. قطعا پاسخ منطقی به این پرسش نیز منفی است.

امروز نیز در باره‌ی شرکت فیلیپ موریس اتهامی از این دست مطرح است. برای اثبات پوچ بودن این ادعا هم به چند نکته مهم باید اشاره کنیم:

اول؛ اینکه همین سیگار مارلبورو یکی از محبوب ترین انواع سیگارها در کرانه باختری و حتی نوار غزه پایگاه حکومت نیروهای مقاومت حماس است.

دوم؛ فلسطینی‌ها  تاکنون یکبار اقدام به تحریم مارلبورو و مصرف آن کرده‌اند. این اقدام، که تصویر خبر آن در ذیل آمده است، نشان می دهد که این شرکت در کرانه باختری و نوار غزه فعال است.

سوم؛ در خبر فوق به هیچ وجه اشاره به صهیونیست بودن این شرکت نشده بلکه دلیل این تحریم برای “دوره‌ای موقت” تنها به دلیل حمایت های دولت آمریکا از اسرائیل عنوان شده، نه صهیونیستی بودن شرکت مارلبورو.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا