خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش | حضور پررنگ دلالان خیابانی دلار در فردوسی

دلالان ارزی حضور چشمگیری در میدان و خیابان فردوسی و چهارراه استانبول دارند؛ البته روش، میزان و مبلغ خرید و فروش و درصد پورسانت دلالان بسیار متفاوت است.

خبرنگار انصاف نیوز که چند روز در هفته برای تهیه ی گزارش به محله ی فردوسی می رود، در این هفته به صورت میانگین روزانه حدود 20 دلال در میدان فردوسی، 60 دلال در خیابان فردوسی و 15 نفر در چهارراه استانبول دیده است.

حق پورسانت خرید و فروش دلالان ارزی به دو روش درصدی و تومانی محاسبه می‌شود. حق پورسانت فروش هر دلال 3،2 درصد و برای بعضی از دلالان 6 درصد است. حق پورسانت تومانی حدود 20 تومان برای هر یک دلار درنظر گرفته می‌شود. [این تفاوت زیاد به میزان مبادله بستگی دارد.]

دلالان ارزی در چهارراه استانبول با یکدیگر هماهنگ بودند، قیمت فروش دلار حتی در صورت چانه زدن مشتری، هیچ تغییری نمی‌کرد. قیمت دلار دلالان ارزی در چهارراه استانبول یکسان بود.

خیابان منوچهری یکی از محل‌های اصلی خرید و فروش دلالان برای میزان خرید و فروش زیاد است. دلالان در صورت فروش دلار برای مبالغ زیاد، آن خیابان را به مشتریانشان پیشنهاد می‌دهند. اما برخی از دلال‌ها خیابان نوفل‌لوشاتو را محل تبادل در نظر می‌گیرند.

خبرنگار انصاف نیوز به یکی از دلالان گفت: «می‌تونی 8هزار دلار رو تو ماشینم بهم بدی؟»

آن دلال پاسخ داد: «من تو ماشینت نمیام، اینطوری راحتم، هر چی دلار می‌خوای بیرون از ماشینت بهت می‌دم. ماشینت رو بیار تو نوفل‌لوشاتو.»

محل اصلی تجمع دلالان در خیابان فردوسی، تقاطع خیابان تقوی با فردوسی است. بر خلاف چهارراه استانبول که مبلغ پیشنهادی دلالان یکسان است، در این محل دلار با مبالغ متفاوتی فروخته می‌شود. تفاوت قیمت ارز تا 200 تومان هم می‌رسد.

زمان حضور خبر نگار در این تقاطع قیمت اولیه برای فروش به مشتری حدود 14350 تا 14400 تومان پیشنهاد می‌شود، اما در صورت اطمینان از فروش دلار به تعداد زیاد، قیمت تا 14280 تومان با احتساب حق پورسانت دلال فروخته می‌شود.

عدم هماهنگی دلالان این محل بسیار مشهود است، اگر یکی از دلالان با مشتری‌ای به توافق نرسد دلال دیگری بلافاصلا با مشتری برای خرید یا فروش صحبت می‌کند و معامله با نرخ دیگری انجام می‌شود.

دلالان پرداخت اینترنتی را ترجیح می‌دهند، ولی در صورت پرداخت از پایانه‌های فروشگاهی [پوز] دلار 100 تومان گران‌تر می‌شود.


توضیح انصاف نیوز در ساعت 17: جمله‌ی توضیحی به انتهای پاراگراف سوم اضافه شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا