خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک کارشناس: چاره‌ای جز جراحی اقتصادی نداشتیم

یک کارشناس اقتصادی گفت: هرگونه اصلاح قیمت باید به آرامی و طی زمان انجام می شد. در حال حاضر ما با یک تورم 60درصدی مواجه هستیم و در این شرایط حتی افزایش قیمت 50 درصدی مصرف متعارف بنزین خود یک تکانه حداکثری در جامعه محسوب می شود.

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی معتقد است سالیان سال بحث هدف مندی یارانه های پنهان کشور روی میز است و همچنان تا امروز پیرامون این مسئله به نتیجه نهایی نرسیده ایم.

وی افزود: یارانه های پنهان موضوعی جدی است که خود منجر به گسترش بی عدالتی در جامعه می شود. زمانی که به حامل های انرژی یارانه پرداخت می شود از سود نهایی فقط اقشاری منتفع خواهند شد که در دهک های بالاتر درآمدی قرار دارند.

به گفته شقاقی شهری اصلاح نرخ بنزین در حقیقت از نخستین گام های اصلاح پرداخت یارانه ها بود. در حقیقت این اجماع بین اقتصاددان ها وجود دارد که شیوه پرداخت یارانه ها باید تغییر می کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر و با وجود تورم بالایی که اقتصاد با آن مواجه است شرایط فعلی شرایط مساعدی برای تغییر نرخ بنزین نبود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به نرخ تورم 27 درصدی در سال گذشته و همچنین تورم 33 درصدی در سال جاری یاد آور شد: هرگونه اصلاح قیمت باید به آرامی و طی زمان انجام می شد. در حال حاضر ما با یک تورم 60 درصدی مواجه هستیم و در این شرایط حتی افزایش قیمت 50 درصدی مصرف متعارف بنزین خود یک تکانه حداکثری در جامعه محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه به هر روی هر جراحی اقتصادی حواشی و مسائلی را به دنبال دارد افزود: کالبد اقتصاد کشور به این جراحی نیاز داشت و ناگزیر به اجرای آن بودیم. هرچند بر این باورم که برنامه ریزی بهتری در راستای مدیریت شرایط باید شکل می گرفت.

بنا به گفته شقاقی شهری شناسایی جامعه هدف دریافت کننده یارانه ها باید در طول سالیان انجام می شد. از سویی دیگر اگر پیش از آغاز جراحی اقتصادی اصلاحات ساختاری به درستی و بر اساس اطلاعات روشن انجام می شد با رویه بهتری مواجه بودیم.

او با بیان اینکه معیارهای مختلفی از جمله رصد گردش های مالی به تعیین و شناخت جامعه هدف یارانه ها کمک می کند،گفت: از همین رو پیشنهاد می شود اموری مانند رصد حساب های بانکی به صراحت انجام شود و به دنبال از بین بردن شکاف طبقاتی گام برداشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا