خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شب کوک ایرانی یا استیج انگلیسی؟

یک عضو تحریریه ی انصاف نیوز در تحلیلی نوشت: برنامه ی سرگرمی شاد یا مسابقه ای برای انتقال پیام به مخاطب؟ موضوع مورد بررسی برنامه ی استیج شبکه ی من و تو است که خواه ناخواه بینندگان قابل توجهی در داخل کشور پیدا کرده است؛ برنامه ای که بابک سعیدی، شهرام آذر، حامد نیک‌پی و رضا روحانی کمیته ی داورهای آن هستند و حتی روابط میان آنها تبدیل به طنز اجتماعی شده و است.

استیج زودتر از آنچه تصور می شد توانست مخاطبان زیادی جذب کند که در دو روز آخر هفته یعنی پنجشنبه و جمعه به تماشای آن بنشینند، القای گرمای یک محیط دوستانه از ویژگی های بارز این برنامه است که مخاطب را جذب و ترغیب می کند و نکته ی دیگر که سبب جذب حرفه ای مخاطب شده است خودداری از شوخی های زننده و بداخلاقی های فرهنگی است که در برخی برنامه های شبکه های ماهواره ای مشابه معمول است.

صراحت داوران برنامه استیج اگر چه برخی اوقات سبب دلخوری شرکت کنندگان می شود اما به دلیل جدید بودن مواجهه با مخاطب پس از مدت کوتاهی پذیرفته می شود. برنامه تازه شبکه «من و تو» که پس از برگزار نشدن دوره های جدید برنامه «آکادمی»، با سر و صدای فراوان روی آنتن رفته، چشم جمعی قابل توجه از بینندگان ایرانی را به سوی خود برگرداند. تبلیغات خوش رنگ و لعاب و شعارهای وسوسه کننده این شبکه ها که بارها و بارها با جملاتی چون «با حضور در این برنامه صدای تان را به گوش جهان برسانید»، علاقه مندان به موسیقی و خوانندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.

آنچه نباید باشد

استیج از سوی سازندگانش برنامه ی شاد و رقابتی تعریف شده، اما برخی اتفاقات باعث شد که بخشی از مخاطبان در اهداف ساخت این برنامه دچار تردید شوند، از جمله خداحافظی یک هنرجو در میانه ی پخش زنده ی برنامه! در یکی از قسمت های استیج که به صورت زنده پخش می شد، شرکت کننده ای به نام سولماز، در  پخش زنده آواز نخواند و گفت: «من به خاطر مسائلی که پشت پرده داره اتفاق میوفته ترجیح میدم از این شو خداحافظی کنم و هنرمو حفظ کنم!». او بعد از گفتن این جمله صحنه را ترک کرد. این افشاگری سولماز شرکت کننده ی من و تو با اعتراض شدید مجریان برنامه همراه بود تا جایی که او را به غیرحرفه ای بودن متهم کردند. پیش از این هم این بارها خبرهایی از حواشی و جنجال های پشت پرده ی رفتار عوامل و کارمندان این شبکه در رسانه ها منعکس شده بود اما این بار به قدری آش شور شد که این شبکه نتوانست به طور کامل این موضوع را سانسور کند و بعد از آن هم آن را توجیه کند.

شب کوک رفیق یا رقیب؟

آیا «شب کوک» شبکه ی نسیم خودمان رقیب استیج منوتو است؟ اگر پاسخ مثبت است باید این سوال را پرسید که هدف ساخت آن جذب مخاطب ایرانی برای دور شدن از شبکه های فارسی زبان خارج کشور است یا رقابتی برای خودنمایی وطنی قلمداد می شود؟

در برنامه ی شب کوک بر خلاف استیج، چارچوب های داخلی مدنظر قرار گرفته با این هدف که برگزاری آن مقدور شود و حداقل بتواند بخشی از مخاطبان موسیقی را جذب کند.

فریدون آسرایی، مهدی یغمایی، پوریا حیدری و فرهاد برنجان، اعضای تیم داوری برنامه شب کوک را شکل داده اند که در این حوزه شناخته شده هستند و برای «شب کوک» نقطه ی قوتی است.

فریدون آسرایی در این باره در گفتگویی گفته است: «همه می دانیم مبدا این قبیل شوهای تلویزیونی و مسابقات خوانندگی برنامه «آمریکن آیدل» آمریکا است. به مرور و با همه گیری این برنامه و پرمخاطب شدن اش، همه شبکه های مهم و حتی شبکه های پربیننده بسیاری از کشورهای جهان نیز به ساخت چنین مسابقات و شوهایی با محوریت موسیقی و مسابقات خوانندگی اقدام کرده اند، مثل عرب آیدل، ترکیه و بسیاری از کشورهای اروپایی، این موج به مرور فراگیر شد و حتی در بسیاری از مواقع زمینه ساز معرفی چهره ها و خوانندگان جوان و با استعدادی شد که پس از معرفی و محبوبیت در این مسابقات، توانستند خیلی زود به ستاره هایی پول ساز تبدیل شوند. «شب کوک» به تبعیت از این قبیل اتفاقات و با الگوبرداری از آنها و رعایت تمام استانداردهای فرهنگی کشور، برای شناسایی استعدادهای موسیقی کشور روی آنتن می رود و سعی دارد شرایط را برای شناساندن چهره های جدید موسیقی به علاقه مندان این حوزه فراهم کند» [تماشاگران].

به نظر می رسد عبور شب کوک از برخی خط قرمزهای سالهای قبل سبب محبوبیت این برنامه شده است اما هنوز استیج در صدر  توجهات مخاطبان ایرانی چنین مسابقاتی قرار دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با توجه به شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا، به نظر می‌رسد مراسم جمعه سیاه امسال، با سال‌های گذشته متفاوت باشد. چرا که بسیاری از کشورها در قرنطینه هستند و بسیاری از فروشگاه‌های آفلاین به دستور دولت به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی بسته خواهند بود!

    با این حال ویروس کرونا با تمام معایب و آسیبی که به زندگی مردم سراسر دنیا وارد کرده است، یک مزیت به همراه داشت و آن هم موفقیت بسیار چشمگیر خرید و فروش آنلاین است. در واقع اگر همچون زمان طاعون بدون تکنولوژی زندگی می‌کردیم، احتمالاً عواقبی بیشتر از آن دوره نیز به همراه داشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا