خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تب چه زمانی خطرناک است؟

درمانکده نوشت: ویروس کرونا در این روزها شایع شده است و یکی از شایع ترین علائم آن، تب خطرناک است. برای تخمین ابتلا به کرونا می توانید در تست رایگان کرونا ما شرکت کنید. در ادامه بخوانید که چگونه تب در ما شکل می گیرد. انسان هم مانند سایر پستانداران دارای سیستم تنظیم خودکار دمای بدن است. مرکز این سیستم در هیپوتالاموس مغز قرار دارد. همچنین در بدن ما دو گروه گیرنده های حرارتی به نام (ترمورسپتور) وجود دارد: دسته اول در هیپوتالاموس که گیرنده های درجه حرارت مرکزی نامیده می شوند و دسته دیگر گیرنده های حرارتی در پوست که درجه حرارت محیط را دریافت می کنند. ما در اثر تغییر دمای محیط دو نوع واکنش مختلف نشان می دهیم که عبارتند از واکنش های ارادی و واکنش های غیر ارادی.

زمانی که دمای محیط بالا می رود ما لباس های خود را کاهش می دهیم و به سایه رفته یا سیستم تهویه را روشن می کنیم. اینها واکنش های ارادی ما هستند، اما در اثر افزایش دما پوست ما تعریق انجام می دهد تا با تبخیر این عرق دمای پوست بدن کاهش یابد. همچنین عضلات غیرارادی رگ های سطحی پوست ما منبسط می شوند و خون بیشتری را به سطح پوست منتقل می کنند تا خون ما در مجاورت با پوست بدن، خنک شده و خون خنک تری در بدن جریان یابد.

در هوای سرد عکس این اعمال اتفاق می افتد. ما با مجموعه واکنش های ارادی و غیرارادی، دمای بدن خودمان را تنظیم می کنیم. همه این واکنش ها در شرایط طبیعی بدن منجر به این می شوند که دمای قسمت های داخلی بدن ما در محدوده حدود 37 درجه ثابت باقی بماند. در این حالت دمای داخل دهانی ما بین 36.7 تا 37.2 درجه سانتیگراد طبیعی محسوب می شود.

به چه محدوده ای از دمای بدن، تب گفته می شود؟

متداول ترین علت تب عفونت اعضای بدن است. زمانی که بدن دچار عفونت می شود بدن ما برای کنترل فعالیت میکروب ها دمای بدن را بالا می برد. این افزایش دما با تاثیر عوامل بیماری زا در هیپوتالاموس انجام می شود. به بالا رفتن دمای بدن در این حالت تب می گوییم تب نشانه مشخصی از بروز مشکل در بدن ما است. در صورتی که دمای داخل دهانی بالاتر از 37.5 و کمتر از 37.9 درجه شود به آن تب خفیف گفته می شود.

تب خطرناک برای بزرگسالان و کودکان چقدر است؟

در صورتی که دمای دهانی از 37.9 درجه سانتیگراد فراتر برود تب ایجاد شده است و در بزرگسالان در صورتی که دما از 40 درجه فراتر رود، خطراتی را برای حیات انسان در بر دارد. زیرا در دمای بالای 40 درجه، عملکرد پروتئین ها و آنزیم های بدن مختل می شود. دمای بالای 44 درجه بسیار خطرناک است و احتمال فوت فرد بسیار زیاد خواهد بود.

بنابراین دمای دهانی بالای 39 درجه سانتی گراد برای بزرگسالان نگران کننده است. برای کودکان بر اساس سن آنها دماهای زیر می تواند خطرناک باشد:

تب 38 درجه و بالاتر در کودکان زیر 3 ماه
تب 38.2 درجه و بالاتر در کودکان 3 تا 6 ماه
تب 38.8 درجه و بالاتر در کودکان بالای 6 ماه

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا