خرید تور نوروزی

«به اسم انقلابی کارهای خلاف شرع می‌کنند»

آیت‌الله دژکام، امام جمعه شیراز با بیان اینکه «یک فکر داعشی پدید می آید و آثار باستانی را در عراق و افغانستان و جاهای دیگر نابود می‌کند»، گفت: در رفتار امام خمینی حکم به تخریب آثار باستانی را سراغ نداریم؛ اما امروز برخی اسم انقلابی می آورند و دنبال برخی مواردی هستند که در شرع و قانون خلاف شمرده می شود.

به‌گزارش ایسنا آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار مدیر کل و معاونان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، گفت: شیراز یک تاریخ کهن و قدیمی چند هزار ساله دارد که امروز در کتاب های درسی تخصصی، این گذشته با شکوه در حال تدریس است. این نشان می دهد شیراز ظرفیت های بسیار فراوانی داشته و دارد، اما چقدر از این ظرفیت ها امروز بهره گرفته می شود؟

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی نهادنمایندگی ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، آیت‌الله دژکام ادامه داد: در زمینه دانشگاه هنر در شیراز مشکلاتی وجود دارد. اسم این دانشگاه وجود دارد اما رسم و اقتضائات آن وجود ندارد. توجهی که باید به دانشگاه هنر در شهر شیراز به عنوان مهد فرهنگ و هنر بشود نمی شود. از یک طرف، ما نیازمند این هستیم که جامعه را با اهمیت میراث فرهنگی آشنا کنیم.

او اضافه کرد: فرض کنید طلبه ای که مثلا در مدرسه خان به عنوان یک مکان میراثی درس می خواند و زندگی می کند چقدر در جریان است که این مدرسه چه تاریخ پرافتخار و چه سابقه طولانی دارد؟ آیا آن طلبه و اصلا مردم شیراز و گردشگرانی که از این مدرسه بازدید می کنند، می دانند این مدرسه محل تحصیل و تدریس ملاصدرا بوده و حجره ملاصدرا هنوز موجود و در حال استفاده است؛ اینها سرمایه های مغفول شهر ماست که به آن توجهی نمی شود.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه دیدگاه قرآن در زمینه توجه به آثار گذشتگان وجود دارد؛ گفت: قرآن کریم نسبت به آثار گذشتگان که موجود بوده، دستور تخریب نداده و فرموده است؛ “وَإِنَّکُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَیْهِمْ مُصْبِحِینَ”، شما میبینید خرابه های قوم لوط را پس درس بگیرید، بنابراین قرآن میراث گذشتگان را رسمیت داده است.

وی با تصریح اینکه فراوانی آیات قرآنی نشان می‌دهد که نسبت به آثار گذشتگان نگاهش تخریب آنها نیست، گفت: یک فکر داعشی پدید می آید و آثار باستانی را در عراق و افغانستان و جاهای دیگر نابود می‌کند و تبعات و حواشی این نگاه داعشی، به عنوان یک نگاه که مدعی است نگاه دینی دارد، گردن گیر طلبه و روحانی ما هم می شود.

امام جمعه شیراز با یادآوری داستان صحنه دیدار حضرت علی (ع) از طاق مدائن و اینکه آن حضرت در هر قسمت این اثر تاریخی کاربری آن را برای دیگران توضیح می‌داده است، گفت:  از نظر فقهی می توان در مورد حفظ یا تخریب یک اثر بحث کرد؛ نگاه ما اینست که یکسری از آثار باید حفظ شود زیرا در زندگی آینده ما کارآئی دارد؛ لذا میراث فرهنگی باید ورود کرده و نشت و کارگاه‌هایی با همکاری حوزه برگزار کند و راهکار مواجهه با این موارد مشخص شود.

بعضی به اسم انقلابی کارهای خلاف قانون شرع می‌کنند

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در رفتار امام خمینی(ره) حکم به تخریب آثار باستانی را سراغ نداریم؛ گفت: اما امروز برخی اسم انقلابی می آورند و دنبال برخی مواردی هستند که در شرع و قانون خلاف شمرده می شود. البته این مسئله وجه دیگری هم دارد؛ شهر به عنوان محل زندگی مردم، متکامل و به تعبیر اهل هنر، شهر زنده است و مستمر تکامل پیدا می‌کند. ما تکامل شهر را باید بپذیریم و حفظ ارزش های شهر را نیز باید بپذیریم و این ۲ مورد را باید بتوانیم با هم پیوند دهیم.

او با ذکر مثالی در این زمینه گفت: در گذشته بعضی کانالهای موجود در شیراز، مخصوص انتقال فاضلاب بود و سرپوشیده هم نبود، مورخان هم در آثار خود آورده‌اند که در نقاطی از این شهر بوی نامطبوع استشمام می‌شده و برخی بیماری‌ها وجود داشته است، اینکه حالا کسی بیاید و بگوید این کانال‌ها چون مربوط به گذشته تاریخی است باید حفظ شود، درست نیست.

امام جمعه شیراز گفت: میراثی که از گذشته برای ما باقیمانده، باید توسط متخصصان امر به معنی واقعی کلمه کارشناسی و ارزش سنجی شود و در این کار تخصصی، نباید نگاه مغرضانه وجود داشته باشد. این دو جهت کاملا متفاوت و در عین حال مکمل یکدیگر است. یک نگاه، حفظ میراث را اصل می داند و نگاه دوم که مکمل این نگاه است، می گوید میراث گذشتگان باید ارزش و هویت داشته باشد تا آن را بتوانیم حفظ کنیم. تا این ۲ جهت سامان پیدا کند و خوب فهم نشود این سردرگمی ادامه دارد.

نماینده ولی فقیه در فارس همچنین با اشاره به وجود ۲ محور گردشگری مذهبی در شیراز که باید برای آنها طراحی فرهنگی داشت، گفت: یکسری ارزش های مذهبی وجود دارد که هنگام ورود یک گردشگر به یک مکان مذهبی مانند یک مسجد تاریخی باید مراعات شود و همه به آن احترام بگذارند؛ این موضوعات باید به درستی تبیین شود.

توجه جدی به گردشگری حلال

امام جمعه شیراز بحث گردشگری حلال را از مباحث بسیار با اهمیت دانست که امروز مد نظر کشورهای گردشگرپذیر نظیر ژاپن و اسپانیا هم قرار گرفته است و با توجه به آن، امکان جذب گردشگرانی از بین یک میلیارد مسلمان در جهان، فراهم خواهد شد.

او با طرح این پرسش که استانداردهای گردشگری حلال در شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) چیست؟، گفت: حقیقت این است که گردشگران علاوه بر گردش، به دنبال لذت هم هستند. گردشگری حلال یعنی باید بتوانیم یک گردش حلال و یک حس خوش و لذت حلال به گردشگر منتقل کنیم. این کار ظرافت بسیار دارد و باید با لطافت آموزش داده شود و نیاز داریم هم چارچوب های گردشگری حلال و مذهبی را خصوصا به مدیران تورها و شرکت ها و هتل ها آموزش دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: برای برخی از سرفصل های گردشگری باید فکر جدی تر شده و راه حل حلال را پیش بینی کنیم وگرنه مبتلا به مسائل و مشکلاتی می شویم.

امام جمعه شیراز همچنین در خصوص مساجد تاریخی نظیر نصرالملک و عتیق، گفت: این مکان‌ها مسجد است؛ گاهی مردم گلایه می‌کنند که نوع نگاه به این اماکن، انگار جنبه موزه بودن بر مسجد بودن چربیده و این نگاه خوبی نیست؛ گردشگر برای مواجه شدن با فرهنگ ما می‌آید نه اینکه صرفا یک ساختمان را ببییند، لذا در چنین مکان‌هایی باید حس مسجد بود القاء شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا