خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آغاز به کار مدارگرد پیگیری گاز اروپا در فضا

سازمان فضایی اروپا آغاز به کار مدارگرد پیگیری گاز (TGO) را اعلام و ماموریت ExoMars 2016 خود را تائید کرد و از دریافت نخستین تصاویر آزمایشی آن خبر داد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا به نقل از اسپیس، این فضاپیما که در روز 14 مارس (24 اسفند 1394) از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شده بود، یک ماموریت مشترک بین روسیه و سازمان فضایی اروپا به مقصد مریخ است.

مدارگرد TGO در روز هفتم آوریل در فاصله 83 میلیون کیلومتری از زمین نخستین تصویر از آسمان را به عنوان بخشی از فرآیند راه‌اندازی خود به زمین ارسال کرد. این تصویر توسط دوربین گردان مدارگرد ثبت شده است.

علاوه بر آزمایش، دوربین تیم کنترل همچنین این فضاپیما را تحت تمرینات راه‌اندازی بیشتری قرار داد. سیستم‌های کنترل، ناوبری و ارتباطی به کار انداخته شدند و آنتن رادیویی 2.2 متری high-gain مدارگرد نیز برای ارائه یک ارتباط دومگا بیت بر ثانیه با زمین مستقر شد. حسگرهای پیگری گاز برای بررسی سطوح یخی سیاره مریخ نیز فعال و آزمایش شدند. ماژول شیاپارلی (Schiaparelli) نیز مورد بررسی قرار گرفت.

ماموریت ExoMars 2016 شامل مدارگرد TGO و ماژول نمایشگر ورود و فرود شیاپارلی قرار است به دنبال نشانه‌های حیات در سیاره مریخ بگردد. مدارگرد مذکور پس از قرار گرفتن در ایستگاه خود در اکتبر سال جاری به دنبال نشانه‌های متان در جو مریخ پرداخته، مکانیسم‌های تولید کننده این گاز را برای تشخیص منشا زمین‌شناسی، شیمیایی یا زیستی آن بررسی خواهد کرد. این ماموریت همچنین تصاویری از سطح سیاره سرخ را ارسال کرده و به دنبال رسوب یخ در آن خواهد گشت.

در این زمان، ماموریت ماژول شیاپارلی نیز شامل نمونه‌برداری از جو مریخ در زمان فرود بر روی سطح آن خواهد بود. اگرچه این خودرو یک فرودگر نیست اما به آزمایش رادار فرود، دوربین‌های ناوبری و سایر ابزاری خواهد پرداخت که در ماموریت فرودگر ExoMars 2018 استفاده خواهد شد. اگر این خودرو در زمان سقوط سالم بماند، قادر به ارسال تصویر از روی سطح نخواهد بود اما به کار ارسال اطلاعات دورسنجی تا زمان پایان یافتن باتری آن ادامه خواهد داد.

ماموریت EXOMars 2016 قرار است یک اصلاح مسیر بزرگ را در ماه ژوئیه انجام دهد تا مسیر مناسبی را برای ملاقات با مریخ در تاریخ 19 اکتبر (28 مهر) ایجاد کند.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا