خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا کودتای ترامپ ناموفق ماند؟

وحید عابدینی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی با عنوان «چرا کودتای ترامپ ناموفق ماند؟» در روزنامه‌ی همشهری نوشت:

با تأیید نتیجه انتخابات در ایالت آریزونا و ویسکانسین و رد شکایت ترامپ در دادگاه تجدید‌نظر ایالت پنسیلوانیا، به‌نظر می‌رسد کورسوهای امید دونالد ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات از بین می‌روند. در روزهای گذشته نتیجه انتخابات در دیگر ایالت‌های مناقشه‌برانگیز تأیید شده بودند. دونالد ترامپ که از نگاه بسیاری، قدرتمندترین انسان در جهان محسوب می‌شود، این روزها به هر دری می‌زند تا جلوی شکست خود را بگیرد. شکست او در انتخابات نه‌تنها می‌تواند به‌معنای پایان قدرت او و یا حتی زندگی سیاسی‌اش باشد، بلکه به‌معنای روبه‌رو‌شدن با پرونده‌هایی است که به‌احتمال زیاد او را همانند بسیاری از نزدیکانش روانه زندان می‌کند. چنین چشم‌اندازی در کنار روحیه قدرت‌‌طلب او موجب شد که او همه توان خود را به‌کار بگیرد تا بر اریکه قدرت بماند.

او در یک برخورد نسبتا بی‌سابقه نتیجه انتخابات را نپذیرفت و اعلام کرد که او پیروز انتخابات است. ترامپ با اشاره به رأی‌‌های پستی و اعلام تقلب در روند انتخابات پرونده‌های متعددی را در دادگاه‌های مختلف طرح کرد. او تصور می‌کرد اگرچه نتواند در میدان انتخابات پیروز شود، ولی می‌تواند در میدان دادگاه پیروز شود.

شرایط خاص دوران کرونا برگزار‌کنندگان انتخابات در ایالت‌های مختلف را ناچار کرده بود دستورالعمل‌های خاصی را به‌خصوص برای رأی‌های پستی و زودهنگام صادر کنند. این وضعیت منجر به این شد که بیش از ۱۰۰میلیون نفر پیش از انتخابات رأی خود را برای صندوق‌های آرا پست کنند یا به صندوق‌های تعیین‌شده بیندازند که این دو برابر رأی‌های زودهنگام در انتخابات۲۰۱۶ محسوب می‌شود.

برخی از ایالات اجازه دادند تا چند روز پس از انتخابات رأی‌های پستی برسند یا مشکل رأی‌های مخدوش حل شود. علاوه بر این، ایالات مختلف، مقررات ویژه‌ای را برای حضور ناظران در محل‌های شمارش آرا درنظر گرفتند که با قوانین دوران کرونا مبنی بر حفظ فاصله اجتماعی همخوانی داشته باشد. همه این رویه‌های تازه موضوع شکایت‌های حقوقی توسط تیم ترامپ بود.

با وجود ثبت بیش از 30شکایت در دادگاه‌های مختلف از سوی ترامپ هیچ‌کدام نتوانسته تأثیری در نتیجه انتخابات بگذارد.

اما تلاش ترامپ برای جلوگیری از شکست فقط به مبارزه حقوقی محدود نمی‌شود. او تلاش کرد از نفوذ سیاسی خود و حزب نیز استفاده کند و مسئولان برگزاری انتخابات در ایالت‌های مختلف را تحت فشار قرار دهد تا به‌نحوی در مسیر اعلام پیروزی بایدن خلل ایجاد کند. شاید مهم‌ترین مثال از این دست به ایالت‌های جورجیا و میشیگان مربوط شود.

در ایالات جورجیا که مسئولان برگزاری انتخابات جمهوریخواه بودند، ترامپ و دیگر جمهوریخواهان با فشار بر وزیر امور داخلی این ایالت، برد رفنسپرگر تلاش کردند که او را راضی کنند که در روند بازشماری آرا برخی از آرا را کنار بگذارد. در ایالت میشیگان نیز ترامپ با دعوت از 2تن از اعضای جمهوریخواه کمیته انتخابات این ایالت به کاخ سفید تلاش کرد آنها را راضی کند که نتایج این انتخابات را تأیید نکنند. با این حال، همه این تلاش‌ها ناموفق ماند و نتایج هر دو ایالت از سوی مقامات مسئول این ایالات مورد تأیید قرار گرفت. اما چرا ترامپ با وجود قدرت زیاد خود نتوانست اراده خود را حاکم کند؟

قانون فدرالیسم: شکست پروژه ترامپ بیش از هر چیز ناشی از توازنی است که بین قدرت دولت مرکزی و دولت‌های ایالتی برقرار است. قانون فدرالیسم در آمریکا موجب شده که ایالت‌ها و دولت‌های محلی از قدرت فوق‌العاده‌ای در امور داخلی خود به‌خصوص برگزاری انتخابات برخوردار باشند. هرچند دولت ترامپ تلاش زیادی کرد که بر ایالت‌ها اعمال نفوذ کند و چه در نحوه برگزاری انتخابات و چه در نحوه شمارش و اعلام نتایج مداخله کند، ولی دولت‌های ایالتی مانع از مداخله دولت مرکزی شدند.

توازن قوا و استقلال قضایی: توازن قوا بین قدرت‌های سه‌گانه قانونگذاری، اجرایی و قضایی هم در شکست پروژه ترامپ برای ایجاد یک حکومت اقتدارگر مؤثر بود. ولی بخش عمده‌ای از نمایندگان مجلس نمایندگان و سنا از ترامپ خواستند که به نتایج انتخابات تن در دهد و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را بپذیرد. اما مهم‌تر از کنگره آمریکا، سیستم قضایی آمریکا بود که تحت فشار دولت ترامپ قرار نگرفت و دادگاه‌های مختلف شکایات بی‌اساس او را رد کردند.

استقلال نظامیان: شاید یکی از مهم‌ترین دلایل شکست این پروژه که از سوی برخی «کودتا» ارزیابی می‌شد، بی‌طرفی قوای نظامی بود. ترامپ در روزهای قبل و بعد از انتخابات برخی از مقامات نظامی و امنیتی را که در مورد نتایج انتخابات با او همراه نبودند، برکنار و افراد وفادار به‌خود را جایگزین آنها کرد. این اقدامات با واکنش ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روبه‌رو شد که در واکنش به این اقدامات ترامپ گفت:‌ «ما در میان ارتش‌های جهان یگانه هستیم. ما به یک پادشاه یا یک ملکه، یک ظالم یا یک دیکتاتور سوگند یاد نمی‌کنیم. ما به هیچ شخصی سوگند یاد نمی‌کنیم. ما به حفاظت از قانون اساسی آمریکا قسم می‌خوریم و همه ما از این قانون دفاع می‌کنیم.»

استقلال رسانه:‌ اما شاید آنچه بیش از همه اینها در مقابل ترامپ مقاومت کرد، رسانه‌های آمریکاست که از قدرت سیاسی مستقل هستند و نخستین نهادی هستند که پیروز انتخابات را با توجه به ارزیابی‌های خود اعلام می‌کنند. این رسانه‌ها اگرچه در قبل از انتخابات رقابت شدیدی داشتند و رسانه‌ای نظیر فاکس‌نیوز به‌شدت از دونالد ترامپ دفاع می‌کرد، ولی پس از انتخابات در اقدامی هماهنگ، جو بایدن را به‌عنوان پیروز انتخابات معرفی کردند. حتی شبکه‌‌های اجتماعی هم استقلال خود را از قدرت ترامپ نشان دادند و توییتر به‌عنوان مهم‌ترین شبکه برای ارتباط ترامپ با مخاطبانش محدودیت‌هایی بر فعالیت او گذاشت. وقتی ترامپ در توییتر خود نوشت که «آنها دارند رأی‌ها را می‌دزدند» توییتر دکمه به اشتراک گذاشتن آن توسط کاربران را از کار انداخت.

با تأیید نتایج انتخابات توسط ایالت‌ها تا کمتر از 2هفته دیگر یعنی روز ۲۴آذر، رأی‌های الکترال رسما رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب می‌کنند و دونالد ترامپ چه شکست را بپذیرد و چه نپذیرد، ناچار خواهد شد که کاخ سفید را ترک کند.

خداحافظی ترامپ با قدرت اگرچه برای او سخت خواهد بود، ولی برای مردمی که اراده خود را بر قدرتمندترین فرد آمریکا اعمال می‌کنند، بسیار شیرین است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. حوصله ندارم خودم اعضایی هر دوست نمیام تا عمر تمام جهان کرونا ویروین فوت میکنم ریس دروغ است بهانکن دیکه اذیت نکن تمام وافغی سهام بفروش نیست بد بخت به من چه ربط ندارم نامرد نیست خداحافظ تمام پول زیاد نمیام بخوری بخش فقط به خدا سلامت تمام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا