خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جشن سده در یزد برگزار شد

جشن سده بر اساس یک سنت دیرینه روز جمعه توسط باشگاه سازمان جوانان زرتشتی و همکاری انجمن زرتشتیان یزد روز جمعه برگزار شد.

مسوول انجمن زرتشتیان یزد جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آیین به خاطر پیشگیری از کرونا بدون حضور زرتشتیان و تنها توسط عوامل اجرایی آن برگزار شد.

سپنتا نیکنام ادامه داد: آیین جشن سده همزمان با سراسر کشور در برخی از مناطق استان یزد به خصوص شهرستان تفت برگزار و این روز توسط زرتشتیان گرامی داشته شد .

سَده یکی از جشن‌های ایرانیان است که در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه یعنی روز آبان از ماه بهمن برگزار می‌شود و پیروان آیین زرتشت با افروختن هیزمی که مردم از پگاه بر بام خانه خود یا بر بلندی کوهستان گرد آورده‌اند، این جشن را برگزار می‌کنند.

گفته می‌شود این جشن همیشه به شکل دسته‌جمعی و با گردهمایی مردمان شهر و روستا در یک‌جا و با برپایی یک آتش بزرگ برگزار شده و شرکت کنندگان در این آیین به نیایش‌ و سرودخوانی می‌پردازند.

هم‌اکنون حدود ۶ هزار نفر از پیروان آیین زرتشت در استان یزد زندگی می‌کنند که یک نماینده در مجلس شورای اسلامی و یک عضو نیز در شورای اسلامی شهر یزد دارند.


پیام تبریک نماینده زرتشتیان

نماینده زرتشتیان در مجلس در پیامی با تبریک جشن سده گفت: امسال که این بیماری نوپدید، هنوز بر جهان و جهانیان سایه افکنده است، پر توان و امیدوارانه‌تر از پیش، این بار شعله‌های جشن سده را در قلبمان بیش از گذشته روشن نگه می‌داریم.

به گزارش ایسنا، در پیام اسفندیار اختیاری آمده است:

«خشنه اتره اهورهه مزداو
به نام دانای بزرگ هستی بخش

درود بر فروهر پاک اشوزرتشت اسپنتمان، بزرگ پیام آور آریایی و درود بر مردان و زنان نیک اندیش، نیک گفتار و نیک کردار

جشن فرخنده سده؛ یادمان غرور آفرین، سرمایه مینوی و از جشن های بزرگ و باستانی سرزمین ایران است که شعله های آن، سر به آسمان و درخشش بی مانندش، گرمی بخش دل‌ها و روشنگر اندیشه های پر افتخار مردمان این کهن بوم و بر است.
همه ساله در شهرهای ایران زمین به روز مهر از ماه بهمن، آتش جشن سده را برای بزرگداشت این آفریده سودمند و نیک پروردگار یکتا و مهربان، در سردترین روزها می‌افروزیم.

جشن سده، جشن پیروزی روشنی و مهربانی و دانش بر تاریکی و بی مهری و نادانی بر همگان خجسته باد

امسال که این بیماری نوپدید، هنوز بر جهان و جهانیان سایه افکنده است، پر توان و امیدوارانه‌تر از پیش، این بار شعله‌های جشن سده را در قلبمان بیش از گذشته روشن نگه می‌داریم و کانون خانواده را گرمتر و شادتر می سازیم و به فرزندانمان می‌آموزیم، بردباری و شکیبایی، مهربانی و همازوری را.
فرا رسیدن جشن بزرگ سده را، بر همه دوستداران فرهنگ پر افتخار ایران، شادباش می‌گویم و آرزو دارم همیشه شادکام و شادرخ باشید.
ایدون باد، ایدون ترج باد»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا