خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیاسی کاری در علوم انسانی!

سیّد حسین حسینی – عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی – یادداشتی را تحت عنوان «سیاسی‌کاری در علوم انسانی» به انصاف نیوز ارسال کرده است که در پی می‌آید:

چندی پیش رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به بهانه‌ی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهاراتی عجیب مطرح کرد که می‌توان آن را یکی از ده‌ها نشانه نحوه حکومت و سلوک افراد سیاسی بر سازمان‌های علمی در سال‌های اخیر دانست و همه کسانی را که از دور یا نزدیک با وقایع این پژوهشگاه آشنایی دارند، بیش از پیش به حیرت وامیدارد.

وی به نقل از خبرگزاری ایکنا مورخه 21/11/1399 گفت:

«پژوهشگاه علوم انسانی کوشیده بر مبنای برنامه‌داری و جامعه‌مداری و بر اساس کوشش و به دور از حاشیه، فعالیت سازمانی و پژوهیدن را اصل قرار دهد. پژوهشگاه در سال‌های اخیر کوشیده با عنایت به ترکیب اعضای هیئت علمی و کارشناسان خویش جایگاه علوم انسانی را در کشور ارتقا بخشد و از جمله راهبردهایی که در پیش گرفته شبکه‌سازی علوم انسانی، تأثیرگذاری بر سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ملی است. طی این مدت بر پایه تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای بررسی متون این پژوهشگاه به سوی کاربردی سازی و مسئله‌محوری حرکت کرده و تحقیقات خود را متناسب با نیازهای مردم انجام داده و به سوی گزارش‌های راهبردی، مدیریتی، علمی و ملی سوق داده شده است و در این راستا از خدمات مشاوره به دستگاه‌های اجرایی بهره برده است و اکنون در مرحله ورود به پژوهش‌های کلینیکال قرار داریم».

از برنامه داری و جامعه داری سخنی نمی‌گوییم!

بخصوص از به دور از حاشیه بودن در این سالها نیز سخنی نمی‌گوییم!

از اینکه در این سال‌ها در پژوهشگاه، پژوهش اصل قرار گرفته سخنی نمی‌گوییم!

از اعتماد به اعضا هیئت علمی و کارشناسان پژوهشگاه سخنی نمی‌گوییم!

از ارتقاء جایگاه علوم انسانی در کشور توسط پژوهشگاه در این سال‌ها سخنی نمی‌گوییم!

از شبکه سازی علوم انسانی در این سالها سخنی نمی‌گوییم!

از تاثیرگذاری برسیاست‌های کلان توسط پژوهشگاه در این سالها سخنی نمی‌گوییم!

از ورود به پژوهش‌های کلینیکال هم سخنی نمی‌گوییم!

قضاوت درباره همه این ادعاها را به فرهیختگان علوم انسانی کشور و داوری روزگار می‌گذاریم اما در این میان نکته‌ه­ایی فرمودند که طی این مدت «بر پایه تأکیدات مقام معظم رهبری» در دیدار با اعضای شورای بررسی متون این پژوهشگاه به سوی کاربردی سازی و مسئله‌محوری حرکت کرده است!

هنگامی که خواننده با این متن مواجه می‌شود، تصور می‌کند در مدت صدارت این حضرات بر پژوهشگاه علوم انسانی، خدمت رهبر انقلاب رسیدند و ایشان نیز توصیه‌هایی مطرح کرده و روسای فعلی هم به آن عمل کردند و هم اکنون با افتخار به آن می‌­بالند و چنین با آب و تاب گزارش می‌دهند. در حالیکه در سال‌های ریاست این افراد از سال 92 تا کنون، هیچ دیداری با رهبر انقلاب صورت نگرفته و البته اخبار غیر رسمی حاکی از تلاش‌های بسیار برای وقت ملاقات بوده است. دیداری هم که رئیس کنونی پژوهشگاه به آن اشاره می‌کند مربوط به مورخه 1/12/1390 و در دوره ریاست اسبق یعنی دکتر آیت اللهی بود که اعضاء شورای بررسی متون خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و گزارش‌هایی از فعالیت‌های این شورا مطرح شد. جالب اینجاست که اتفاقا در آن دیدار طبق گزارش کتاب برنامه‌ها و اهداف شورای بررسی متون (از انتشارات همین پژوهشگاه در سال 1393)، مقام معظم رهبری بر چهار مساله تاکید نمودند که اصولا در گزارش رئیس فعلی، اشاره‌ای حتی به سرتیترهای آنها هم نشده است!؛ یعنی:

1ـ تأكيد بر استمرار كار شورای بررسی متون.

2ـ تأكيد بر شكستن خطوط قرمز در نقد ديدگاه‌ها و نظريات غربی در حوزه علوم انسانی به عنوان كار اصلی شورای بررسی متون.

 3ـ تأكيد بر مسأله علوم انسانی اسلامی و اهميت و ضرورت تغيير نگاه استادان و دانشجويان دانشگاه‌ها به اين مسأله در امكان دستيابی به علوم انسانی بومی مبتنی بر جهان‌بينی اسلامی.

4ـ تأكيد بر ارتباط شورا با حوزه علميه قم و مراكز علمی و پژوهشی قم و صاحبنظران عرصه‌ی علوم اسلامی.

حال نکته‌ی تاسف بار بعدی در نحوه عملکرد مسولین فعلی پژوهشگاه این است که پس از این دیدار در سال 1390، دکتر آیت اللهی طی نامه‌ای به رهبری خبر از تأسیس «گروه مطالعات روش شناسی علوم انسانی اسلامی» داده و این گروه با تصویب شورای مرکزی در همان سال راه‌اندازی شد و با حضور صاحب نظرانی از حوزه و دانشگاه به فعالیت علمی و پژوهشی درخصوص این دغدغه مهم پرداخت. اما سه سال بعد با روی کار آمدن رئیس فعلی پژوهشگاه، این گروه تعطیل شد و اجازه ادامه کار به آن داده نشد تا آنجا که حتی اجازه حضور اساتید متعهد و معتقد به جریان تحول و علوم انسانی اسلامی که در این گروه حکم عضویت نیز داشتند داده نشد (جهت اطلاع بیشتر در این باره مراجعه کنید به: برخوردهای سیاسی با جریانهای علمی؛ سرنوشت گروه روش شناسی علوم انسانی اسلامی، خبرگزاری مهر، 30/2/1398، کد خبر 4621548).

حال بهتر می‌توان معنای عمل «بر پایه تاکیدات مقام معظم رهبری» را که مکررا در گزارش‌های رئیس فعلی بیان می‌شود، دریافت!

فاعتبروا…

سیّد حسین حسینی، عضو هیئت علمی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا