خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت‌الله محقق داماد: پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است

حتی من در مورد اقتصاد اسلامی هم منتقد هستم. پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است. آنچه که در فقه داریم، حقوق بازرگانی است نه اقتصاد. چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند.

سایت خبرآنلاین نوشت: «آیت‌الله محقق داماد، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران: علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً این‌که فرمول شیمیایی آب از ترکیب h۲o حاصل می‌شود، این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد.

او گفت: من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند.

حتی من در مورد اقتصاد اسلامی هم منتقد هستم. پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است. آنچه که در فقه داریم، حقوق بازرگانی است نه اقتصاد.

مکاسب شیخ انصاری حقوق بیزنس است که غیر از اکونومی(economy) است. economy یعنی چه فرمولی تورم را پایین می‌آورد و این در فقه ما وجود ندارد. این‌ها فکر می‌کنند مکاسب شیخ انصاری اقتصاد است، درحالی که مکاسب شیخ، حقوق بازرگانی است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌‌اینک‌درجهان‌غذای‌سالم‌وحلال‌تعریف
    خاصی‌پیدا‌کرده‌که‌منشا‌آن‌کشورهای
    اسلامی‌هست‌‌‌‌اقصاد‌اسلامی‌هم‌اقتصاد
    بدون‌رانت‌وربا‌وانواع‌رباست‌منجر‌به‌
    چپاول‌وسرمایه‌داری‌لجام‌گسیخته
    و….نشود‌والا‌اسلام‌خودش‌دین‌عقل
    وعلم‌است‌بحث‌مفصلی‌میطلبد‌

    2
    4
  2. سلام دقیقا درست فرمودند در اسلام ربا،دروغ،و هزاران حیله و کلاهبرداری جا ندارد اما در اقتصاد اگر ربا و دروغ و حیله و کلاهبرداری نباشد پیشرفت و توسعه وجود نخواهد داشت پس چاره چیست.چاره این است،اسلام و دین که پاک است خود را از اقتصاد جدا کند و اقتصاد را زیر سلطه خود در آورد و در کنار ربا دادن اقتصاد از آن سواري بگیرد و مردم و جامعه خود رانجات دهد.مثال روشن طالبان که دوره حکومت داری و مملکت داری ندیده بود تورم را مهار کرده و گشت تریاک را در حال حذف کردن است. علت چیست، نه نفت داردنه انواع معادن،وغیره مانند ایران.

  3. بنظر میرسد در قرآن فلسفه اقتصاد مطرح میشود…یعنی خطوط کلی و اهداف…هدف رفع نیاز طبیعی انسانهاست و به همین میزان تقدیر شده است ، نه به میزانی که کافرین میخواهند داشته باشند ، خانه هایی با سقفی از نقره…اسراف و بی اعتنایی به فساد..
    از خطوط کلی یکی این است که تجارت بر مبنای رضایت اجتماعی باشد ، دیگر اینکه زکات پرداخته شود…انفال متعلق بعموم است…
    آداب دیگر در تقویت چنین رفتار و فلسفه اقتصادی است…حج رفتن و روزه گرفتن ، عدم تشویق یکدیگر به رقابت های دنیوی ، تعاون بر نیکی و تقوا…

  4. سلام
    می توان
    ۱ – دولت حداقلی اسلامی
    ۲ – حذف انواع مالیات و مالیات سنگین بر دارایی مازاد بر نیاز
    ۳ – کراد فاندینگ یا تامین سرمایه جمعی بر پایه عقود اسلامی را برای حذف ربا در بانک و قمار در بورس
    ۴ – سامانه توزیع مجدد مانند سامانه خمس و زکات برای عدالت اقتصادی و گردش سرمایه در تمام سطوح جامعه
    ۵ – پرداخت به عوامل در حد تامین و ایجاد بازار برای حقوق
    ۶ – تربیت انسان اقتصادی جهت روند تولید حداکثری مصرف حداقلی و انفاق مازادی
    را از معارف اسلامی استخراج کرد

  5. حسابداری اسلامی بانک اسلامی خصوصا درایران اخلاق اسلامی اساتید اسلامی اسلام مظلوم اسلام مظلوم ماچه کنیم گیرکردیم دربین این تعابیر زمین تاآسمان جزتمسک به خودخدای اسلام هیچ نداریم خدایا شکرت که هستی الهم عجل لولیک الفرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا