خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درس امروز آزادی خرمشهر

روزنامه ی جمهوری اسلامی در سرمقاله ی شماره ی امروز نوشته است:

برای آزادی خرمشهر از چنگال دژخیمان بعثی عراق، تحلیل‌های نظامی جای خاص خود را دارند کما اینکه برای تحلیل‌های سیاسی نیز جایگاه ویژه‌ای وجود دارد. در عین حال، این تحلیل‌ها نمی‌توانند جای خالی تحلیل غیرمادی این واقعه مهم را پر کند.

در سوم خرداد1361 که خرمشهر آزاد شد، امام خمینی با یک تحلیل معنوی کوتاه، توجه همگان را به نکته مهمی جلب کردند که فوق تمام تحلیل‌های نظامی و سیاسی آن روز بود. ایشان فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»

تفسیر این فرموده امام خمینی، با توجه به اینکه خدا، غیر از مواردخاص، معمولاً امور را از طریق اسباب عادی و از مجرای بندگان خود به اجرا در می‌آورد، اینست که چون ملت ایران با وحدت کلمه در برابر رژیم صدام ایستادند و از رزمندگان اسلام حمایت کردند، خدا نیز به آنها کمک کرد و خرمشهر با اراده‌ الهی و تلاش مردم ایران آزاد شد. این تحلیل فوق مادی، پشتوانه قرآنی و اعتقادی دارد و به همین جهت کاملاً قابل فهم و درک است. همان زمان که جمله «خرمشهر را خدا آزاد کرد» بر زبان امام جاری شد، مردم کوچه و خیابان در سراسر ایران معنای آن را فهمیدند و آن را به عنوان شعار روز به صورت دیوار نوشته، در زمره شعارهای خود قرار دادند.

امام خمینی، با این تحلیل فوق مادی یک هشدار هم به همه دادند و آن این بود که کسی با این تصور که قهرمان عرصه کارزار با دشمن بوده، به خود غره نشود و درصدد سهم گیری برنیاید. وقتی همه توجه کنند که خدا خرمشهر را آزاد کرده، کسی هوس نمی‌کند حماسه بزرگ آزادی خرمشهر را به نام خود ثبت کند و با غفلت از خدا اقدام به یکه تازی نماید و زمینه‌های خود بزرگ‌بینی در وجود او فراهم نشود.

اینکه امام خمینی در تمام 10 سال رهبری نظام جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در سخنرانی‌ها، پیام‌ها و حتی صحبت‌های خصوصی با مسئولین نظام، آنها را به تزکیه نفس سفارش می‌کردند و از مغرور شدن بر حذر می‌داشتند،‌ برای همین بود که می‌خواستند جلوی پیدایش دیکتاتوری را بگیرند. ایشان به خوبی می‌دانستند که انسان وقتی به قدرت برسد، به خود غره می‌شود و اگر برای تهذیب نفس نکوشد زمینه پیدایش خوی دیکتاتوری در وجود او فراهم خواهد شد، چیزی که در جامعه بعد از انقلاب اسلامی بالاترین خطر برای نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و این خطر همواره در کمین مسئولین این نظام است.

امروز که بیش از سه دهه از آزادی خرمشهر و هشدار مهم امام خمینی گذشته، ما همچنان نسبت به جمله بسیار مهم «خرمشهر را خدا آزاد کرد» احساس نیاز می‌کنیم. این نیاز را هیچکس نباید کوچک بشمارد و تصور کند چون نظام جمهوری اسلامی امروز یک قدرت منطقه‌ای به حساب می‌آید و در شرایطی متفاوت با دوران جنگ قرار دارد، دیگر نیازی به تحلیل‌های فوق مادی و هشدارهای این چنینی نیست. درست برعکس آنچه ممکن است بعضی افراد غافل تصور کنند، امروز مسئولین ما بیش از هر زمان دیگری به تحلیل‌های فوق مادی و هشدارهای پیوسته نیازمند هستند. انسان هر قدر بیشتر احساس قدرت کند، بیشتر به تهذیب نفس و تحلیل‌های فوق مادی نیازمند می‌شود.

علاوه بر این، در عین حال که نظام جمهوری اسلامی امروز قدرتمند است، دشمنان خطرناکی هم دارد. جریان تروریسم که اکنون در منطقه ما و در بخش عمده‌ای از جهان اسلام فعال است به این دلیل است که قرار است ابزاری برای مقابله با جمهوری اسلامی باشد. اگر معتقدیم که القاعده و طالبان و داعش و سایر گروه‌های تروریستی را قدرت‌های سلطه گر پدید آورده‌اند که واقعیت هم همین است، باید این واقعیت را نیز بپذیریم که نظام جمهوری اسلامی هدف اصلی تروریست‌هاست. رژیم صهیونیستی نیز دست از دشمنی با این نظام برنداشته و سایر دشمنان انقلاب اسلامی نیز همچنان دشمن هستند و دنبال فرصتی می‌گردند که انتقام خود را از ملتی که منافع آنها را در منطقه به خطر انداخته است بگیرند. آنها درصدد هستند این انتقام را از طریق همین جریان تروریستی که به راه انداخته‌اند بگیرند و ما امروز با دشمنان کینه‌توزی مواجه هستیم که برای حذف نظام جمهوری اسلامی مصمم هستند.

این را هم خوب می‌دانیم که دشمنان ما همانطور که در جنگ تحمیلی ثابت شد و در توطئه‌های سیاسی و اقتصادی و تبلیغی مکرر نیز این تجربه تکرار شد، قدرت حذف نظام جمهوری اسلامی را ندارند البته به این شرط که ما متحد باشیم، دست از منازعات بر داریم و از خون شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی پاسداری نمائیم. متاسفانه عده‌ای پاسداری از خون شهدا را در ایجاد منازعات و درگیری‌های داخلی می‌بینند. اینان کسانی هستند که نان خود را در اختلاف جستجو می‌نمایند و به جای پاسداری از خون شهدا برخلاف آرمان شهدا عمل می‌کنند.

راه صحیح پاسداری از دستاورد رزمندگان جان برکفی که خرمشهر را آزاد کردند اینست که همواره جمله امام خمینی را که فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» آویزه گوش قرار دهیم و از تفرقه و منازعات بپرهیزیم و به یاد داشته باشیم که خرمشهر با وحدت کلمه آزاد شد و امروز نیز وحدت کلمه ما می‌تواند ما را در برابر توطئه‌ها و خطرهائی که در کمین است بیمه و در برابر دشمنان پیروز نماید. پیروزی ما در هر مقطعی موجب تقویت دوستان انقلاب اسلامی و آزادیخواهان در نقاط مختلف جهان خواهد بود کما اینکه شکست ما نیز دشمنان انقلاب و دشمنان آزادی را شاد خواهد کرد. این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم دوستان خود را شاد کنیم یا دشمنان را.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا