خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایجاد محدودیت برای دسترسی بازرسان آژانس به نطنز؟!

خبرگزاری فارس نوشت: منابع غربی مدعی شده‌اند ایران بعد از وقوع خرابکاری در تأسیسات نطنز دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این سایت را بنا به ملاحظات امنیتی محدود کرده است.

رویترز با بیان اینکه اختلافات بر سر این موضوع در حال حل و فصل شدن است نوشته این موضوع به تنش‌ها میان ایران و غرب همزمان با مذاکرات وین دامن زده است.

یک دیپلمات غربی مدعی شده دسترسی کامل بازرسان آژانس اتمی از هفته آینده برقرار خواهد شد. خبرگزاری رویترز نوشته به مقام‌های ایرانی برای کسب اطلاع درباره این موضوع دسترسی نداشته و آژانس، با بیان اینکه سیاست این نهاد بین‌المللی عدم اظهارنظر درباره مسائل مربوط به بازرسی‌ها است در این باره نظری مطرح نکرده است.

رویترز نوشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون مسئله محدود شدن دسترسی‌ها را به اعضای خود گزارش نداده و خواستار برگزاری نشست ۳۵ عضو شورای حکام آژانس نشده است.

منابع خبری روز ۲۲ فروردین‌ماه سال جاری از وقوع خرابکاری در مرکز غنی‌سازی سوخت هسته‌ای نطنز خبر داده بودند. «بهروز کمالوندی»، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته بود این حادثه در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی سازی شهید مصطفی احمدی اتفاق افتاد.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه در آن زمان نیز در این باره گفت: «صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام توفیقات در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند، ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ها خواهیم گرفت.»

دلیل محدود شدن دسترسی آژانس

یک دیپلمات مستقر در وین به خبرگزاری رویترز گفت: «به دلیل حادثه/خرابکاری ماه آوریل برخی دسترسی‌ها بنا به ملاحظات امنیتی و ایمنی محدود شده‌اند.»

این دیپلمات گفت که اقدام ایران «تأثیر ناچیزی بر توانایی آژانس اتمی برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی داشت.»

او گفت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای جلوگیری از دائمی شدن این محدودیت‌ها و اخلال در توان راستی‌آزمایی در این باره بحث و رایزنی کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز در گزارش روز پنجشنبه خود نوشته دیپلمات غربی می‌گوید ایران اکنون با اعطای دسترسی کامل به آژانس در مرکز غنی‌سازی سوخت هسته‌ای نطنز رسیده و انتظار می‌رود بازرسی‌ها از هفته آینده آغاز شوند.

یک دیپلمات دیگر مدعی شده اقدام ایران حاصل یک طراحی دقیق بوده تا پس از خرابکاری در نطنز ضمن ایجاد اندکی رنجش، تبعات دیپلماتیک خاصی در بر نداشته باشد. او گفت: «رفتار ایرانی‌ها بسیار حساب‌شده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا