حجاب اجباری و واکسن اجباری | عباس عبدی
عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاحطلب در یادداشتی با عنوان «حجاب اجباری و واکسن اجباری» در روزنامهی اعتماد نوشت:
یادداشت هفته پیش بنده با عنوان «واکسن کرونا باید اجباری شود» و نقد اعتراضات خیابانی عدهای نسبت به اجباری بودن واکسن، با واکنشهایی مواجه شد. از جمله روزنامه روزنامه جوان مطلبی را در نقد آن نوشت با عنوان: «توهم توطئه از یک تجمع چند نفری» و در ادامه نیز اورده است که: «او(عبدی) با رهگیری وهمآلود توطئه، دنبال دستهای پشت پرده این معترضان قلیل است.» سپس به مسأله اصلی و مورد نظر خود پرداخته و نوشته است که:
«آیا دلایل او برای این پیشنهاد، دلایلی نیست که موافقان قانون حجاب ذکر میکنند؟ موضوع خیلی ساده است، امثال عبدی همواره از آزادیهای شخصی میگویند، اما در جایی که خود تشخیص بدهند، قانون اجباری را به کار میگیرند. واکسیناسیون اجباری به نظر اتفاق خوبی باید باشد، مخالفتی یا قضاوتی درباره آن نیست؛ اما صحبت بر سر پیشنهاددهنده است. عبدی به درستی، نکاتی را با مفهوم دلایل لزوم اجباری شدن واکسن کرونا نوشته که مبنای اصلی قوانین اجتماعی اسلام از جمله حجاب است. با همان ادبیات عبدی میتوان نوشت که اگر کسی در منزل برهنه بود و باعث انحراف اخلاقی فرزندانش شد، به ما مربوط نیست، اما حق ندارد چارچوب پوشش قانونی را در ملأعام بشکند، چون زیان این کار فقط به خودش نمیرسد».
ابتدا در باره اعتراضات و تجمع چند نفری متذکر شوم که مخالفت با واکسن در جامعه به نسبت بیشتر از این تجمع کوچک است. در برخی نظرسنجیها تا حدود ۲۰ درصد مردم گفتهاند که واکسن نخواهند زد و ایرادی هم به داشتن این عقیده ندارم. قرار نیست همه یکسان فکر کنیم، هر چند اگر واکسن اجباری شود تعداد موافقان جدی واکسن نزدن، خیلی کمتر از این درصد خواهد شد. در باره توهم توطئه دانستن یک تجمع چند نفری اگر فقط همین یک نمونه بود، حق با نویسنده محترم بود، در حالی که مجموعهای از شواهد و قراین که در آن یادداشت و نوشتههای پیش از آن آوردهام نشان میدهد که نباید این احتمال را نادیده گرفت. با این حال همین که نویسنده «جوان» میفرمایند که توطئهای در کار نیست، طبعاً باید پذیرفت.
همان طور که گفته شد نکته اصلی نوشته ایشان مقایسه اجباری بودن حجاب و واکسن است. در تفاوت این دو مقوله کافی است که پرسیده شود، آیا میتوان انتظار داشت که اگر چند نفر بلکه هزاران نفر هم نسبت به اجباری بودن حجاب معترض شدند، با برخوردی مواجه نشوند؟ بعید است که نویسنده محترم چنین حقی را برای مردم قایل باشد و معترضین هم در عمل هم مواجه با مجازات نشوند. همین برای فهم تفاوت میان حجاب اجباری و واکسن اجباری کافی است، ولی من سعی میکنم که توضیح بیشتری دهم.
با نویسنده محترم موافقم که دلایل ذکر شده برای ضرورت اجباری بودن واکسن در متن خودم را باید به همه موارد از جمله حجاب تعمیم دهم. به عبارت دیگر اگر داشتن حجاب هم با همان منطق موجه شود، اجباری بودن آن را باید نتیجه گرفت. فقط چند شرط وجود دارد که در مورد واکسن و حجاب باید رعایت شود.
شرط اول علمی بودن گزاره است. گزاره علمی به معنای آن نیست که بنده یا نویسنده محترم «جوان» مدعی آن شویم. اثبات و رد علمی یک گزاره یا فرضیه مستلزم پایبند بودن به روش تحقیق است. اگر گفته شود که واکسن موجب ایمنی نسبی در برابر کرونا میشود باید آن را با عدد و رقم و شواهد کافی ثابت کرد. اثبات آن، فرآیند طولانی و محاسباتی دارد. یک نمونهاش مقایسه میزان ابتلا و مرگ و میر میان دو گروهِ واکسن زده و نزده است. اگر کسانی واکسن بزنند باید مشخص شود که تا چه حد در کاهش میزان ابتلا و مرگ ومیر تأثیر دارد. باید با عدد و رقم دقیق بیان شود. از همین پژوهشهای علمی متوجه میشویم که میان کارامدی واکسنها تا حدی تفاوت وجود دارد.
شرط دوم آزادی تحقیق است. هر کس مجاز است فرضیه کارایی واکسن را آزمون کند اگر ثابت کرد واکسن مفید است یا غیر مفید حتی زیانبار کسی به او اعتراضی نخواهد کرد و حرفش را میپذیرند. در حالی که این امر در جامعه ما برای آزمون حجاب وجود ندارد.
شرط سوم نیز مقایسه سود و زیان است. برای مثال زدن واکسن چه زیانی دارد و چه سودی نصیب فرد یا جامعه میکند؟ هزینه آن چقدر است؟ و الا هر کار خوبی را نمیتوان اجباری کرد و هر کار زیانباری را هم لزوماً نمیتوان منع کرد. برای نمونه سیگار کشیدن فعلاً منعی ندارد ولی در بسیاری از اماکن ممنوع شده است. البته در هر کشوری و جامعهای مقررات خاص خود را دارد، چرا؟ به دلیل چهارم.
اجباری کردن یک رفتار باید مورد قبول مردم و قابل اجرا نیز باشد. باید اکثریت قاطع مردم با آن همراهی کنند. برای ماهواره هم از این عوارض ذکر میشد. ولی مردم سود آن را بیشتر از زیان میدانستند، لذا تن به آن اجبار ندادند. قابلیت اجرای زدن واکسیناسیون روشن است ولی منع برهنگی در خانه چگونه قابلیت اجرایی دارد؟ احتمالاً باید در خانهها دوربین کار گذاشت.
نکته دیگر تفاوت میان پدیدههای اجتماعی با فیزیکی یا جسمی است. حجاب یک امر اجتماعی است و صفر و یکی نیست. اثرات حجاب یا بیحجابی زنان قطعی نیست بلکه مرتبط با برداشتهای گوناگون مردم است. ضمن این که کیفیت پوشش شامل یک طیف وسیع از عریانی تا پوشیدگی از نوع طالبانی است. در حالی که واکسن صفر و یک است. یا واکسن زده یا نزده. اثرگذاری آن نیز قابل سنجش است.
با این توضیحات نویسنده محترم باید ابتدا منظور خود از حجاب را دقیقاً معلوم میکرد که در کجای طیف پوشش زنان است؟ آیا شلوار قرمز دخترک افغانستانی هم تحریککننده است که طالبان او را شلاق میزند؟ یا چکمه زمستانی هم تبرّج است که ممنوع میشود؟ خلاصه اول تعیین کنید که حجاب دقیقاً چیست؟
سپس مطالعان علمی و دقیق در تبیین اثرات منفی عدم رعایت این حد از حجاب را معرفی کند تا مطالعه شود. به صرف ادعای این و آن نمیتوان گفت که یک گزاره علمی است. آن هم از سوی کسانی که اساساً منطق علمی را قبول ندارند.
واقعیت این است موضوع اجبار به حجاب و محدودیت آزادی پوشش ربطی به آنچه که ایشان ادعا کرده ندارد. اگر روزی کسی پیدا شد که مطابق چارچوب «واکسن را اجباری کنید» در دفاع از حجاب با شروط مذکور در این یادداشت مقالهای علمی نوشت، اطمینان میدهم که بنده نیز از آن دفاع خواهم کرد، ولی اطمینان داشته باشید که چنین ادعایی را نمیتوان ثابت کرد. این ادعا حتی با ماهیت قوانین ایران نیز تطبیق ندارد و مهمتر از آن اینکه قانون مذکور از سوی اکثریت قاطع افراد رعایت نمیشود همچنان که تاکنون نشده است.
امیدوارم در پاسخ به این یادداشت، مقالههای علمی در دفاع از اجباری بودن حجاب را لیست کنند.
انتهای پیام
آقای عبدی از نکته غفلت کرده اند و آنکه، حجاب علاوه بر اینکه ممکن است مبانی علمی داشته باشد، مبنای حقوقی و قانونی هم دارد