خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درخواست عماد باقی: اعدام این جوان را متوقف کنید

حکم اعدام جوانی در زندان مرکزی کرج که چند ماه پیش متوقف شده بود، قرار است که صبح چهارشنبه اجرا شود؛ حکمی که پس از اطلاع رسانی  از ایرادات پرونده، توسط نهادهایی متوقف شده بود.

آقای باقی، فعال حقوق بشر، در باره‌ی حکم اعدام «فرهاد صالحی» به انصاف نیوز می‌گوید: با توجه به مطالب منتشر شده و تشکر از دفتر رهبری و قوه قضاییه بخاطر متوقف کردن اجرای حکم، اعدام این شخص امروز لطمه بزرگی به اعتبار قوه قضاییه و دفتر رهبری است که بعد از آن بحث‌ها و پذیرش ایرادات و توقف اجرا و تشکر از آنها، این فرد اعدام شود.

او می گوید: با وجود رضایت پدر مجنی علیه، دو بار برای اجرای حکم هم انفرادی رفت و یک بار رییس قوه و یک بار با دخالت رهبری مانع اجرای حکم شدند اما باز هم شعبه‌ای از دیوان عالی کشور اصرار بر اعدام او دارند هرچند به گفته اقای شکوه، (وکیل صالحی)، رییس شعبه دیوان آیت الله احمدی هم با اعدام مخالف و رای را امضا نکرده‌اند. از دیروز این‌ جوان را به انفرادی برده‌اند تا حکم اجرا شود.

باقی می‌گوید: خود ابهامات وارد شده در متن حکم دیوان عالی موید ایرادات حکم و لزوم رسیدگی مجدد و حداقل نقض تحقیقات را نشان می‌دهد.‌ چطور می‌شود جان جوانی را بخاطر این جرم هرچند شنیع گرفت. باید مجازات شود اما سلب حیات خیلی مجازات عظیمی است. افزون بر اینکه قاعده دراء (مواد۱۲۰ و۱۲۱ قانون مجازات اسلامی جدید) حد را دور و ساقط می‌کند و دو مرجع تقلید هم اعدام او را خلاف شرع دانسته‌اند. امیدوارم ریاست محترم قوه آقای اژه ای در ساعات باقیمانده کاری کنند.

وکیل صالحی مجددا هفته گذشته درخواست اعاده دادرسی داده است.

باقی خواستار توقف این حکم شد.

روز گذشته زمان اجرای حکم به وکیل محکوم ابلاغ شده است.


باقی در ۱۴ فروردین ماه در یادداشتی در اینستاگرام نوشته بود:

در پی انتشار مطلب مربوط به جوانی که بخاطر یک جرم جنسی در آستانه اعدام بود، لازم است به آگاهی برسد که به لطف خداوند برحسب اطلاع، از طریق دفتر مقام رهبری و نیز قوه قضاییه موضوع پیگیری و روز گذشته اطلاع داده شد حکمی که ساعاتی دیگر قرار بود اجرا شود متوقف شده است.
ضمن سپاس از آن دسته مسئولانی که به مسئله سلب حیات یک جوان توجه کردند به ویژه دفتر رهبری و نیز آقای احسان شکوه، وکیلی که بدون هیاهوی رسانه ای با نهایت جدیت و از طرق گوناگون و‌توسل به مراجع قضایی و غیر قضایی مؤثر، پیگیر بود، بدون شک باید از خانواده گرانقدر قربانی هم بسیار سپاسگزار بود زیرا آنها علی رغم آسیبی که دیدند از اظهارات اولیه خود گذشت کردند. هرچند گذشت آنان از نظر حقوقی و برداشت قضات متعدد رسیدگی کننده در فرایند دادرسی، مانع اجرای حکم نبود اما حتما بر نظر مسئولان و بررسی عفو به عنوان تنها راه طبق قوانین موجود، مؤثر بوده است.
بدون شک اگر چنین جرائمی با رعایت کامل و دقیق تمام موازین حقوقی اثبات شود محکوم علیه باید به مجازات برسد اما مسئله اصلی، لزوم وسواس و احتیاط حقوقی و رسیدگی دقیق به ادله، نیز عدم تناسب جرم و‌ مجازات و‌ سلب حیات محکوم است. در این مورد خاص دو تن از علمای مورد قبول حکومت هم فتوا به منع کشتن داده بودند و دوتن از علمای دیگر نیز از طریق قانونی، توصیه به بررسی بیشتر به قوه قضاییه کرده بودند که از آنان نیز باید سپاسگزار بود.


او روز قبل از آن – ۱۴ فروردین ماه – درباره‌ی این پرونده نوشته بود:

جلوی سلب حیات جوان گناهکار را بگیرید. جوان ۲۵ ساله ای بر اثر بلاهت، مرتکب گناه کبیره شده و به جرم لواط محکوم به اعدام شده است. هم مرتکب جرم توبه کرده و هم خانواده شاکی وقتی این حکم سنگین را می‌بینند شکایت‌شان را پس می‌گیرند. واقعیت این است که این جرم، با توجه به جزییات واقعه جرم کوچکی نیست اما تناسب بین جرم و مجازات وجود ندارد. اصل تناسب جرم و مجازات از اصول محکم عقلی، حقوقی، دینی و قرآنی است. وقتی اِزهاق نفس صورت نگرفته، محکوم کردن فردی به سلب حیات، در شرایطی که شاکی هم منصرف و‌ مجرم، تائب شده، برخلاف اهمیتی است که شارع به نفوس می‌دهد. گرچه فتوای این مجازات ظاهراً فتوای مشهور است اما نه تنها از نظر حقوق بشر بلکه از نظر مبانی دینی نیز مشکلات جدی در مسئله وجود دارد که تفصیل آن را در کتاب «حق حیات» آورده ام.
اما با عنایت به اینکه تمام راههای حقوقی و گفتگوها در روزهای گذشته بی نتیجه مانده و حسب اطلاع خانواده زندانی، قرار است درست در آستانه ماه مبارک رمضان و ساعاتی دیگر در ندامتکاه مرکزی کرج این حکم اجرا شود امید است با دستور ریاست قوه قضاییه در چارچوب اختیارات قانونی، اجرای حکم متوقف و در فرایند رسیدگی مجدد، مجازات های مناسب در نظر گرفته شود.
سلب حیات و عدم تناسب جرم و‌مجازات خلاف بَیِن حقوق بشر و شرع است.

توضیح در ساعت ۱۷:۵۰، نیم ساعت پس از انتشار خبر: در ابلاغیه تاریخ اجرای حکم چهارشنبه درج شده است که به اشتباه در ابتدا سه‌شنبه درج شده بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. باقی ببین به کجا رسیدی اولا این عمل شنیع ظاهرا تجاوز لوط بوده نه لوط والا لوط که شاکی ندارد دفاع از موجود متجاوز برای ما جای تعجب دارد .چرا بجای رد موردی حکم اعدام که باعث می شود مدافع یک متجاوز شوی مثل نسرین ستوده و نرگس محمدی خواستار بازنگری در حکم اعدام نیستی چون زندان داره. زود از زندان خسته شدی باقی. گاندی و ماندلا بالای ۲۵ سال زندانی کشیدن ولی شان خودشان را با دفاع از یک متجاوز حقیر نکردند. من نمی گویم متجاوز اعدام شود ولی دفاع از متجاوز هم درست نمی دانم اثرات روانی تجاوز از مرگ بدتر است

    6
    6
  2. اگر واقعا اتفاق افتاده و جرم ثابت شده فقط و فقط معصوم علیه السلام میتواند گذشت کند. با اعدام متجاوزگر چه جنسی ، چه عِرضی، چه مالی، چه مقامی و چه نظامی و . . . امنیت در جامعه تضمین می گردد.

    1
    2
  3. سلام
    بابا شما زن جوون خودتون رو تو حمام با اسلحه میکشید، ولی یه چنین بی صفتی رو اومدی میگی «هر چند اقدام شنیعی کرده» ولی اعدام نکنید.
    چقدر شما بی انصاف و بی حیثیت هستید؟
    لازم نیست سوال کنم اگر برای بچه شما بودید که می‌کردید، واضحه قبل دادگاه دودمان طرف رو به آتش میزدید.
    احتنالا این بی صفت فامیل خودتونه وگرنه شمادلتون برای کسی نمیسوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا