خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد از «مداخلات بیجای بیرونی» در صداوسیما

سید محمدعلی صدری نیا، مستندساز اصولگرا، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «سازمان صدا و سیما و مداخلات بیجای بیرونی» نوشت:

بگذارید از این چند ثانیه فیلم شروع کنم؛ این بخشی از گلایه‌های رئیس شبکه خبر است درباره فشارهای بیرونی به سازمان و جلوگیری از پخش یکی از خبرهای بحرانی درباره شهادت دانشمند هسته‌ای کشور، با وجود پخش این خبر از رسانه‌های دیگر؛ یعنی وقتی همه دنیا دارند از محل انفجار در ایران تصاویر زنده پخش می‌کنند و یک نهاد بیرونی اجازه نمی‌دهد سازمان صداوسیما اصل خبر را اعلام کند.

در این سالها به واسطه حوزه کاری‌ام خاطرات زیادی از مدیران مختلف این سازمان شنیده‌ام که اتفاقا در هنگام فلان اتفاق مهم چقدر تلاش کرده‌اند تا به آن خبر مهم، به آن بحران، به آن حادثه پر ابهام، بپردازند و مرجعیت خبری سازمان را حفظ کنند؛ اما فشارهای بیرونی مانع شده. این ماجرا فقط منحصر به بخشهای خبری سازمان هم نیست و در خیلی از ماجراهای دیگر هم داستانها، پشت صحنه‌هایی بیرونی دارد که به همین سادگی‌ها قابل تحلیل نیست.

نمی‌خواهم لزوم سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای در موضوعاتی که به امنیت ملی ارتباط پیدا می‌کند را نفی کنم، اما ورودها و مداخلات فراتر از سیاست‌گذاریِ قوای سه‌گانه اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه، دستگاه‌های حاکمیتی یا شورای عالی امنیت ملی و نهادهای امنیتی، و هر نهاد و دستگاه دارای قدرت سیاسی، در این سالها سازمان را به یک سازمان محافظه‌کار تبدیل کرده، به مرجعیت خبری‌اش آسیب زده، جرات و جسارت و سرعت عمل در این سازمان را نابود کرده، و جایگاه صدا و سیما را در حد روابط عمومی دستگاهها پایین آورده‌.

حالا صداوسیمایی که نیازمند ارتقای جایگاه خودش در افکار عمومی و احیای سرمایه اجتماعی‌اش است، باید مرزهای خود با این نهادها را دقیق کند، باید قدرت اقناع و همراه‌سازی آنها را داشته باشد، باید آنها را متوجه کند که اتفاقا نپرداختن به بعضی بحرانهای داخلی یا موضوعات حساس ممکن است راحت‌ترین کار در کوتاه مدت باشد، ولی با از دست رفتن مرجعیت رسانه‌ای و اعتماد مردم، قطعا در بلندمدت آسیبهایی جدی به کشور خواهد زد. این موضوع نیازمند بازتعریف جدی جایگاه صدا و سیما در کشور است؛ این موضوع هم تکلیف مسیر حرکت این سازمان را روشن خواهد کرد و هم تکلیف حد و مرز مداخلات بیرونی را.
البته داستان مداخلات بیرونی درباره صدا و سیما فقط محدود به حوزه‌های خبری و سیاسی نیست و مطلب فراتر از این حرفهاست؛ در مطلب بعدی درباره سایر مداخلات بیرونی خواهم نوشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا