پاسخ مدیر انصاف نیوز به نقدها از مصاحبه با یک ضدصهیونیست
علی اصغر شفیعیان، مدیر انصاف نیوز: مصاحبهی ما با مژگان نوی [لینک] کاملا قابل دفاع است به دلایلی که در زیر مینویسم. جالب است که بسیاری از منتقدان اصلا آن را ندیده و نخواندهاند. چه منتقدانی که دغدغهی فلسطین دارند چه آنها که به دلایل سیاسی شلوغ کردهاند. در ابتدا به نگاه دو رسانهی رسمی میپردازم.
روزنامهی کیهان نوشته که انصاف «سایت حقالعملکار» و «سایت زرد» است [لینک]. خبرگزاری فارس هم در متنی نوشته که انصاف از بیماری دیده نشدن رنج میبرد و برای همین با یک روانکاو دربارهی ما صحبت کرده است [لینک]. متن هر دوی این رسانهها متاسفانه سبک بود. کاش کمی دوز حرفهای نقد را بالا ببریم.
فارس نوشته: «تازهترین اقدام حساسیتبرانگیز این رسانه اما گفتوگو با یک اسرائیلی فارسیزبان است. … صرفنظر از انتقاداتی که وی به بدنه و تشکیلات صهیونیستها دارد، تابوشکنی انصافنیوز در ارتباط با سرزمینهای اشغالی قابل توجه است». دیدید، نقدی نداشت الا ادعای تابوشکنی.
کدام تابوشکنی؟ حسن بهشتیپور – مدیر سابق شبکهی العالم صداوسیما – در مصاحبهای با خود ما در سال ۹۸ از خبرنگار العالم با مجوز اسرائیل در آنجا گفت و همینطور گفت در العالم از کارشناسان «صهیونیست» هم دعوت میشود تا مقابل یک منتقد جدی سیاستهای رژیم اسراییل بنشیند. [لینک]
مستند «متولد اورشلیم» را دیدهاید؟ با مجوز نهادهای رسمی ساخته شده است. در آن با ۵ اسرائیلی صهیونیست مصاحبه کردهاند از جمله یک عضو ارتش اسرائیل که در بخش امنیتی کار میکرده است. دقت کردید؟ دوباره بخوانید. بله عضو ارتش اسرائیل. در جشنوارهی «عمار» نمایش داده شد و کسی چنین بلوایی برپا نکرد. این دو یادداشت را بخوانید در سایت جشنوارهی عمار [لینک یک] و [لینک دو]
و اما ایراد دیگر منتقدان توییتری. خب بفرمایید کدام رسانهی داخلی از «اسرائیل» و «اسرائیلی» استفاده نکرده تا با یک گوگل بگویم هیچ کدام؟ عبارت «شهروند اسرائیل» هم همچنین. در مستند متولد اورشلیم بارها از عبارت «شهروند اسرائیلی» استفاده شده است. بارها و بارها. حتی در روزنامهها، خبرگزاریها و سایتهای خبری.
فقط برای نمونه به این لینکها نگاه کنید: کیهان شماره 19632 [لینک]، کیهان شماره 20117 [لینک]، کیهان شماره 20195 [لینک]، کیهان شمارهی 21121 [لینک]، ایسنا کد 96120703291 [لینک]، ایسنا کد 1400072618537 [لینک]، قدس ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ [لینک]، قدس ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ [لینک]
نقدی در سایت بولتن نیوز دیدم به قلم «م.ح. معصومی» [لینک]. هر چند به «شهروند اسرائیلی» اشاره کردهایم اما منظور ساکن آنجاست وگرنه در کل مصاحبه به نقد آن رژیم پرداخته شده است؛ ضمن آنکه در رسانهّها متداول است و لینکهایی در بالا آمد و همچنین برای نمونه به سخنان رمضان عبدالله به نقل از ایسنا و روزنامهی قدس نگاهی بیاندازید آیا همین را بهکار نبرده است؟ [لینک]، همینطور در یادداشت آقای سعدالله زارعی ببینید: [لینک]
محمد دلاوری در مستند متولد اورشلیم، «کیپا» بر سر میگذارد، در کنیسه با یک خاخام صهیونیست که از اسرائیل در اروپا مامور شده، مصاحبه میکند. توجه داشتید؟ حتی کیپا سر میکند. آقای دلاوری همچنان مجری صداوسیماست. مجری بسیار خوبی هم هست.
در مستند متولد اورشلیم با یک صهیونیست اسرائیلی که در آن زمان در اسرائیل بوده مصاحبه میشود، با اسکایپ. در واقع تنها مصاحبهی از راه دور است و آن چهار تای دیگر را در اروپا حضوری دیدهاند. خب مصاحبهی انصاف هم اسکایپی بود اما این یکی صهیونیست نیست، علیه صهیونیستهاست.
حتی صداوسیما هم گزارشی از بخشی از این مستند متولد اورشلیم پخش کرد از جمله آنجا که صهیونیستهای مدافع صهیونیسم در مصاحبه با دلاوری دارند از «اسرائیل» میگویند؛ آن هم گزارشی مثبت از مستند که در آخرش هم راوی میگوید «متولد اورشلیم ادامه دارد …».
برخی دیروز در توییتر نوشتند که مژگان نوی در حدود فروردینماه امسال توییتی تند دربارهی ایران دارد یا کسانی گفتهاند که خودش گفته قبلا اطلاعاتی بوده است. خب؟ سایت اصولگرای انقلابی مشرق در اردیبهشت و تیرماه دو توییت او را و کانال تلگرامی قدس هم یکی از توییتهایش را در نقد صهیونیستها منعکس کردهاند؛ کاملا مثبت.
کاملا مثبت یعنی چه؟ یعنی مشرق نوشته «مژگان نوی مترجم و روزنامه نگار ایرانی تبار در اسرائیل، نوشت …» و «مژگان نوی کارشناس یهودی ایرانی تبار ساکن سرزمینهای اشغالی اسرائیل به توییت صفحه رسمی اسرائیل فارسی واکنش نشان داد». کانال قدس هم «توییت جالب مژگان نوی، خبرنگار کلیمی ایرانی ساکن اسرائیل در واکنش به لجن پراکنی های اکانت اسرائیل به فارسی». ببینید:
البته معتقدم مستند متولد اورشلیم کار خوبی بود؛ رسانههای اصولگرا که آن را تحسین کردند هم کار بدی نکردند، جشنوارهی عمار هم کار اشتباهی نکرده است. آن بازنشر توییتهای نوی در مشرق هم ایرادی نداشت. مصاحبهی انصاف با او بسیار قابل دفاع است ولی منتقدان و حملهکنندگان حتی آن را نخواندهاند! اینطوری میخواهیم رسانههایی در حد منطقهای و جهانی داشته باشیم؟
تمام رسانههای اصولگرا/انقلابی/ارزشی، اعم از روزنامهها و خبرگزاریها و پایگاههای اطلاع رسانی، مستند متولد اورشلیم را تبلیغ کردند و آن را تحسین کردند و بخشهایی از آن را پخش کردند. لینک تعدادی از آنها را در متنی جداگانه منتشر کردهایم. میتوانید ببینید در این [لینک].
نوی در این مصاحبه به صراحت با ایدهی رهبری برای رفراندوم همراهی میکند: «من صد درصد باور دارم بدون توجه به هیچ راه حل سیاسی هم باید آوارگان فلسطینی بازگردند، چرا که کشورشان است و حق اساسی آنهاست که بازگردند. رفراندوم هم فکری عالی است اما هرنتیجهای که آخرش اعتراف به وجود این دو مجموعهی قومی نباشد عملی نیست».
این هم سخنان رهبری، اول مرداد ۱۳۹۳: «از بین رفتن رژیم صهیونیستى هم بههیچوجه به معناى قتلعام کردن مردم یهودى در آن منطقه نیست… یعنى یک رفراندمى انجام بگیرد، رژیم حاکم بر این منطقه را رفراندم معین کند، مردم معین کنند؛ معناى از بین رفتن رژیم صهیونیستى یعنى این؛ سازوکار آن این است.» [لینک]
طوری برخی میگویند که چرا با نوی مصاحبه کردهاید که انگار «ایلان پاپه» که تمام رسانههای داخلی کتابهای چاپ شدهی او در ایران را تبلیغ میکنند، متولد و مال جای دیگری است! خیر، او هم دقیقا مانند نوی یک «اسرائیلی» منتقد «اسرائیل» است.
یک نکته هم دربارهی چند کاسب: تعدادی از کسانی که به نام اصلاح طلب در این سالها مشغول رانتخواری بودند و ننگ جریان اصلاحی هستند و از انصاف ناراحتند هم در این ماجرا توییتهایی زدند و ژست گرفتهاند؛ کسانی که اهل معاملهاند، اصلاحات باشد یا ایران یا فلسطین، فرقی ندارد برایشان.
و اما بخشی از حرفها بماند، چون اینجا غریبه میشنود!
انتهای پیام
سلام. میخواستم خدمتتون بگم.آنچه از قدس در راستای تائید اقدام انصاف برای مصاحبه با خانم نوی آورده اید اشتباه است. اگر یکبار دیگر به مطالب استندای نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که تمام مطالب بازنشری هستند نه تولیدی قدس.
طبق قانون، فرقی بین نشر و بازنشر نیست. ضمن اینکه مواردی که در روزنامه قدس و سایت قدس آنلاین استفاده شده بیشمار است
سلام ، مصاحبه ی جالبی بود و فضای داخلی سرزمین های اشغالی را به خوبی نشان می داد . نمی دانم منتقدان محترم دنبال چه چیزی هستند ؟ تا کی می خواهند فضای فرهنگی کشور بسته نگه دارند ؟ تعرف الاشیا باضدادها . اجازه بدهید در این تبادل فرهنگی گفته های هر طرف شنیده شود . اگر این تبادل ها انجام نگیرد دچار نوعی دگم می شویم بی خبراز همه جا ، به هرحال هم مصحبه خیلی مفید بود هم مستند «متولد اورشلیم » . بابت این نوع نگرش ها باید دستمریزاد گفت به سایت وزین انصاف نیوز .
البته پرسیدن.فهمیدن.کنکاش کردن درباره صهیونیسم…سرنوشتی چون قتیل سال ۷۷ درپی دارد….انصاف نیوز…مواظب خودت باش حواریون وهم اندیشان سعیداسلامی ..بیدارند
سلام عرض می کنم. مناظرۀ شما با آقای کورش علیانی را دیدم. راجع به مناظره نمی خواهم بنویسم. فقط یک نکته؛ این که هم این جا و هم در مناظره فرمودید موقع اکران “متولد اورشلیم” کسی اعتراض نکرد، اشتباه است. من حداقل یک نفر را می شناسم که محکم ایستاد و اعتراض کرد: کورش علیانی. نقد آقای علیانی بر این مستند در شمارۀ دوم نشریۀ الکترونیکی خوانش (مرداد ماه 1398) با عنوان “علیه انسان” منتشر شد که استدلال های محکمی علیه اسرائیل و همین طور مستند “متولد اورشلیم” مطرح کرده بودند که بسیار لذت بردم. به ویژه آن جا که اشاره کرده بودند وقتی از جانب ایران مقابل عوامل یک رژیم تروریستی غاصب و آپارتاید (آپارتاید طبق گزارش های سازمان ملل) مانند داعش که اولین اصول انسانی را هم قبول ندارد می نشینید، نباید اجازه دهید که او شما را محاکمه کند (نقل به مضمون).
پی نوشت: مصاحبۀ شما با خانم نوی، مستند “متولد اورشلیم” و بخش دوم مناظرۀ شما با آقای علیانی را ندیده ام.
این جملۀ جامانده را هم باید به کامنت قبلی ام (راجع به نقد محکم و مستدل آقای کورش علیانی بر “متولد اورشلیم” با عنوان “علیه انسان” در شمارۀ دوم نشریۀ اینترنتی خوانش در مرداد 1398) اضافه کنم که ایشان گفته بودند وقتی از جانب ایران مقابل عوامل یک رژیم تروریستی غاصب و آپارتاید (آپارتاید طبق گزارش سازمان ملل) مانند داعش می نشینید، نباید اجازه دهید شر را عادی سازی کند. عادی سازی شر جزو اهداف اسرائیل است (باز هم نقل به مضمون). اگر ممکن است (و اگر قصد انتشار دو کامنت من را دارید) لطفا بعد از کلمۀ “محاکمه” در کامنت اول، “شر را عادی سازی” و بعد بقیۀ جمله را اضافه کنید، به این صورت:[… نباید اجازه دهید شما را محاکمه و شر را عادی سازی کند. عادی سازی شر جزو اهداف اسرائیل است (نقل به مضمون)]. یعنی دو کامنت را یکی کنید.
م.ح.معصومی همان آقای محمد هادی معصومی زارع نویسنده کتاب های « روایت جذب » و « از فرانکفورت تا رقه» است.