خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ مدیر انصاف نیوز به کیهان: شما کارگزار ایران اینترنشنال هستید

علی اصغر شفیعیان، مدیر انصاف نیوز:

پریروز روزنامه‌ی نامحترم کیهان به بهانه‌ی مصاحبه‌ی ما با والدین دلسوخته‌ی دو مسافر هواپیمای اوکراینی [لینک] به‌شدت عقده گشایی کرد [لینک]. این یادداشت را می‌نویسم تا درسی باشد برای امثال کیهان. البته همان پریروز بعدازظهر در جلسه‌ای که آقای شریعتمداری و تعدادی از مدیران رسانه‌ها بودند کمی چالش کردیم!

گفتم مرجعیت خبری به واسطه‌ی ناتوانی امثال جنابعالی به خارج رفته است؛ مخالفت کرد. موبایلم دستم بود، جمله‌ای از گزارش مفصلی کیهان شنبه ۲۱ دی ۹۸ یعنی سه روز پس از ماجرای پرواز ۷۵۲ را برایش خواندم که نوشته بود «آمریکا دروغ می‌گوید، عامل سرنگونی شلیگ موشک نبوده است»! [لینک]

پرسیدم منبع ادعایتان چه بود؟ گفت منابعی در فلان نهاد داشتیم که گفتند موشک نزدیم. گفتم خب چرا بعد که مشخص شد نگفتید که منبعتان دروغ گفته؟ گفتم که دروغ شما در مورد ماجرای دیدار آقای خاتمی و سوروس هم همینطور بود. باز گفت منبع داریم! گزارش همین جلسه را هم دیروز کیهان تحریف کرد.

درباره‌ی یادداشت سه‌شنبه‌ی کیهان: ۱. نوشته «وطن فروش»، «سایت آلوده»، «لاشخور صفت»، «پادوی رسانه‌ای و اجاره‌ای آمریکا». از اینها می‌گذرم. ۲. سال ۹۴ بازپرس قاسم‌زاده، انصاف را به دلیل انتشار خبر محصورین توقیف کرد اما قاضی مستقل تبرئه کرد. ۳. در مورد جنایت آمریکا در سرنگونی ایرباس ایرانی، بدون شرح این [لینک] را بخوانید.

تصویر: بخشی از گزارش انصاف نیوز در ۱۲ تیر ۱۳۹۸ با عنوان «مزارهایی در قعر دریا / بازخوانی حمله‌ی ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی»


و اما درباره‌ی مصاحبه با مژگان نوی اصلا تمایلی نداشتم که برای اثبات حقانیت خودمان، مجبور شوم دو پاسخ بنویسم و به رفتار مدعیان بپردازم. با بسیاری از منتقدان سلام و علیک دارم و بخش قابل توجهی از آنها نیت بدی ندارند اما خب خیلی وقت‌ها بی‌انصافی می‌کنند و این بار پر ما را گرفته است! [لینک پاسخ اول]

قبل از هر چیز، مصاحبه‌ی محمد دلاوری را بخوانید [لینک]؛ ایراد این است که مساله‌ی فلسطین در ایران دولتی شده و لذا بخشی از مردم بی‌تفاوت شده‌اند. باروتان می‌شود همین آبان ماه که مصاحبه‌ی مژگان نوی را منتشر کردیم، رسانه‌های مدعی انقلابی بودن بارها از عبارت «کشور اسرائیل» استفاده کرده‌اند؟

«شهروند» در فردا و رجا و فارس و ایسنا

صالح مفتاح همان روزها توییت کرد که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم و شهروند اسرائیل یعنی رسمی شدن اشغالگری. از این نظر اشتباه می‌کند که همه‌ی رسانه‌های داخلی از عبارت اسرائیل و شهروند اسرائیل استفاده کرده‌اند و انتقاد مدعیان وارد نیست. ابتدا چند مثل از خودش:

چند نمونه‌ی انتشار عبارت «شهروند اسرائیل» در سایت «فردا» که مفتاح عزیز سال‌ها مدیر آن بود و دیگر رسانه‌ها: فردا نیوز سال ۱۳۹۴ کد خبر 441075 [لینک]، رجا نیوز سال 1394 کد 220762 [لینک]، فارس سال ۱۳۹۳ [لینک]، فردا نیوز سال ۱۳۹۳ [لینک]، فردا نیوز سال ۱۳۹۴ کد 423740 [لینک]، ایسنا ۱۸ مهر ۱۴۰۰ [لینک]

حتی سایت فردا از «دولت اسرائیل» استفاده می‌کند. برای نمونه، یکی که تازه است به نقل از «مرکز فلسطینی پژوهش‌های اسرائیلی «مدار»» در تاریخ ۱۷ مهر ۱۴۰۰ [لینک] و یکی ۱۹ اسفند ۹۳ کد ۴۰۴۷۶۴ [لینک]. معتقدم اگر هیچ رسانه‌ای از واژه‌ی اسرائیل استفاده نمی‌کرد شاید موثر بود ولی عرف نیست!


حتی «کشور» در رسانه‌ها!

حالا یک سوال: بار حقوقی «شهروند اسرائیل» بیشتر است یا «کشور اسرائیل»؟ بدیهی است که دومی. چون در اولی شاید بشود گفت که منظور شهروند چیزی به نام اسرائیل است اما دومی که دیگر رسمیت دادن به آن است و راه در رو ندارد. بد نیست به چند مورد اشاره کنم تا بلکه دیگر مته به خشخاش نگذارند!

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در حال حاضر معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید است و تا قبل از آن هم نایب رییس مجلس بود. انقلابی هم که هست؟ در مصاحبه با خبرگزاری مجلس که خبرگزاری فارس هم بازنشر کرده، گفته «برخی کشورها مانند اسرائیل در دنیا این موضوع را …». خب؟ [لینک مجلس]، [لینک فارس]


این هم چند مورد دیگر: خبرگزاری مهر (خبرگزاری سازمان تبلیغات اسلامی) در ۷ تیر ۱۳۹۸ کد خبر 4649663 [لینک]، خبرگزاری فارس ۲۷ مهر ۱۳۹۸ گزارش سخنان علی قابل امام جمعه موقت قزوین [لینک]، خبرگزاری دفاع مقدس ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ کد خبر ۴۷۸۲۸۰ [لینک]، خبرگزاری وزارت آموزش و پرورش (پانا) 10 خرداد 1399 [لینک].

غیر از این رسانه‌ها، بد نیست به لینک‌هایی در نورنیوز هم اشاره کنم؛ رسانه‌ای که در انصاف نیوز بازنشر خبر از آن را به دلایلی منع کرده‌ام اما رسانه‌ها می‌گویند رسانه‌ی «وابسته به شورای عالی امنیت ملی» است [لینک]. ببینید لینک مطالبی با کاربرد «شهروندان اسرائیلی» [لینک]، «شهروند اسرائیلی» [لینک] و [لینک]


مورد کیهان

کیهان که حداقل دو بار در آبان ماه و حالا دوباره به مصاحبه‌ی انصاف نیوز گیر داده بارها و بارها از عبارت‌های «کشور اسرائیل»، «شهروند اسرائیل» و خود «اسرائیل» استفاده کرده است. تازه‌ترینش در همین آبان‌ماه اسرائیل را کشور خوانده است. می‌دانم باور نمی‌کنید 🙂 تصویر را و [لینک] را ببینید. ۶ آبان ۱۴۰۰

کیهان معنای اصطلاح «كشور اسرائيل» را می‌داند؛ مثلا نگاه کنید به یادداشت «شیدا اسلامی» مشاور فعلی مدیر پرس تی‌وی در کیهان ۷ شهریور ۱۳۸۹ [لینک]. کیهان در مردادماه سال ۹۲ در ستون خوانندگان نوشته: «کاربرد واژه خاک و کشور اسرائيل در اخبار 20 و 30 رسانه ملی هیچ توجیه منطقی ندارد» [لینک]

به این چند لینک کیهان هم نگاه کنید: استفاده‌ی «زیاد نخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، از «کشور اسلائیل»، بهمن ۹۷ [لینک]، شماره‌ی ۱۹۴۹۷ [لینک].

از همه‌ی موارد بالا بگذریم: سایت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و خبرگزاری دفاع مقدس هر دو در همین ۲۶ آبان ۱۴۰۰ در یادداشتی اختصاصی به قلم «روزبه قمصری»، بارها اسرائیل را کشور خوانده‌اند. [لینک] و [لینک]. آقای قمصری در پنجم آبان ماه گذشته در کیهان هم یادداشت نوشته است [لینک]. غریبه نیست!


گزارشگران «شهروند اسرائیل»

دو روز پس از انتشار مصاحبه با مژگان نوی، به پیشنهاد آقای «سرباز روح الله رضوی»، هندی الاصل مقیم ایران، که خود در صداوسیما برنامه دارد، با کوروش علیانی، مجری صداوسیما، مناظره کردم. هیچ دفاعی نداشت چون خود صداوسیما با صهیونیست‌ها مصاحبه می‌کند برای همین از اول تا آخر توهین می‌کرد.

در آن برنامه به گزارشگران شبکه‌ی العالم صداوسیما در فلسطین اشغالی اشاره کردم که خب علیانی به دلیل ناآگاهی آن را تایید نمی‌کرد. حداقل دو گزارشگر صداوسیما در این سالها یعنی خضر شاهین و بسام الصفدی شهروند اسرائیل هستند. این را من نمی‌گویم، رسانه‌های داخلی معتبر نوشته‌اند!

خبرگزاری مهر: «خضر شاهین ساکن شهر قدس اشغالی و از فلسطینی‌های سرزمینهای اشغالی 1948 دارای شناسنامه اسرائیلی (برگ هویت کبود) است» [لینک].  صداوسیما: «بسام الصدفی از شهروندان دروزی ساکن بلندی‌های جولان است» [لینک]. بی‌بی‌سی: «پلیس اسرائیل بسام الصفدی را یک عرب-اسرائیلی توصیف کرده».

خضر شاهین سال ۸۷ چند روز بازداشت شد. الان بسام الصفدی همچنان گزارشگر صداوسیماست. در طول این همه سال فقط در سال ۲۰۱۶ به مدت چهار روز بازداشت شد [لینک]. این معنادار است. حسن بهشتی پور رییس سابق العالم می‌گوید که یک بار اولمرت فعالیت گزارشگر صداوسیما در آنجا را تمسخر کرده بود! [لینک]

آزادی فعالیت العالم در این حد است که هم در اسرائیل گزارشگر دارد و مثلا پارسال به نوشته‌ی خود العالم «با “ماهر الأخرس” اسیر فلسطینی که بیش از 3 ماه اعتصاب غذا» بوده، در بیمارستان مصاحبه‌ی تصویری می‌کند [لینک] و [لینک فیلم]. صداوسیما به این گزارشگران حقوق هم می‌دهد؛ توضیحات آقای بهشتی‌پور را بخوانید.

میلاد دخانچی، از بچه‌های سابق پرس‌تی‌وی، سال ۹۸ در گفت‌وگو با انصاف [لینک] می‌گفت که «ما میهمان صهیونیست به برنامه می‌آوردیم؛ مثلاً اگر برنامه میهمان صهیونیست نداشت زنگ می‌زدیم و تذکر می‌دادیم که شما فلسطینی را در برنامه‌ات آوردی و مدام صحبت می‌کند اما در آن طرف کسی نیست». [لینک یک مناظره در پرس‌تی‌وی بین یک صهیونیست و یک ضدصهیونیست]


چند نمونه‌ی دیپلماتیک

آیا شما به مناظره‌های سیدمحمد مرندی، دیپلمات کشورمان، با مقام سابق اسرائیل که رسانه‌های انقلابی از جمله مشرق نیوز آن را پوشش داده‌اند [لینک] سر سوزنی واکنش داشته‌اید؟ [لینک فیلم طولانی‌تر]. در فیلم مناظره نوشته که مرندی از تهران و آن طرف از «اورشلیم» است؛ اورشلیم، نه بیت المقدس!

اینجا به دو عکس اشاره می‌کنم. یکی عکس آقای زاهدی نماینده‌ی اصولگرای فعلی مجلس و وزیر وقت علوم در دولت احمدی نژاد با وزیر اسرائیلی [لینک] و عکس دیگر مدیرکل وزارت خارجه‌ی دولت رئیسی با وزیر اسرائیلی در «کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا» [لینک]. پرچم‌ها را در عکس ببینید. حالا به مهدوی‌کیا «گیر» می‌دهید؟!

جمله‌ی پایانی

گویی کیهان کارگزار ایران اینترنشنال است؛ ویدیوی «تو بودی میزدی؟!» هم کار آن جریان است. برای همین وقتی فردای انتشار مصاحبه با خانواده‌ی دو مسافر پرواز ۷۵۲ پیشنهاد حذف آن داده شد، قبول نکردیم و شد تذکر. برگرداندن اعتماد و مرجعیت خبری به داخل کشور راهی دشوار است.


توضیح در ساعت ۹ صبح ۲۴ دیماه: نام خانم شیدا اسلامی در متن به اشتباه شیلا اسلامی نوشته شده بود که اصلاح شد. یادداشت او هم مربوط به سال ۱۳۸۹ است که سال ۹۸ درج شده بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. وقتی اوامر امره اصل بر اباحه مابرای هررفتاری باشد ولی حرام وزشت وگناه وجرم برای طرف مقابل….همینست..بقولی ما ووابستگان مادارای مصونیت قضایی هستندولاغیر….غیراز این نبایدتصور دیگری داشت…باشیطان درقعرجهنم هم…..

    14
  2. حسین شریعت نداری در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه چرا اخباری خلاف واقع به ویژه در مورد برخی شخصیت ها که بر روی آنها حساسیت وجود دارد، منتشر میکند!!؟ (برای مثال دیدار خاتمی با سوروس) ؛ گفته است که به فباهتوهم استناد و عمل میکند!! این موجود جواب بدهد که خب، آیا سایرین مجازند با توسل به همین قرائت این موجود و موجوداتی نظیر وی از عبارت فباهتوهم، در مورد خود وی اخباری خلاف واقع از این دست منتشر کنند!!؟ برای مثال عبارات زیبا رو، خوش سخن، بسیار مؤدب و مبادی آداب، راست گو، حقیقت طلب، با گذشت، مهربان، یار و یاور مظلوم و … را در مورد شخص وی استعمال کنند. در آنصورت عکس العمل وی چه خواهد بود!!؟

    14
    3
  3. درود بر شرف و شجاعتت آقای شفیعیان .

    ما مردم از شما و انصاف نیوز حمایت جدی می کنیم و پای این حمایت هم می ایستیم .

    حسین شریعتمداری و هم کیشان و هم مسلکانش باید به جرم اهانت به ملت و منحرف کردن جامعه جوان ایرانی محاکمه شوند .

    23
    5
  4. درود به شرف شما. خدا جزای خیرتان دهد برادر
    این حسین شریعتمداری برای کشور شده یک بحران
    اخلاق و وجدان هم که فراموش شده

    9
    4
  5. هرچه هتاکتر هرچه کذابتر هرچه شیطانی تروسفاکتر…..بایدازعبارت کارگزاری بیگانگان یادکرد….

    7
    2
  6. سلام.هدف‌وسیله‌را‌توجیه‌میکند.‌این
    روش‌یکصدوبیست‌وچهار‌هزارپیامبر
    الهی‌نبوده‌.روش‌چهارده‌معصوم‌.ع.
    هم‌که‌نیست.اما‌کیهان‌‌دربخشی‌سعی
    هماهنگ‌با‌تز‌حاکمیت‌حرکت‌کرده‌ایرادی
    نمیتوان‌گرفت.اما‌درجاهایی‌‌خواسته
    جلو‌بزند‌وخود‌را‌انقلابی‌ترجلوه‌دهد
    اینجاست‌که‌آسیب‌وضرر‌شروع‌میشود

    8
    2
  7. نه انصاف نیوز نه کیهان فقط گل آقا…
    بی شوخی همه می دانند کیهان در راستای منافع اسراییل قدم برمی دارد شما چرا جدی میگیریشون

    4
    3
  8. سلام. یک مشت تروریست از گوشه و کنار دنیا و طبق یک ایدۀ تخیلی در کتاب مقدسشان، دور هم جمع شده اند و با انواع روش های کشت و کشتار یک حیطۀ سرزمینی را غصب کرده اند. یک پرچم هم بالا برده اند که “ما کشوریم”. دقیقا مثل “داعش”. گزارش اخیر سازمان ملل هم این حاکمیت تروریستی را به عنوان “تنها حاکمیتی که از آستانۀ “آپارتاید” عبور کرده» معرفی می کند. اسرائیل فقط ضد ایران، فلسطینیان یا اعراب نیست. “ضد بشریت” است. (1) تا این جا هم نظریم؟
    یک. آقای شفیعیان، تند نروید. پیاده شوید باهم بریم. آقای علیانی در آن مناظرۀ کذایی چند سوال واضح از شما پرسید. آن سوال ها هنوز پابرجا هستند و شما هم هنوز جوابی به آن ها نداده اید.
    1 – به عنوان یک رسانه، چرا پیش از مصاحبه، سابقۀ واضح و موجود مژگان /اورلی نوی در “اینترنت” را چک نکردید؟ سابقه ای که نشان می دهد او عامل اسرائیل و جزو پروژۀ عادی سازی آن است (در قالب پروژۀ هثبره).
    2- چطور شما به عنوان یک “رسانۀ خصوصی” می توانید کاری را انجام دهید که یک “شهروند ایرانی عادی” نمی تواند انجام دهد؟ “حامی امنیتی” شما کیست؟
    3 – خانم نوی در آن مصاحبه خودش را “شهروند اسرائیل” معرفی می کند (اسرائیل را به عنوان کشور مطرح می کند). در همان مصاحبه، شما به کشور خودتان می گویید “جمهوری اسلامی” (نظام کشور را از مردم جدا می کنید). در حالی که ما چهار جمهوری اسلامی در دنیا داریم. جمهوری اسلامی تانزانیا، جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی ایران. چرا؟
    4- خانم نوی در آن مصاحبه ایدۀ رفراندوم را “کودکانه” می نامد. یعنی به ایدۀ “رهبر ایران” می گوید:«کودکانه». یعنی به موضع رسمی کشور ما (و به تک تک ما) توهین می کند. چرا واکنشی نشان ندادید؟
    5 – “حامی مالی” شما چه نهاد یا شخصی است؟
    6- امثال نوی وظیفه دارند یک “ویترین چپ” برای اسرائیل بسازند (در قالب همان پروژۀ عادی سازی). چرا این ویترین را “مطرح” کردید؟ مثل این که پیش از خروج هیتلر از لهستان به گوبلز تریبون دهید.
    دو- جناب شفیعیان، پاسخنامۀ شما فقط محدود به یک سوال است:«چرا “شهروند اسرائیل”؟» پاسختان هم به یک جمله محدود می شود:«چون مشرق و کیهان و… گفتن “شهروند اسرائیل”، ما هم گفتیم.» ظاهرا به همه ی سوالات فقط همین یک جواب را می دهید (چه در مناظره با علیانی و چه این جا) . جناب شفیعیان، بقیۀ سوال ها را چه کنیم؟
    پی نوشت: 1. برگرفته از گفت و گوها و یادداشت های مختلف آقای علیانی دربارۀ اسرائیل. این سه تا را پیشنهاد می دهم شما هم بخوانید:
    اول، یادداشت مفصل آقای علیانی دربارۀ موجودیت اسرائیل:
    https://basirat.ir/fa/news/266168/پاسخ-زیباکلام-به-یادداشت-خراسان-و-نقد-کورش-علیانی-بر-مبانی-استدلال-وی-درباره-به-رسمیت-شناختن-اسرائیل
    دوم، نقد کورش علیانی بر مستند “متولد اورشلیم” در گفت و گو با نشریۀ الکترونیکی خوانش (شمارۀ دو – مرداد 1398)
    سوم، “آن جنگ، این جنگ، هفتۀ جنگ” : https://www.alef.ir/news/3990703038.html
    چهارم، گفت و گوی بهروز افخمی با کورش علیانی در برنامۀ “نقد سینما” شبکۀ پنج
    2. آقای شفیعیان، هنوز مصاحبۀ شما با خانم نوی را ندیده ام. نقل قول های مصاحبۀ شما با نوی را مستقیم از مناظرۀ شما با آقای علیانی برداشته ام.

    4
    6
    1. رحمت به شیر پاکی که خوردی،انصاف نیوز جوابی نداری که بدی!همین طور اون مرتضی و محمد و جزایری که اگه وقت کنن پای دفاع از شما بی انصافا هستن!

      3
      9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا