خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلواپسان! خرید از بوئینگ «باج دادن به آمریکا» نیست

به گزارش انصاف نیوز، «رضا نصری»، کارشناس حقوق بین الملل در صفحه ی شخصی خود نوشت:

برخلاف ادعای منتقدین دولت، خرید هواپیما از شرکت بوئینگ «باج دادن به آمریکا» نیست. انعقاد قراردادهای درازمدت با شرکت‌های وزینی مانند بوئینگ،‌ قرار دادن آن شرکت‌ها «در مقابل» استبلیشمنت سیاسی آمریکا (از جمله کنگره) است.

در واقع، ایجاد پیوند‌های کاری با این شرکت‌ها – جدا از منافع مادی و فن‌آوری که در پی دارد – این غول‌ها را – به مثابه یک لابی بسیار قوی – در کمپ «مخالفان تحریم» می‌نشاند؛ و همین امر در درازمدت ایران را از بسیاری از اقدامات و طرح‌های جریان‌ ضد ایرانی مصون می‌دارد.

به واقع، هیچ نامزد انتخاباتی، هیچ مقام وزارت دارایی و هیچ نماینده‌ای در کنگره آمریکا قادر نخواهد بود در مقابل افکار عمومی بایستد و توجیه کند که چرا – در وضعیت اقتصادی کنونی – مانع یک تجارت چند میلیارد دلاری با ایران شده است.

امروز، جریان ضد ایرانی در واشنگتن به شدت تلاش می‌کند این روایت را پیش بکشد که فروش هواپیما به کشوری که رسماً در لیست کشورهای «حامی تروریسم» قرار دارد، اقدام خطرناکی است! اما تا به حال تلاش این جریان و استفاده ی ابزاری آن از مقوله ی تروریسم، خریدار نداشته است. حتی ممکن است پافشاری بیش از حد آن‌ها بر این موضع، منطق «قرار دادن ایران در لیست کشورهای حامی تروریسم» را هم زیر سئوال ببرد.

حقیقت این است که وزارت امور خارجه ی دولت روحانی، سیاست‌ها و مواضع‌اش را بر اساس یک جریان‌شناسی دقیق از نیروهای مختلف در واشنگتن و سایر پایتخت‌های غربی قرار داده است‌؛ و بسیاری از تصمیمات آن هم با هدف قرار دادن این جریان‌ها در مقابل یا در کنار هم؛‌ و ایجاد یک موازنه و تعادل به نفع ایران صورت گرفته است.

طبیعتاً درک سیاست‌ها و مواضع این دولت نیز مستلزم شناخت کافی از دینامیسم میان این جریان‌هاست. در نتیجه،‌ بسیار مهم است که دولت روحانی – ولو با ابزار رسانه‌ای اندکی که در اختیار دارد – در تبیین منطق و سیاست‌هایش بیشتر تلاش کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا