خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اگرهای افزایش دستمزد در 1401

شهرام سیدقلعه، فعال اقتصادی:

به نظر می‌رسد دولت و تشکل‌های تصمیم ساز مرتبط قصد دارند حداقل دستمزد در سال 1401 نسبت به سال 1400 را نزدیک به 60 درصد افزایش دهند.

افزایش متوسط سطح درآمد جامعه با یک شرط ساده قطعاً موجب افزایش سطح رفاه در جامعه می‌شود. آن شرط ساده اینست که افزایش دستمزد عامل افزایش قابل ملاحظه متوسط قیمت کالا و خدمات یا به عبارتی باعث رشد CPI (شاخص قیمت مصرف کننده) نشود. یعنی اگر پول بیشتری بعنوان دستمزد یا حقوق در اختیار فرد قرار گرفت بتواند با این پول بیشتر، کالا و خدمات بیشتری نسبت به قبل تهیه کند.

با نگاه کاملاً مثبت و منطقی به ذکر چند نکته قابل توجه و موثر در  مورد حفظ قیمت‌ها، زمانی که دستمزدها افزایش می‌یابد می‌پردازیم:

1- افزایش هزینه پرداخت دستمزد بیشتر نباید قیمت تمام شده محصولات تولیدی را افزایش دهد.

اگر این افزایش دستمزد، قیمت تمام شده تولید را افزایش دهد قطعاً تولید کننده محصولات خود را با بهای بالاتری عرضه خواهد کرد. پس بنگاههای تولیدی به کمک دولت و ارگانهائی که تصمیم به افزایش قابل ملاحظه دستمزد در سال 1401 دارند باید راهکارهائی را بیابند که با وجود افزایش هزینه دستمزد بتوانند محصولات خود را با قیمت های قبلی به بازار عرضه کنند.

2- افزایش دستمزد، هزینه های توزیع و خرده فروشی را هم افزایش می‌دهد. علاوه بر این بخصوص در سطح خرده فروشی، عاملین و مغازه داران انتظار دارند براساس عدالت اجتماعی درآمد عمومی آنها هم مثل حقوق بگیران افزایش پیدا کند. لذا نه تنها باید برای جلوگیری از افزایش قابل ملاحظه هزینه های توزیع و خرده فروشی فکری کرد بلکه می‌بایست برای جبران انتظار درآمدی شاغلین در این بخش هم برنامه ریزی کرد.

3- فرض کنید برای مورد اول و دوم راهکار مناسب پیدا شد. یعنی دستمزدها افزایش پیدا کرد ولی هیچ تاثیری روی قیمت فروش محصولات نداشت. افزایش متوسط درآمد جامعه –خوشبختانه- قدرت خرید خانواده‌ها را بالا می‌برد. افزایش قدرت خرید یعنی تقاضای بیشتر و افزایش تقاضا در شرایطی که از قبل برای افزایش عرضه تدارکی دیده نشده باشد افزایش قیمت را به همراه دارد.

پس در مجموع اگر هدف از افزایش دستمزد، افزایش سطح رفاه جامعه است به چند نکته ساده باید توجه شود. افزایش دستمزد باعث افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات نشود. افزایش دستمزد باعث افزایش هزینه‌های توزیع و فروش نشود. و در نهایت اگر هر دو مورد مدیریت شد برای افزایش عرضه محصولات هم فکری شود تا افزایش تقاضائی که درآمد بالاتر ایجاد می‌کند باعث افزایش قیمت نشود.

اگر تصمیم سازان همزمان با تصمیمات اخذ شده برای افزایش حداقل دستمزد در سال 1401، به راهکارها و برنامه‌های مناسب جهت خنثی کردن اثرات منفی این تصمیمات هم توجه موثر داشته باشند قطعاً مواهب این درآمد بالاتر کام حقوق بگیران را شیرین خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا