خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نرخ دلار و ابهامات پیشِ‌رو

شهرام سیدقلعه، فعال تولیدی و صنعت‌گر، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، به مرور تحولات اخیر در کشور و تاثیر این تحولات بر متغیرهای اقتصادی پرداخته و سناریوهای محتمل برای نرخ دلار را بررسی کرده است:

تغییرات کاهشی نرخ ارز در چند هفته اخیر، با پیش‌بینی‌های غالبی که در سطح اقتصاد و جامعه وجود داشت، متفاوت است. قبل از عید امسال، بسیاری افراد و حتی بنگاه‌ها با هدف حفظ ارزش دارائی‌های خود (به غلط) مبادرت به خرید دلار کردند و حال با چالش مواجه‌اند.

آیا این ریزش ادامه دارد؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید بدانیم اژدهای ارز چطور مهار شده است؟

این سؤال مجموعه‌ای از پاسخ‌ها دارد که حتماً فعالیت‌های کنترلی بانک مرکزی یا آن‌چه در اصطلاح به ارزپاشی معروف‌شده یکی از آنهاست ولی به نظر نمی‌رسد ارزپاشی، همه یا حتی بخش عمده پاسخ باشد.

متخصصان و کارشناسان اقتصادی و اجتماعی که احتمالاً مثل برخی افراد پرنفوذ، به اطلاعات روز و محرمانه دسترسی ندارند، در برخی مواقع می‌توانند با دقت و واکاوی اتفاقات حوزه اقتصادی، به شرایط و علل اولیه آن‌ها پی ببرند. به بیان دیگر از معلول، تا حدودی، به علت برسند.

کاهش تدریجی قیمت دلار در ابتدا شک حدوث و وقوع نوعی توافق یا دست‌کم مذاکره پنهانی بین ایران و طرف‌های غربی را پررنگ می‌کرد تا این‌که خبرها، نشست‌ها و مذاکرات در عمان را تائید کرد.

در همان زمان صحبت‌هایی از سوی رهبری نظام مطرح شد مبنی بر این‌که برخی به دنبال صحبت با آمریکا هستند. همه این‌ها نشان‌دهنده نوعی تغییر شاید اساسی و قابل ملاحظه در برخی سیاست‌هاست که تأثیرگذاری آن بسیار قوی‌تر از میل (نادرست) بازار و اقتصاد به افزایش نرخ دلار عمل می‌کند.

در صورتی که بپذیریم تغییرات قابل ملاحظه در سیاست‌های گذشته یا توافقات پنهان باعث مهار اژدهای ارز شده و ظرف چند هفته، حدود 25 درصد نرخ آن را کاهش داده، می‌توان پیش‌بینی کرد این کاهش سر توقف نداشته باشد و نرخ ارز حداقل به اوایل زمستان سال قبل باز خواهد گشت؛ یعنی حدود 50 هزار تومان.

البته اتفاق روز یک‌شنبه [انتشار خبر سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور] با توجه به موافق بودن احتمالی رئیس‌جمهور فقید با فرآیندی که به کاهش نرخ ارز منتج شده بود، می‌تواند در تغییرات آتی بهای ارز و خیلی مسائل دیگر تأثیر فراوان داشته باشد.

به‌طور کلی در شرایط فعلی می‌توان دو سناریوی اصلی را در ارتباط با نرخ دلار در ماه‌های آتی متصور بود؛ سناریوی نخست این‌که اگر تحولات سیاسی آتی در جهت اعتدال باشد یا حداقل در جهت تقابل بیشتر نباشد، کاهش و ثبات قیمت ارز و نرخ دلار در عددی حدود 50 هزار تومان قابل پیش‌بینی است.

سناریوی دوم این است که اگر حادثه اتفاق افتاده، به نزدیک‌شدن بیشتر توان اجرایی کشور به تفکرات تقابلی و دشمن‌انگاری تضاد منافع کشورهای دیگر منجر شود، دور درجای قیمت ارز و حتی گذشتن از سقف قبلی در زمان کوتاه دور از انتظار نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا