خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اهانت مجری منوتو به رضا براهنی: خائن بود!

سالومه سیدنیا، مجری شبکه‌ی منوتو که به شبکه‌ی حامی پهلوی‌ها شهرت دارد، پس از درگذشت رضا براهنی او را به‌خاطر همراهی با انقلاب در سال ۵۷ خائن خواند.

رضا براهنی، شاعر برجسته، در دوران سلطنت محمدرضا پهلوی چند ماه زندانی و شکنجه شده بود. او گزارش‌هایی از شکنجه‌های آن دوران منتشر کرده بود که تاثیر زیادی بر تبعات بین المللی حقوق بشری علیه رژیم شاه داشت.

سالومه سعید مجری برنامه‌ی سالی تاک شبکه‌ی منوتو که در ایران بازیگر صداوسیما بوده است، روز جمعه در توییتی نوشت: «جالبه که ایشون چهل و سه سال وقت داشت مثل خیلی های دیگه بگه اشتباه کرده و از مردم ایران معذرت خواهی کنه اما ترجیح داد خائن از دنیا بره … #رضا‌براهنی».

بخشی از زندگی‌نامه‌ی براهنی به نقل از ویکی‌پدیا در پی می‌آید:

«در سال ۱۳۵۱ خورشیدی به آمریکا رفت تا به تدریس بپردازد. او پس از چندی به ایران برگشت و دیگربار در سال ۱۳۵۳ خورشیدی به آمریکا رفت و در سال ۱۳۵۶ برندهٔ جایزهٔ بهترین روزنامه‌نگار حقوق انسانی شد. او در سال ۱۳۵۱ سه ماه را در زندان ساواک گذرانده بود و روایت‌هایش از زندان‌های ساواک جنجال‌برانگیز شد. او در نوشته‌های خود که عمدتاً به زبان انگلیسی بود، از اعدام هزاران تن و شکنجه در زندان‌های ساواک روایت می‌کرد. او به شکنجه‌هایی همچون اختراع دستگاه‌های ویژه شکنجه برای فشار به جمجمه، تجاوز به زندانیان حتی کودکان و انواع شکنجه‌های جنسی، وارد کردن میله‌های داغ آهنی به دهان و خارج کردن آن از سوی دیگر دهان، تزریق آب جوش به بدن و… اشاره می‌کرد. همچنین او می‌گوید که زمانی که در زندان بوده او را به یک پنکه بسته بودند و در ضمن این که پنکه می‌چرخید کسی می‌خواست به او تجاوز کند. براهنی از سال ۱۳۵۱ در نیویورک به ریاست «کمیته برای آزادی هنر و اندیشه در ایران (Caifi)» به عنوان بخشی از «حزب کارگران سوسیالیست» درآمده بود. این کمیته که در سال ۱۳۵۴ اعضایی همچون بابک زهرایی و یرواند آبراهامیان را داشت، توانسته بود در خارج از ایران مجموعه‌ای از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین بیانیه‌های نهادهای حقوق بشری را با امضای افراد مهم بین‌المللی برای فشار به رژیم پهلوی صادر کند. براهنی از فعال‌ترین اعضای این کمیته بود و روایت‌های او در این بیانیه‌ها نیز معمولاً استفاده می‌شد. اگرچه بعدها یافته‌های سازمان بین‌المللی صلیب سرخ، شکنجه چند صد نفر توسط نیروهای امنیتی را تأیید کردند، اما در عین حال برخی ادعاها و روایت‌ها اثبات نشدند. کتاب ظل الله براهنی، حاوی مقدمه‌ای مفصل دربارهٔ ادبیات انقلابی و تجددخواهانه و اشعار زندان است.»

شبکه‌ی ماهواره‌ای منوتو یکی از مدافعان دوران حکومت پهلوی‌ها شناخته می‌شود که در مقاطع مختلف با مستندهایی گزینشی، به بخش‌هایی از آن دوران می‌پردازد و به‌اصطلاح آن را سفید نشان می‌دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌‌میگفت‌نسبت‌به‌زبان‌مادری‌خودم
    وفرهنگ‌آذربایجان‌وزادگاهم‌تبریز‌
    علاقمند‌هستم‌وکلاس‌اول‌ابتدایی‌را
    درتبریز‌به‌ترکی‌درس‌خواندم‌و‌لی‌بیشتر‌
    نگذاشتند‌اگر‌بیشتر.ترکی‌میخواندم‌‌
    میتوانستم‌به‌ترکی‌نیز‌رمان‌‌بنویسم…..
    ولی‌خائن‌نبود‌‌من‌وتو‌خودت‌خائنی

    4
    6
    1. مگه اینجا ترکیست که طبق ماده 42 قانون اساسیش هر زبانی غیر از ترکی ممنوع باشه
      متاسفانه یا خوشبختانه اینجا نه تنها زبانهای دیگر ممنوع نیست بلکه انواع کتابهای حتی پانترکیستی و ضد ایرانی هم آزاده مجوز میگیره و چاپ میشه

      4
      1
    2. براهمی میگوید در ساواک مرا از پنکه سقفی آویزان کرده بودند و پنکه می‌چرخید
      و بازجو به من تجاوز ناموسی میکرد
      هرچه فکر کردم نتوانستم تجسم کنم که چطوری
      اما آقا رضا آدم کثیف بود ، آنکه اصل و ذاتش را پنهان کند و برعلیه اش بشورد خاینی بیش نیست

      3
      1
  2. احساسات پر شور و کنترل ناپذیر هنرمند و شاعر جماعت ، برخی زمانها از گونه حماقت است و کار دست خودشان و دیگران می دهد! براهنی هم از این گونه بود : زود رنج و دمدمی مزاج ، بی بهره از بینش سیاسی ، اهل غلو درباره کاستی های نظام پهلوی ، گرفتار رسوبات افکار کمونیستی و چپی ، زبان درازتر از اندیشه و……همگی او را از مدار انصاف و خرد ورزی دور ساخته بود….!!!.

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا