خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک حقوقدان: داخل خودروی شخصی حریم خصوصی است

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در یادداشتی تلگرامی در نقد اظهارنظر دادستان کل کشور درباره‌ی وضعیت حقوقی داخل خودرو نوشت:

آقای دادستان کل در نامه‌ای به نیروی انتظامی به مناسب ماه رمضان نوشته است “اتومبیل حریم خصوصی نیست” و این اشتباه را باز هم تکرار کرده است. قسمت‌های داخلی اتومبیل، مانند اتاق، صندوق عقب و آنچه داخل آنها ست حریم خصوصی است و هیچکس نمی‌تواند وارد آن شده یا درآن تجسس کند.

 کسانی که می گویند اتومبیل حریم خصوصی نیست، آثار حرفشان را یا نمی‌دانند یا تجاهل می‌کنند. اگر اتومبیل حریم خصوصی نباشد نتیجه‌اش این می‌شود که هرکسی می‌تواند بدون اجازه در اتومبیل را باز کند و حتی به داخل اتومبیل وارد شود، می‌تواند بدون اجازه به داخل اتومبیل خیره نگاه کند، می‌تواند از داخل اتومبیل بدون اجازه عکس و فیلم بگیرد، می‌تواند بدون هر اجازه‌ای در صندوق عقب را باز کند. اما عقل و قانون و شرع و عرف چنین نمی‌گوید و چنین چیزهایی را نمی‌پذیرد. آیا آقای دادستان کل می‌پذیرد که وقتی به تنهایی یا همراه با خانواده در اتومبیل خود نشسته است کسی با ایشان چنین رفتاری انجام دهد؟

 از این جهات اتومبیل فرقی با داخل خانه ندارد. کسی نمی‌تواند بدون اجازه وارد خانه‌ای شود یا از داخل آن عکسبرداری کند یا از پنجره به داخل خانه نگاه کند و….. زیرا خانه حریم خصوصی است. به همین دلیل است که ورود به خانهٔ دیگری یا باید با اجازهٔ حود او باشد یا با دستور قضایی.

اینکه پلیس اجازه دارد در صورت مشاهدهٔ جرم مشهود با رعایت شرایط قانونی اجازهٔ مداخله دارد یک حکم کلی است. از این حکم کلی نمی‌توان نتیجه گرفت که داخل خودروی شخصی حریم خصوصی نیست.

 نتیجهٔ این سخن که خودروی شخصی حریم خصوصی نیست این می‌شود که هیچ کس در خودروی شخصی خود امنیت نداشته باشد و به سادگی مورد تعرض دیگران قرار گیرد و هیچ حریم امنی باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام و عرض شب بخیر
    به نظر من این آقای کارشناس یک طرفه به قاضی رفته و این مطلبی را که نگارش نموده نظر شخصی ایشان هست اما بحث اینکه داخل اتومبیل حریم شخصی هست یا خیر یه مقداری شاید پیچیده باشه .طبق صحبت ایشان کسی اجازه نداره درب ماشین دیگری رو باز کنه ،کسی اجازه نداره درب صندوق عقب را باز کنه ، کسی اجازه نداره از داخل اطاق خودرو فیلم و عکس بگیره ،،همه این موارد منطقی هست و قابل فهم و قانونی ، حتی یه شخص عامی هم که وجدان کافی داشته باشه این موارد را قبول داره و جای هیچ بحثی نیست …

    حال اگر قضیه برعکس شد چی؟؟، مثلا کسی از داخل اتومبیل خود فیلم و عکس از مردم تو خیابون بگیره یا حرکات زشت و زننده ای انجام بده که برای افراد بیرون از خودرو توهین آمیز باشه یا حتی برای افراد کم سن وسال بدآموزی داشته باشه…یا این روزها که ماه مبارک رمضان هست و طبق قانون مملکت و قانون انسانیت احترام روزه داران باید در حد توان حفظ بشه طرف تو ماشین خودش مشغول خوردن و آشامیدن باشه درحالیکه این حرکت کاملا توسط عابرین قابل مشاهده هست ،،البته بالاتر عرض کردم این موارد اصلا بحث حقوقی نیست کاملا بحث ساده و روانی هست و برای هر وجدان آگاه قابل پذیرش هست …ای کاش این استاد حقوقدان نظر شون را در همه جهات کامل بیان می‌کردند

    3
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا