خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خطا و خطاکار | درباره‌ی بازگشت گشت ارشاد

کامبیز نوروزی، حقوقدان و روزنامه‌نگار، در یادداشتی تلگرامی نوشت: «دوباره گشت ارشاد با نامی تازه به خیابان‌های شهر بازگشته است. گزارش هاو فیلمهای متعددی منتشر شده است از رفتار خشن مأموران با زنانی که به نظر آنها حجاب مناسب ندارند.
در طول این مدت، مانند همۀ این سالها مجریان و طرفداران این شیوۀ زیانبار و غیرقانونی هیچ پاسخی به انبوه نقدهای حقوقی و جامعه شناختی و روانشناختی به این رفتارهای خشونت بار نداده اند و صرفاً براساس زور و پروپاگاندا سخن گفته و عمل کرده اند.
دستگیری زنان، توقیف خودرو، عسکبرداری، بستن فروشگاهها و رستورانها و این قبیل رفتارها هیچ یک مجوز قانونی ندارند.
به هرحال نیروی انتظامی که همواره به انواع انتقادها بی اعتنا بود نمی توانست در برابر تذکری که منتسب به مقام رهبری است بی اعتنایی کند. این نیرو بیانیه ای منتشر کرد و در آن بدون آنکه از آنچه خود “رفتار و کنش اشتباه احتمالی مأموران” خوانده است عذرخواهی کند، پلیس را عاری از خطا و اشتباه ندانسته است.
  
اما نکته اینجاست که خطا و اشتباه امری استثنایی است. هرکس در هر شغل و مقامی که هست، در مثلاً ۱۰۰ کار که انجام می‌دهد ممکن است یک بار خطا کند. اما اگر همین آدم در ۱۰ کار خود ۵-۶ بار خطا کند دیگر نمی توانیم عنوان خطا و اشتباه بگذاریم. او یا در خطای خود عمد دارد یا اصلاً کارش را بلد نیست.
علاوه بر این آدم خطاکار هم استثناست. مثلاً در جایی که ۱۰ نفر کار می کنند فوقش یک نفرشان یکی دو بار خطا کند که آن را هم بقیه به او تذکر می‌دهند. اگر هر ۱۰ نفر با هم و مشترکاً یک خطا مرتکب شوند، باز هم لابد عمدی در کار است. حال آنکه در “خطا” عنصر عمد وجود ندارد. خطا یک کار غیر عمدی است.
قانون و اصول حقوقی که رعایت نشود خطاها زیاد می‌شوند و بالاخره اینکه اگر کسی یا کسانی مرتکب خطا شوند یا شک ایجاد شود که خطا کرده‌اند باید:

۱-با تشکیل پرونده به رفتار آنها رسیدگی شود.
۲-اگر آن رفتار خطا بوده جزئیات آن مشخص شود و معلوم شود که خطا چه بوده است و چرا اتفاق افتاده است.
۳-در خطاهای اعضای هر سازمان یک تنبیه، تنبیه انضباطی است، برای متخلف خطاکار تنبیه انضباطی تعیین شود.
۴-در خطاها فرد زیان دیده حقوقی داشته که نقض شده است. بنا به مقررات مسئولیت مدنی باید خسارات زیان دیده جبران شود.
۵- ممکن است خطا از مصادیق رفتار مجرمانه باشد. مانند توهین و ضرب و جرح. مرتکب باید مطابق با قانون محاکمه و مجازات شود.

در کارهای سازمانی وقتی تعداد خطاها زیاد باشد، یعنی یک عمد سلسله مراتبی یا یک خطای سیستماتیک وجود دارد که باید کشف و اعلام و برطرف شود.

اگر نیروی انتظامی به نتایج آنچه ” رفتار و کنش اشتباه احتمالی مأموران” خوانده است ملتزم و متعهد باشد باید تمام نکات بالا را رعایت و اجرا کند.

اولین گام نیز این است که رسماً فراخوان بدهد که هر کس که در جریان گشت ارشاد جدید (که طرح نور نامیده اند) شکایتی از رفتار مأموران دارد مراجعه کرده و شکایت خود را تسلیم کند. این فراخوان را سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز می تواند بدهد.

خوب است در برابر دیدگان هریک از مأموران گشت ارشاد یک قطعه عکس مرحوم مهسا امینی گذاشته شود تا هیچ وقت از یاد نبرند که یک خطا چگونه می تواند جان کسی را بگیرد و ۶ ماه تمام جامعه را درگیر سخت ترین تلاطمها با سنگین ترین هزینه ها کند.
فاعتبروا»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. دوست عزیز این گشت ارشاد و واسه اختلا.س گر هاتون بزارید بهتر نیس به نظرت؟
      دختر مردم نخواد این ها باعث امنیت ش بشن باید کیو ببین؟
      شما یکم سطح سوادتو واسه چیزای دیگه بکار ببری بهتر

      51
      8
      1. چرا همه چیزو قاطی میکنید بخاطر اختلاس باید چیزای دیگه رو ول کرد قانونه مملکت اینه وباید رعایت بشه

        4
        15
  1. دو ره خشونت و دوباره رفتارهای خشن ماموران. مامورانی که با خشونت رفتار می کنید دوباره قرار شده هزینه این خشونت را جامعه و جوانان پرداخت کنند. همین زنان و دخترانی که با خشونت رفتار می کنید از این سرزمین هستند اینها همان کسانی هستند مه در بدترین شرایط هم دنباله رو و طرفدار نطام بودند. اینها خواهران و فرزندان همه ما هستند خشونت بیشتر هیچ سودی نخواهد داشت. هزینه آن آب تغذیه رایگان رسانه هایی است که منتطر وقایع ناخوشایند کشور ما هستند. لطفا ماند نصیحت و راهنمایی فرزندان خود برخورد کنید.

    81
    9
  2. همین امثال شماها با تحریک و تشویق کردن مردم به نافرمانی از پلیس و قانون باعث میشید که مردم و پلیس در مقابل هم قرار بگیرن، برای یک بار هم شده شرف داشته باشید و مردم رو به رعایت قانون و عرف تشویق کنید، ولی…

    21
    103
    1. وقتی قانون نامشروعی در کشور وضع شده به خودی خود پلیس و نیرو های مسلح قوا و قدرت و اقتدار قبلیشون رو ندارن مثل داروغه ای هستن ک با زور خواسته خود را میگیرند

      4
      6
  3. کار غلط را تکرار کردن خیلی حماقت می خواهد. این همه به اصطلاح آدم فرهیخته تو مجلس و خبرگان و خیلی جاها دارید نمیتونید یه راه حل معقول پیدا کنید؟ فقط بلدید بزنید. خاک بر سر ما.

    95
    10
  4. چه استدلالی اورد
    خطا و‌خطاکاری .!!
    خب بعضی ها نمی خوان حجاب داشته باشند .!
    اون وقت شما می گین خطا؟!!!!

    68
    17
  5. در اصلیت حرمت شرعی و ممنوعیت سیاسی هنجارشکنی خدشه وارد کردن عین بی فکری و بی مسئولیتی است ، همان طور که در سکولارترین کشور های غربی هم برهنگی یا نشر ان جرم و جریمه و مجازات دارد
    مساله نوع برخورد گشتاپو و کا گه به طور نهادی خاص با قدرت و پشتوانه و تفکری خاص و غیر پاسخگو و غیرقابل پیگیری است که منجر به اختلاط شدید سره و ناسره و عواقب اقتصادی اجتماعی سیاسی سنگین خواهد بود
    قطعا هیچ ایرانی حاضر به سواستفاده ها و فشارهای وارد به جامعه از هنجارشکنی متضاد با منافع ملی نیست اما در فضای رسانه ای امروز انتشار تصاویر و برخوردها و اعمالی که روی کا گه ب و پلیس دینی داعش و گشت حجاب فتح الشام و مسلحین سوریه را در برخی موارد سفید میکند ایجاد کننده فضایی است که دفاع از این اعمال تخریب سایر تشکیلات را نیز به دنبال دارد
    به نظر میرسد مسئولین به جای تاکید بر شرع وقانون برای توجیه بگیر و ببند با اثر منفی بهتر است با دیدی باز محکم و پیگیر بر نوع برخورد انسانی ، اثر بخش و بدون بغض و کینه و بدتر از همه برخورد با بی حجابی برای کسب منافع مالی تاکید کنند

    11
    34
  6. خدا هدایتتون کنه که با این کاراتون مذهبی ها و بویژه چادریها را پیش مردم خراب میکنید . اخه کی میفهمید که دوره زور تموم شده و این نسل نسل مظلوم دهه پنجاه و‌شصت نیستند . اللهم عجل لولیک الفرج

    83
    9
  7. ممنون از متن حق شما که کمتر رسانه ای جرئت نقد نسبت به پلیس دارد
    من دو بار در جایگاه متهم بودم و چند بار در جایگاه مظنون به کلانتری و اداره آگاهی رفته ام یکبار نشده که با من متهم و مظنون با توهین و فحاشی و ضرب و شتم رفتار نکنند در کلانتری ها و زندان ها هزاران نفر متهم و مظنون را برای بازجویی…….. و حتی…….. آیا این کار قانونی است…..
    لطفاً صحبت های مرا هم پخش کنید و هم از مسئولان پلیس و زندان ها مطالبه کنید و نهی از منکر کنید

    72
    7
  8. با هنجارشکن و کسی که خود را ملزم به رعایت قوانین و حدود شرعی نمی داند و از روی تعمد در جهت سوق دادن جامعه به سمت لاابالیگری سوق می‌دهد چگونه باید برخورد کرد… خداقوت فراجا

    11
    78
  9. همان موجوداتی که اصرار بر حضور گشت ارشاد دارند، خودشان بلاتردید چون به خلوت ميروند ان کار دیگر میکنند!! اتفاقاً خود این موجودات شناگران ماهری هستند که استخر لازم را هم برای شنای خود فراهم میکنند!! وگرنه دلشان نه برای دین و مذهب سوخته و نه برای مردم.

    79
    7
  10. درود بر شرفت ای کاش کسی که مسئولیت حفظ امنیت یک کشور رو عهده دار میشه حداقل اینقدر وجود داشته باشه بفهمه وقتی میگه نجات یک معتاد نجات یک جامعه هست، مرگ یک انسان که به خاطر عدول از انجام وظیفه عواملش بوده هم فرقی با این اصل نداره..

    45
    7
  11. یه بچه ۴ ساله اگه بهش زور بگید، نمی تونه قبول کنه، باید به هزار شیوه روانشناسانه راضیش کرد به احساسش. و شخصیتش لطمه نزد، چطور میشه به این نسل، این چنین مسایل فرهنگی رو تحمیل کرد؟!جامعه مشکلات داره ، بیش از این برای جامعه و خانواده ها و کسبه و… مشکلات درست نکنید، آخر و عاقبت ندارد!

    62
    6
  12. در کشوری که قانون بصورت سلیقه ای اجرا گردد، شرایط نامناسب خواهد بود. قانونی برای رسوایی اختلاسگران و شناسایی آنها وضع و اجرا نمی‌شود، ولی برای 4 تا موی زن همه وارد میدان می‌شوند، بزرگان ما نباید خود را تا این مرحله کوچک کنند که به این مسائل برسند. کارهای زیادی برای آبادانی کشور هست که واجب‌تر از مو و لباس زنان است.
    واقعا دغدغه ما و خون شهیدان، این مسائل است….؟؟؟!!!

    65
    3
  13. علاوه بر ایجاد تنفر داخل کشور متوجه چهره ای که این اقدامات از نظام در جهان منتشد می‌کند هستید؟
    کشوری که مدافع مردم فلسطین است اما با دختران خودش در خیابان با خشونت برخورد می کند
    حتی وزیر امور خارجه هم نمی توانست این برخوردها را توجیه کند
    کدام کشور اسلامی حجاب اجباری دارد؟

    5
    1
  14. کاشکی ازاینهمه ارگانی که بسیج شدن تا زنان ودختران مملکت خودشونو ارشاد کنن یک ارگان پیدامیشد که میرفت سراغ دزدا، اختلاسگرا،[……] ها و[……..] هاا.کسی نیست بگه بالا چشمشون ابروست!

    25
    4
    1. همین چهار تا موی شما بلاها سر این مملکت آورد غیرت مردها را دزدید حیای زن ها را برد شماها دلتان به حال مملکت نسوخته ازجای دیگه سوختید اختلاس و زدی را بهانه نکنید همون اختلاس گر و دزد هم مجرم و خطاکار باید به سزای اعمالش برسه ولی این بی بند وباری هم باید جمع بشه این هم خودش دزدی و اختلاس است غیرت مردها را دزدیده حیای زن ها را هم… خلاف درجامعه امام زمان باید جمع بشه بله به شیوه صحیح که الان هم کار صحیح داره پیش میره اما یه عده منافق که این بی بند و باری به نفع شون هست قطعا مخالف اند و براشون درد هست جمع شدن این گناه بزرگ. دیگه تار مو نیست برهنگی کامل هست بیدار شید ای کسانی که….

      1
      4
  15. دوست عزیز این گشت ارشاد و واسه اختلا.س گر هاتون بزارید بهتر نیس به نظرت؟
    دختر مردم نخواد این ها باعث امنیت ش بشن باید کیو ببین؟
    شما یکم سطح سوادتو واسه چیزای دیگه بکار ببری بهتر

    20
    3
  16. سلام جناب نوروزی
    نمی دانم چه کسی به شما مدرک حقوق داده زیرا اگر حقوق دان هستید و اینگونه بی پروا و غیر مستند سخن می گویید حتما از عوامل دشمن هستید زیرا بدون تحقیق یک مجموعه خدوم را به درصد بالایی از خطا و اشتباه متهم می کنید
    نیروی انتظامی در مرحله اول بصورت لسانی و حفظ کرامت انسانی و برخورد شایسته تذکر می دهد و بیش از ۹۰ درصد از خانوم های فهیم رعایت می کنند ولی تعداد اندکی که مد نظر شما هستند عمدا

    3
    24
  17. خیلی زشت و زنندست که وقتی مقصودتان با کسی تمام بشه ببریش زیر سوال در زمان رای گیری اکثر خانم ها و دخترانی که داخل تلوزیون نشون میداد بی حجاب بودند و همچنین زمان راهپیمایی ، شما سو استفاده کردین حجاب بازیچه دست شماها نیست حرمت داره مقدس نه این که برای پیش بردن کارهای خودتون از خانم ها و دخترهای بی حجاب استفاده کنید و بعد به بدترین شکل ممکن با آنها رفتار کنید این عدل آقامون امام علی(ع) نیست کمی عدل و انصافم خوب چیزی هستش

    24
    3
  18. اگر گشت ارشاد و مسولان مبارزه با فساد نباشند تمام بی دین ها و لا مذهب های ایران هر طوری که دلشان بخواهد در این کشور لباس می پوشند و رفتار می کنند و سر یک ماه نشده کل کشور را به گند می کشند به تعبیری گشت ارشاد و دیگر مسولان مبارزه بافساد مواظبت می کنند از اینکه جامعه بیشتر از این به فساد کشیده نشود
    دوم اینکه این رسانه های فضای مجازی و غیر مجازی مثل همین انصاف نیوز که با این تیترها و متن ها نظر موافق با بی بند و باری و فساد و….دارند یک گشت ارشاد برای این رسانه ها لازم است

    2
    21
  19. اگر به زور بود هیچ کس قلدرتر و با جنبه تر از رضا خان نبود ولی به زور و جبر نتوانست چادر از سر زنان بردارد الان هم کسی نمیتونه با زور چادر بر سر کسی بکنه
    فقط کاش از خودمون میپرسیدیم چی شد که به اینجا رسیدیم
    وآیا فقط با بدحجاب و بی حجاب باید برخورد کرد .اختلاس گران .زمین خواران و تضیع کنندگان بیت المال و آقا و آقا زاده های فاسد جای برخورد ندارن

    7
    1
  20. حجاب مسئله فرهنگی است و ارتباطی به فراجا بسیج سپاه ندارد،عفاف حجاب بهتر است به صورت نرم اجرا شود تا فیزیکی،امر به معروف باید اول از مسئولین شروع بشه نه مردم،گشت ارشاد مسئولین چه شد؟آقایان مسئول به گشت ارشاد برخورد قهری قضایی اصرار نکنید ادامه ندید ناآرامی ۱۴۰۱ تکرار میشه با اعصاب روان مردم بازی نکنید جامعه عصبانی نکنید با عقل و خرد رفتار کنید

    5
    2
    1. غلط کردن آشوب کنند باید جلوی فتنه بی حجابی گرفته شود. حجاب دستور خداست و قانون کشور است بی حجابی مقدمه رواج فساد و بی بندو باری است

      1
      5
  21. یعنی بی انصاف نیوز و دوستاش نمیدونن که پلیس بدون اجازه. آبم نمیخوره که یکباره همتون با هم میگین پلیس اشتباه کرده

    2
    1
  22. اجرای قانون بد بهتر از بی قانونی و هرج و مرج است . ضمن اینکه اکثر خانمها بدون هیچ مقاومتی قانون را اجرا میکنن فقط افراد معدودی که بدنبال هدف دیگری هستند از قانون تمرد میکنن .

    1
    1
  23. فتنه بی حجابی باید جلویش گرفته شود. ما بی حجابی نداشتیم پدیده ای جدید است که موجب رواج فحشا و بی بندوباری جنسی است. و همچنین رواج بی غیرتی و بی حیایی.

    1
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا