خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قصّه‌ی پر غصه‌ی «مدیریت غیر علمی» واکسن کرونا

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی با عنوان «قصّه پر غصه «مدیریت غیر علمی» واکسن کرونا» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

داستان پرغصه «مدیریت واکسن کرونا» در کشور ما نمونه‌ای از مدیریت غیر علمی است. با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، جهان در صدد کشف واکسن و واکسیناسیون برآمد و اتحادیه‌ای بین‌المللی به نام «کواکس» برای حصول اطمینان از دسترسی برابر تمام نقاط جهان به‌خصوص کشورهای فقیر به واکسن شکل گرفت. به سرعت چند واکسن کشف و تولید و واکسیناسیون شروع شد. با این که ایران به عضویت «کواکس» درآمده و برای پیش‌خرید واکسن اقدام کرده بود، ولی به جهت تحریم بانکی و تعلیق عضویت در «اف ای تی اف»، نتوانست به موقع پول را جابجا کند و خرید صورت گیرد لذا با وجود پیش خرید، دولت قبل در واکسیناسیون ناکام بود و این افتخار با ورود انبوه واکسن‌های خریداری شده و تولید داخل، نصیب دولت فعلی گردید!

در زمینه کشف و تولید واکسن هم با این در کشورهای پیشرفته با مدیریت متمرکز، مجموعه‌های محدود برای کشف و تولید واکسن بسیج شدند، در کشور ما حداقل 8 مجموعه! بسیج شد که یکی از آنها یعنی «ستاد اجرایی فرمان امام» همزمان 5 پروژه تولید واکسن را عهده‌دار بود!(طبق گزارش سازمان غذاودارو ۱۴ واکسن در فازهای مطالعاتی هستند اما شنیده‌ها حاکی است که تعداد بیش از 14 است. ایسنا ۳۱ تیر ۱۴۰۰؛ کد خبر: 1400043122155)

با توجه به نبود مدیریت متمرکز، قدرتمند و واحد، مجموعه‌های بسیاری در زمینه تولید واکسن اقدام کردند و با توجه به تب بالای تقاضا در آن زمان، هر کدام میلیونها دوز واکسن تولید و دپو کردند که با ورود واکسن‌های خارجی خریداری شده و انجام واکسیناسیون عمومی، به تندی تب تقاضا فروکش کرد و واکسن‌های تولیدی روی دستشان ماند و با توجه به اینکه این مجموعه‌ها به علل مختلف نتوانستند سیر علمی تولید آن را ثبت و به تأیید مجامع علمی داخلی و خارجی برسانند، تقاضای خارجی هم نیافت و بسیاری از آنها تاریخشان گذشته یا در شرف انقضاء هست و بدین گونه میلیارها تومان سرمایه ملی هدر رفت بدون این که کسی جوابگو باشد!

وزیر ولایی و سابق بهداشت که بسیاری از این مدیریت نابسامان در زمان او بوده است، آن زمان این گونه به مردم ایران و مسئولان نظام گزارش می‌دهد: «در کرونا افتخاراتی آفریده شد و آیندگان خواهند فهمید در این دولت در یک سال، راه ۲۰ ساله را پیمودیم و به زودی با پیوستن چند مجموعه به مجموعه اصلی تولید واکسن کووید۱۹، خودکفایی در تولید واکسن، در دولت دوازدهم اتفاق خواهد افتاد. (۲۷خردا۱۴۰۰؛ کد خبر: 1400032720166) و حالا دکتر همایون نجف‌آبادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس خبر از رسوب ده‌ها میلیون دُز واکسن کرونای ایرانی می‌دهد که حتی آمارشان هم مشخص نیست! واکسن‌هایی که از جیب ملت ایران با هزینه‌های میلیاردی تولید شده ولی چون تولید اساسی و بر اساس برنامه‌ریزی دقیق و مطابق نرم علمی جهانی نبوده و نتوانسته‌اند اثرگذاری آن را با آمار و گزارش‌های متقن اثبات کنند و به تأیید سازمان‌های معتبر پزشکی جهانی برسانند، تأیید سازمان‌های معتبر جهانی را نتوانسته کسب کند و لذا امروز کشورهای جهان حتی عربستان، زوار حج را که واکسن ایرانی زده باشند، اجازه ورود به کشورش نمی‌دهد!

سخنان آقای دکتر نجف‌آبادی هم در مورد واکسن‌های دپو شده شنیدنی است: «آنچه به صورت تجربی و عینی ثابت شده، این است که واکسن‌های تولید داخل توانست کرونا را در ایران کنترل کند. آنچه عینی دیدم این است که واکسن‌های پاستوکوکو و اسپایکوژن تاثیر خیلی بهتر و عالی‌تر از سینوفارم بر افراد گذاشته است. به باور من حتی واکسن برکت هم کیفیتش از سینوفارم بهتر بود.»

آقای دکتر؛ همکار شما وزیر بهداشت سابق هم بر اساس همین برداشت‌های شخصی غیر علمی، غیر آماری و اثبات نشده مدعی بود در زمینه واکسن کرونا راه 20 ساله را یک ساله پیمودیم. مسئولان مجموعه‌های مذکور هم بر اساس همین برداشت‌های شخصی غیر علمی و غیر آماری به مسئولان عالی نظام از ساخت واکسن داخلی «برکت» و امثال آن گزارش دادند و خود را صاحب افتخار شمردند و الان سکاندار معاونت اولی قوه اجرایی کشور هستند! آقای دکتر؛ جهان امروز جهان تجربه ثابت شده و آماری است نه برداشت من و تو! متأسفانه کشور ما در زمینه‌های فراوان دیگر هم بر اساس باور‌های غیر علمی و ثابت نشده اداره می‌شود و هر روز شاهد نتایج زیانبار این مدیریت غیرعلمی هستیم. کاش گوش شنوایی برای شنیدن باشد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا