خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد ۱۵ عضو هیات علمی به همسان نشدن حقوق اساتید

۱۵ عضو هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاههای کشور در اعتراض به توئیت مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بیانیه‌ای به این توئیت واکنش نشان دادند و به شدت نسبت به عملکرد مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتقاد کردند و آن را ضعیف خواندند.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، در این بیانیه آمده است:

به موجب جزء دوم بند “و” تبصره 2 قانون بودجه سال 1400 کل کشور مقرر شد به منظور برقراری عدالت اجتماعی در آموزش عالی کشور، حقوق اعضا هیات علمی وزارت علوم با حقوق اعضا هیات علمی غیر بالینی وزارت بهداشت همسان سازی شود. اگرچه اعتبار این همسان سازی که از محل فروش اموال مازاد دولتی پیش بینی شده بود هیچگاه تحقق نیافت و حقوق اساتید به صورت ناقص همسان سازی شد. ولی با تصویب مجدد همسان سازی حقوق اساتید در بند الحاقی تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 کل کشور، مقرر شد منابع آن در بودجه وزارت علوم و مراکز آموزشی و پژوهشی پیش بینی شود، اما با وجود صراحت قانون، دو گروه در داخل و خارج از وزارت علوم هرگز اجازه تحقق کامل این قانون را به نفع اساتید دانشگاه ندادند!

گروه اول مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه کشور، که به جای حل مشکل، تأمین اعتبار و اجرای قانون، صورت مساله را پاک کردند و علناً ضمن مقابله با قانون مصوب مجلس از اجرای آن خودداری کردند و بخش دوم همسان سازی حقوق اعضا هیات علمی وزارت علوم را بصورت غیر قانونی لغو کردند. درصورتیکه این قانون مصوب مجلس و تأییدیه شورای نگهبان را داشت و اعضای هیات علمی کشور برای تأیید آن در مجلس تلاش‌های بسیاری انجام داده و جلسات مستمری با نمایندگان مجلس برگزار نموده بودند و مسئولین سابق وزارت علوم از تمام ظرفیت خود برای به نتیجه رسیدن این تلاشها کوتاهی نکردند. که خوشبختانه در مجلس نیز تأیید شد.

نویسندگان بیانیه، گروه دوم را برخی مدیران ارشد وزارت علوم نظیر معاون اداری و مالی و مدیرکل فعلی دفتر وزارتی می‌دانند: آنها خود را فراتر از قانون مصوب مجلس می‌دانند! مدت بیش از یک سال است سودای مخالفت با همسان سازی حقوق اساتید را در سر دارند! در حالیکه با کمال تعجب خود نیز عضو هیات علمی دانشگاه هستند (البته تازه استخدام و پیمانی)! البته با اتفاقاتی که برای عدم اجرای همسان سازی حقوق اساتید دانشگاهها در ماههای اخیر رخ داده است ظاهراً بدنه مدیریتی فعلی وزارت علوم همگی بصورت منسجم مخالف همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی می‌باشند به گونه‌ای که هیچ تلاشی برای اجرای قانون مصوب مجلس انجام ندادند و حفظ صندلی خود را به هزینه هیات علمی کشور مقدم بر معیشت آنان قرار دادند. با این شرایط دیگر اعضای هیات علمی کشور اعتمادی به مدیران ارشد وزارت علوم به جهت پیگیری این موضوع توسط وزارت علوم ندارند و انتشار برخی اخبار اینچنینی نیز قطعاً سبب انشقاق بیشتر می‌شود.

نویسندگان با اشاره به توئیت قدیمی و جدید مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم در فضای مجازی، مبنی اعتقاد نداشتن به اجرای قانون همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی و اصرار به این مخالفت، این رویکرد را «استاد ستیزانه» خوانده و خواستار برخورد وزیر با او شدند.

در ادامه‌ی این بیانیه آمده است: از وزیر علوم به دلیل انتخاب و به کارگیری مدیران ضعیف و ناکارآمد و فاقد رزومه مدیریتی قوی نظیر معاون اداری، مالی و مدیرکل دفتر وزارتی و سایر مدیران که فاقد رزومه مدیریتی می‌یاشند به شدت انتقاد داریم و این نوع اظهار نظرها را نوعی خود شیرینی برای وزیر علوم و خوش رقصی برای سازمان برنامه و بودجه و بی توجهی به درخواست قاطبه اعضای هیات علمی کشور ارزیابی می‌کنیم. ما معتقدیم انتصاب مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم که فرزند ارشد استاد تمام سابق دانشگاه شیراز می‌باشد، به دلیل جایگاه پدر که سابقاً استاد راهنمای وزیر فعلی علوم در دانشگاه شیراز نیز بوده، به این سمت منصوب شده است. جایگاهی که باید فردی مجرب و دارای سابقه ریاست دانشگاه بر مسند آن بنشیند و همواره بزرگانی بر این صندلی تکیه زده‌اند که نسبت به شرایط وزارت علوم و جایگاه آن شناخت دقیق‌تری داشته‌اند.

در ادامه‌ی این متن نوشته شده است: متاسفانه اطراف وزیر محترم علوم را افرادی احاطه کرده‌اند که اصولاً اعتقادی به جایگاه اعضا هیات علمی در دانشگاه نداشته و نقش آنان در رشد و توسعه علمی کشور ناچیز می‌دانند! اینان عامدانه به دنبال مهاجرت اساتید مجرب و نخبه هستند و بدینگونه قصدشان خالی کردن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از حضور اساتید با تجربه در سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است! رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات اخیر خود، مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها و اساتید را به مراقبت جدی برای ادامه پرشتاب حرکت علمی کشور توصیه مؤکد کرده‌اند و افزودند: متأسفانه ما در دوران‌هایی، نمونه‌های نامطلوبی را در دانشگاه‌ها داشتیم که جوانان نخبه را به ترک کشور تشویق می‌کردند و یا در سال‌هایی، افرادی در داخل وزارت علوم، در مقابل حرکت علمی مانع‌تراشی می‌کردند، این موارد به هیچ وجه نباید تکرار شوند.

ضمن انتقاد از وزیر علوم به دلیل این رانت دهی به رفقا و هم رشته‌ای‌های خود، وجود این افراد را در دفتر وزیر علوم در مسیر ناامید ساختن اساتید می‌ٔدانیم؛ با وجود چنین مدیرانی متاسفانه پشتوانه‌ای در وزارت علوم برای حمایت از حقوق اعضا هیات علمی وجود ندارد و این مساله در میان مدت باعث سرخوردگی اساتید خواهد شد.

اسامی امضاکنندگان نزد انصاف نیوز محفوظ است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام
    متاسفانه با این وضعیت نمیشه کار علمی و پزوهشی کرد عضو هیات علمی دانشگاه مجبورخ برای تامین هزینه زندگی به شغل دوم و یا حتی سوم فکر کنه و وقتی رو که باید برای مطالعه و پژوهش بذاره رو برای تامین هزینه زندگی خرج کنه

    41
    1
  2. باسلام
    بنده عضو هیئت علمی پیمانی پایه پنج هستم و کارگر دیپلم ناقص با سابقه کار نزدیک بیست سال و هم سن خودم میشناسم که شاغل شرکت های پیمانکار معدن گل گهر که دریافتی اش با افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در سال اخیر به چهل میلیون رسیده که سه برابر دریافتی من است.
    متاسفانه فاتحه دانشگاه، کار دولتی و… خوانده شده است

    17
    1
  3. واقعا به هیات علمی دانشگاه اجحاف شده و کسی هم پاسخگو نیست! همه تصمیم ها لنگ حفظ صندلی چند نفر شده که خود را بالاتر از قانون می دانند!

  4. از دولت انقلابی و شخص رئیس جمهور که خود حقوقدان و رئیس دستگاه قضا بوده اند تعجب است که اینقدر قانون گریز و ضد دانشگاهی عمل کنند. قانون همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی، مصوّبه مجلس و شورای نگهبان بود که خودسرانه زیرپا گذاشته شد. این تصمیم دولت،تخلف آشکار از قانون است.

  5. من عضو هیئت علمی دانشگاه هستم. خدا گواه است برای تامین مخارج و پرداخت اقساط ربوی بانک شب ها با اسنپ کار می کنم و به حال خودم افسوس میخورم.
    حیف عمر و جوانی ام که در این مملکت تباه شد. کاش من هم مثل بسیاری از دوستانم مهاجرت می کردم تا اینقدر به ذلت و خفت دچار نمی شدم.

  6. وزارت علوم با آموزش پرورش پیوند زدند ما اساتید با این امر مخالف نیستیم باید وظایف به اندازه اموزش پرورش کاهش دهند یا خودمون اندازه حقوقمون کار می کنیم دیگر به دولت مجلس اطمینانی نداریم درست هم نخواهد شد بلکه ما باید خودمون با شرایط تطبیق دهیم. پرورش دانشجو همانند مسئولین حق مسلم ماست

  7. آخه یعنی چی که حقوق یه معلم با خقوق یه هیات علمی برابره؟

    اینجوری من با وجود این که به رشتم خیلی علاقه دارم ولی دیگه انگیزه ندارم دکتری بگیرم ؛ میرم استخدام آموزش پرورش میشم راحت

  8. بسمه تعالی.با سلام و احتراماستنباط این است که:اولا-این مصوبه ابراز اراده ملی استزیرا که ناشی از تصمیم مجلس با درایت شورای اسلامی است.ثانیا-از نظر اهمیت رشته ها و تخصص ها اگر عمل جراح مغز جان یک انسان را نجات دهد امانبوغ و کارامدی یک فیزیک دان باعث سلامت میلیون ها مسافر در حال پرواز در کشور و یا ساخت ابزارهای پزشکی و یا سلاح های تدافعی ویا هر نوع کارخانه تولید انواع کالاهای ضروری زندگی شده و می شود.زشته های شیمی و مهندسی به همین صورت عام المنفعه هستند.زشته های علوم انسانی هم که به عینیت نمایان نیستند جایگاه رفیع خود را داشته و دارند.اینجانب پس از اتمام کارشناسی از دانشگاه شهید بهشتی در سال 1357 در دانشگاه سوربن پاریس به مدت 13 سال موفق به اخذ ک ارشد سپس دکتری دولتی در علوم سیاسی(رساله 400 ص در دفاع مقدس) و رساله دیگری در حقوق بین الملل(قوانین نفتی امریکا و حقوق بین الملل جدید دریاها )با معدل 19 البته همه با هزینه شخصی دفاع نموده و از تاریخ 1371/11/1 به استخدام دانشگاه شیراز در امدم.در 20 درس تدریس نموده ام که همه عام المنفعه بوده و هستند.مثلا در درس حقوق بین الملل دریاها قادر به دفاع و تفهیم این هستم که یا جزیره یا منبع نفتی یا گازی مورد مناقشه در دریا به کدامیک از کشورهای مدعی تعلق دارد.و یا در مخاصمات مسلحانه بین المللی چگونه موضعگیری نماییم که از مسولیت بین المللی در مقابل دیگر دولت ها مبری باشیم و یا در مراجع قضایی لین المللی چگونه از ضایع شدن حقوق میهن اسلامی ممانعت نماییم.منافع هر مورد از این مقوله ها نافع برای 90 میلیون نفر است ایا از جراحی مغز نافع تر نیست. با ارزوی توفیقات الهی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی.عباس تدینی.عضو سازمان بسیج حقوق دانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا