خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا آمریکا، روسیه را در فهرست حامیانِ تروریسم قرار نداد؟

عظیم محمودآبادی، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

عظیم محمودآبادی
عظیم محمودآبادی

مدتی است که افکار عمومی جهان و به ویژه آمریکا منتظر بودند تا کاخ سفید، روسیه و رهبر او را در فهرست حامیان تروریسم قرار دهد. این انتظار البته انتظار بیراه و بی‌جایی نبود چراکه پوتین دستور حمله به یکی از متحدان آمریکا را صادر کرده و جنگی تمام عیار را علیه اوکراین رقم زده و علاوه بر آن دولت روسیه همیشه به عنوان یکی از اصلی‌ترین رقبای آمریکا در جهان تلقی می‌شده و می‌شود که حمله به اوکراین می‌توانست بهانه خوبی باشد. با این وجود اما این انتظاری نبود که محقق شود؛ اخیرا هم دولت آمریکا آب پاکی را به روی دست افکار عمومی ریخت و رسما اعلام کرد قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد.

سخنگوی تازه کاخ سفید در یکی از نخستین اظهار نظرهایش با اشاره به جنگ اوکراین اعلام کرد: «روسیه را حامی تروریسم اعلام نمی‌کنیم، پیامد دارد».

کارین ژان پیر تاکید کرده این کار می‌تواند به منافع آمریکا و هم‌پیمانانش آسیب برساند. این سخنان نشان دهنده جایگاه و ارزش واقعی شعارهای ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش است؛ اینکه برای دولت آمریکا و متحدانش نه تروریسم، نه حقوق بشر، نه دموکراسی، نه شفافیت اقتصادی، نه امنیت جهانی و نه هیچ چیز دیگری جز منفعت سیاسی طبقه حاکمه در این کشور و شرکایش، کوچک‌ترین اهمیتی ندارد. بلکه هر یک از این شعارها، به مثابه ابزاری هستند که صرفا در موقعیت‌های ویژه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرند. برای نمونه اگر کشوری مثل ایران با یک انقلاب بزرگ منافع آمریکا را در منطقه مهار یا محدود کرده باشد، لازم است از انواع و اقسام ابزارهای حقوق بشری، تروریسم، اف‌ای‌تی اف و … علیه‌اش استفاده شود. اما اگر با همین استانداردهای آمریکایی، خود این کشور یا یکی از شرکای جهانی و منطقه‌ای‌اش مرتکب صدها جنایت در ابعادی بزرگ‌تر شوند، کک‌شان هم نمی‌گزد چراکه تنها یک مساله وجود دارد و آن منافع طبقه حاکمه است و بس!

بنابراین این حقوق بشر، دموکراسی و تروریسم نیست که موضوعیت دارد بلکه مهم منافعی است که می‌تواند از نوع نسبت آمریکا با آنها در موقعیت‌های مختلف تامین یا تهدید شود.
حال سئوالی که مطرح است اینکه چرا علی‌رغم بالا گرفتن دشمنی‌های آمریکا با روسیه در ماه‌های اخیر، همچنان ایالات متحده از به کارگیری سلاحی نظیر تروریسم علیه پوتین اجتناب می‌کند؟

واقعیت این است که این سئوال نیز یک پاسخ بیشتر ندارد و آن قدرت است!

آری آنچه آمریکا را از بیشتر درگیر شدن با روسیه برحذر داشته قدرت به معنای عام آن و البته درصدر آن قدرت نظامی به معنای خاص کلمه است.

حتی برای داشتن روابط حسنه و نیکو با همسایگان و سایر کشورها در جهان نیز ناگزیر از ارتقای قدرت هستیم. روابط خوب و مسالمت‌آمیز با کشورهای مختلف منطقه و جهان در گرویِ قدرت بازدارنده‌ای است که آنها بدانند اگر دست از پا خطا کنند برای‌شان پیامدهای جدی خواهد داشت. چنانکه سخنگوی کاخ سفید رسما به این مساله اعتراف کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا