خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازگشت از سفری شبیه‌سازی‌شده به کره مریخ

تنها هشت دقیقه در هفته مهلت برای دوش گرفتن و خروج از محل اقامت فقط با لباس فضانوردی؛ دانشمندان به مدت یک سال در جزیره‌ای در هاوایی زندگی بر روی کره مریخ را شبیه‌سازی کردند. این پروژه روز یک‌شنبه ۲۸ اوت پایان یافت.

به گزارش دویچه وله، کریستیان هاینکه، دانشمند آلمانی و ۵ همکار او یک سال بر روی کره مریخ زندگی کردند. روز یک‌شنبه ۲۸ اوت (۷ شهریور) این پروژه‌ی پژوهشی که بر دامنه آتشفشان ماونا لوآ (Mauna Loa) در هاوایی جریان داشت، به پایان رسید. سه زن و مرد شرکت‌کننده در این آزمایش دیروز برای نخستین بار پس از یک سال بدون لباس فضانوردی از محل زندگی بسیار کوچک خود در ارتفاع ۲۵۰۰ متری خارج شدند. این سه دانشمند به مدت ۳۶۵ روز تنها با به تن داشتن این پوشش سنگین از اقامتگاه خود خارج می‌شدند.

همکاران دیگر تیم بین‌المللی این پروژه به مناسبت پایان یافتن آن با فریاد “به زمین خوش آمدید!” به استقبال این سه نفر رفتند. در پی در آغوش کشیدن‌ها و تبرکات این پایان موفقیت‌آمیز، نوبت یک وعده خوراک تازه بود که بیشتر محتویات آن را میوه، سالاد و سبزیجات تشکیل می‌داد. در طول مدت این پژوهش محدودیت‌های غذایی بسیاری برای دانشمندان شرکت‌کننده در آزمایش وجود داشت. هاینکه، دانشمند ژئوفیزیک از ایالت زاکسن آنهالت آلمان می‌گوید خوردن غذای تازه پس از گذشت یک سال از شروع پژوهش او را بیش از هر چیز خوشحال کرده بود.

هدف این پروژه مشترک دانشگاه هاوایی و سازمان ناسا سنجش امکان زندگی با محدودیت‌های بسیار در مکانی بسیار کوچک برای مدتی طولانی با افراد دیگر بود. چرا که اگر رویای سفر به مریخ کشورهای مجهز به دانش لازم برای این حرکت به واقعیت بپیوندد تنها سفر تا کره سرخ می‌تواند تا یک سال طول بکشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا