خرید تور تابستان ایران بوم گردی

منظور رهبری از «تنبیه» کسانی که با هیجانات به خیابان آمدند چه بود؟

رهبری انقلاب در بخشی از سخنرانی روز گذشته‌ی خود پیرامون رخدادهای اخیر در کشور از «تنبیه» کسانی که به دلیل احساسات و هیجانات به خیابان آمده‌اند گفتند؛ اما دلیل استفاده از این واژه چه بود؟

به‌گزارش انصاف نیوز، آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی خود در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح با اشاره به اعتراضات و ناآرامی‌های رخ‌داده پس از درگذشت مهسا امینی بیان داشتند: «کسانی که در خیابان فساد و تخریب می‌کنند و کردند، اینها همه یک حکم ندارند. بعضی از اینها جوانان و نوجوانانی هستند که هیجان ناشی از ملاحظه‌ی فرض کنید که فلان برنامه‌ی اینترنتی اینها را به خیابان می‌کشاند؛ هیجانی‌اند، احساساتی‌اند، احساساتی می‌شوند می‌آیند. البتّه همه‌ی اینها، در مجموع، عدّه‌ی بسیار کمی هستند در مقابل ملّت ایران و در مقابل جوانان مؤمن و غیور ایران اسلامی؛ لکن همین‌هایی که هستند، یک عدّه‌شان کسانی هستند که آنها را احساسات و هیجان به خیابان می‌کشاند؛ مشکل اینها را با یک تنبیهی می‌شود حل کرد؛ یعنی هدایتشان کرد و تفهیم کرد که اشتباه می‌کنند؛ لکن بعضی از اینها این جور نیستند؛ بعضی از اینها بازمانده‌های عناصرِ ضربت‌خورده‌ی چهل سالِ گذشته هستند: منافقین، تجزیه‌طلب‌ها، بقایای رژیم منحوس پهلوی، خانواده‌های ساواکی‌های مطرود و منفور که بیانیّه‌‌ی اخیر وزارت اطّلاعات تا حدود زیادی برخی از این مطالب را روشن کرد؛ البتّه مطالب بیشتری هم وجود دارد. قوّه‌ی قضائیّه بایستی اینها را به میزان مشارکتشان در تخریب و ضربه‌ی به امنیّت خیابانها محاکمه کند و برایشان مجازات معیّن کند».

برخی در واکنش به این بخش از سخنان رهبری این پرسش را مطرح کرده‌اند که دلیل استفاده از چنین واژه‌ای چه بود؟

حجت‌الاسلام سیدمحمد کاظمی، استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال به خبرگزاری اصولگرای فارس گفت:

«تنبیه یک معنای لغوی دارد به معنای آگاه کردن و هشدار دادن است. کتاب‌های علمی که قدیمی‌تر است یا کتاب‌هایی که در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود را مشاهده کنید یک قسمتی دارد با عنوان «تنبیهات». تنبیه به معنای آن نکته و کاری است که آدم‌ها را بیدار و هوشیار می‌کند. معنای لغوی تنبیه این است، حالا معنای اصطلاحی پیدا کرده بین ما در کوچه و بازار که تنبیه به معنای مثلا برخورد فیزیکی است ولی معنای لغوی این است. مقام معظم رهبری به جهت اینکه اهل درس و بحث و مطالعه هستند همان معنای لغوی را به کار بردند. شاهد مدعای بنده هم جمله‌ی بعدی است که ایشان فرمودند که این افراد باید تنبیه شوند یعنی هدایت شوند و ابهامات ذهنی‌شان برطرف شود یا چنین عبارت مشابهی را به کار بردند که خود ایشان عبارت تنبیه را توضیح دادند. به نظر می‌آید که صحبت‌هایی که می‌شود بیش از هر چیزی بازنمایی رسانه‌ای است و می‌خواهند آن صلابتی که در فرمایشات مقام معظم رهبری بود را در مقابل مردم قرار دهند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا