درخواست جامعه مدرسین برای «تداوم جدیتر اعدامها» و انتقاد به «اقلیت حوزویان ورشکسته»
مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیهای خواستار «تداوم جدیتر اجرای قانونی حکم بازدارنده اعدام برای محاربین و مفسدین باغی» شده است.
به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن کامل این بیانیه در پی میآید:
بسمالله الرحمن الرحیم
«وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ * أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰكِنْ لَا يَشْعُرُونَ» [سورة البقرة 11 – 12]
«قانون و حکم قاضی تنها معیار اقدام و فصل الخطاب»
احترام و حفظ جان و آبرو و حتی مال انسان در اسلام به طرق گوناگون مورد تأکید و عنایت قرارگرفته است. بر این اساس، در شناخت و تشخیص مجرم و مراتب مجازات او، باید نکاتی موردتوجه قرار گیرد:
۱- در تشخیص مجرمان محارب و مفسد باید با دقت و حساسیت عمل شود تا بهناحق کسی تنبیه نگردد. به همین دلیل قاضی معیار تشخیص قرارگرفته است.
۲- اما پسازآنکه موضوع جرم محاربه و فساد با ادله قانونی و عقلایی اثبات شد، قاضی با لحاظ شرایط عبرتآموزی و تأثیر هر چه بیشتر بازدارندگی در جامعه (که موردپذیرش عقلا است)، مراتب مجازات از پایینترین تا بالاترین را تعیین میکند. به همین دلیل در ایران و کشورهای دنیا، قانون در همه مراحل صدور حکم، تشخیص نهایی را به نظر قاضی واگذار کرده است. البته میدانیم که قضات در مسائل حساس و پیچیده، مشورت و تحقیق لازم و وافی را لحاظ میکنند. مسئولین مرتبط نیز پشتیبانی لازم و بدون مداخله را در شرایط حساس انجام میدهند.
اما در تشخیص نوع و کیفیت جرم و حکم آن
۱- گاهی ترساندن و ایجاد رعب و وحشت در گوشهای از جامعه و بدون دخالت رسانه و نیز بدون ترویج ترس و وحشت صورت میپذیرد
۲- گاهی باهدف ایجاد ترس و ایجاد احساس ناامنی در جامعه و علم به انعکاسش در داخل و خارج کشور صورت میپذیرد. بدتر از آن، گرفتن فیلم و انتشار آن در فضای مجازی و ارسال (مستقیم یا غیرمستقیم) آن به رسانههای بیگانه و معاند است. در فضای اغتشاشات، اغتشاشگران با علم و آگاهی از روشهای دشمن در ترویج خشونت و ایجاد ترس و ناامن کردن و ناامن جلوه دادن ایران اسلامی (هرچند مرتکب قتلی نشوند)، با آگاهی و اراده، دشمنان را دررسیدن به این هدف و تحمیل هزینههای سنگین آن به مردم ایران، یاری کردند!.
شکل اول ایجاد رعب، با مجازات پایینتر مثل قطع انگشتان یک دست و پای مخالف، میتواند اثربخش باشد. ولی مجازات تبعید در شرایط کنونی بیخاصیت و بلکه نتیجه وارونه میدهد. زیرا نهتنها در تعبید هزینه سنگین و عبرتآموز برای پیشگیری از ارتکاب جرم نیست؛ بلکه تبعید به خارج (که در ظاهر دوری از وطن است) موجب پشتیبانی (مالی زیاد و غیرمالی) معاندین و دشمنان از مجرم و سوءاستفاده رسانهای از وی میشود. طبیعی است که اینچنین تبعیدی برای برخی از مجرمان، جذاب و مشوق به ارتکاب جرم بیشتر باشد نه بازدارنده. تبعید مجرم محارب در داخل کشور نیز ممکن است با حمایت مالی و روحی معاندین بیاثر و بلکه برای مجرم جذاب باشد. مثلاینکه وقتی مردم از قوه قضائیه خواستند تا اموال سلیبریتیهای معاند و مروج ناامنی را مصادره کند، حامیان آنان گفتند ما چند برابر ان را به جبران در اختیار مجرم میگذاریم.
اما شکل دوم ترساندن (حتی اگر ترساندن بدون قتل و به هر شکلی باشد)، باید درس عبرتش بهتناسب سنگینی هزینههای روانی و اجتماعی وارد بر مردم، هزینههای حیثیتی تضعیفکننده جایگاه تأثیرگذاری ایران در جهان، ایجاد مانع بر سر راه رشد کشور، درگیر کردن حاکمیت و دولت به رفع آثار خشونت و اغتشاشات و در مقابل، کم شدن تمرکزش بر رفع مشکلات بهویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی، باشد. ترساندن نوع دوم (هرچند بدون قتل و جرح باشد)، مجازات تبعید نهتنها بازدارنده نخواهد بود بلکه چهبسا عامل تشویق کسانی که مستعد ارتکاب جرم هستند نیز باشد.
«قضاوتهای وارونه و دشمنشاد کن»
اقلیتی از حوزویان ورشکسته سیاسی، اعتقادی و اخلاقی، پیرامون حکم اعدام مزدوران ناامنساز جامعه و قاتلین شهدای امنیت، مطالب و نظرات عجیبی را اظهار کردند. وقتی در محتوای دیدگاههای این افراد و گروههای همسو با دشمن استکباری دقت نماییم، احساس میشود که گویا این موضعگیریها در اتاق فکر آمریکا، انگلیس و رژیم غاصب صهیونیسم باهدف اسلام و ایران هراسی و شیعه ستیزی تنظیمشده است. زیرا هیچ تفاوت ماهوی و حتی ساختاری بین مطالب رسانههای درنبرد با جمهوری اسلامی و آنچه از این عده قلیل خودباخته و واگرا صادرشده است، وجود ندارد. البته یک تفاوت را میتوان مشاهده نمود و آن اینکه این مواضع و بیانیهها از قم صادر شد نه از خارج ایران!.
تحریف روح آیات و احادیث و نیز تطبیق وارونه احکام اسلام بر موارد و مصادیق، باهدف انحراف افکار عمومی و نیز شکستن تمرکز دولت و سایر دستگاهها بر رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی (البته با پوشش فریبکارانه دفاع از حقوق ملت)، وجه شاخص دیگر این موضعگیریها است. تحریف صریح و واضح حکم محاربین و تطبیق وارونه مصادیق آن بر کسی پوشیده نیست.
عجیبتر آنکه ایجاد رعب و وحشت توسط اراذل و اوباش، از شکنجه، آزار، تخریب اموال عمومی و اموال مردم، تهدید و اجبار علنی بازاریان به تعطیل کردن کسبوکار، کشتار بیرحمانه و وحشتآور مردم شاهچراغ، تهدید کامیونداران در جادهها و … که اغتشاش، محاربه، فساد و بغی علنی اندکی فریبخورده یا شرور بود را اعتراض و نارضایتی اکثریت مردم کشور علیه نظام جمهوری اسلامی نامیدند!.
شکنجه و شهید کردن آرمان عزیز (که مثل کفتارها بر سرش ریختند)، شهید عجمیان (که با بستن اتوبان کرج و ایجاد رعب و وحشت، مظلومانه و با وضع دلخراشی به هر جای بدن او ضربه میزدند)، دو بسیجی شهید مشهد (که محارب قاتل با زدن چندین ضربه چاقو پیاپی، وحشت عجیبی در دل مردم انداخت)، به رگبار بستن زائرین شاهچراغ (شهید شدن دانشمند نخبه و جاری شدن مستمر اشکهای آرتین مظلوم) و ربودن و شهید کردن مظلومانه روحانی اهل سنت جناب مولوی عبدالواحد ریگی را دفاع قاتلان محارب از خود القا میکنند!!!؛ ولی برخورد نظام با این جنایتکاران (که ایجاد ترس و ناامنی یکی از جلوههای جنایت آنان است) را بیعدالتی و ناتوانایی نظام، معنا میکنند!؛ درحالیکه علی ع فرمودند: «زنهار که خونی را به ناحق بریزی؛ زیرا هیچچیز بهاندازه خونریزی ناروا خشم و انتقام الهی را نزدیک نمیکند و بدفرجام نیست و نعمت را زایل نمیکند»
دقت در این موارد جایی برای نقد علمی مواضع افراد و گروههای موقعیت طلب و مقامپرست یا واگرا یا همپیمان با غرب، باقی نمیگذارد. زیرا علم و فهم دینی را از اساس در بیانیهها و مواضع خود (هرچند تحت پوشش استدلالات مغالطه آمیز دینی و عقلی باشد) منتفی ساختهاند. بنابراین، جنبههای ضد ارزش دینی و انسانی، بهویژه جنبه ضد عاطفه و فاقد وجدان مداری این ره زنان در دیدن صحنههای جنایت و ایجاد وحشت و خشونت محاربین, روح حاکم بر مواضع این اقلیت تهی از اخلاق و انصاف را شکل میدهد نه بیشتر!.
خداوندا عاقبت ما را ختم به خیر فرما تا مانند این مدعیان حوزوی گرفتار چنین چرخش صدوهشتاد درجهای از مسیر ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی (میراث خمینی کبیر که تجلی روح اسلام است)، نشویم.
مطالبات:
اولاً: قدرشناسی و سپاس خود را از قوه قضائیه در محاکمه، صدور حکم و اعدام محاربین و مفسدین باغی اعلام و ثانیاً: قاطعانه از مسئولین این قوه میخواهیم که با قاطعیتی بهمراتب بیشتر و راسختر، حقوق عموم مردم و پاسداری از وحدت ملی را با اعدام عبرتآموز محاربین ازجمله عوامل شهادت مولوی عزیز عبدالواحد ریگی، استیفا نمایند و صدای اقلیت معلومالحال در داخل کشور که از بلندگوهای غرب پخش میشود را صدای اکثریت طالب امنیت نشنوند و ثالثاً: رحمت اسلامی در مماشات بیشازحد دولت، قوه قضائیه و مسئولین، موجب کاهش تمرکز مسئولین از حل مشکلات عادی مردم و کشور و افزایش حاشیهها میشود. زیرا مسئولین با انحراف از مسائل اصلی، سرگرم دفاع از حیثیت ایران و تأمین امنیت مردم خواهند شد. نتیجه قهری آن، گرفتار شدن بیشازپیش مردم صبور و بصیر، بهویژه قشر پایین جامعه در تأمین امور معیشتی خواهد بود.
جان سخن: تمام توطئهها، واکنش دشمنان به رشد ایران اسلامی و پیشگیری از قدرت تعیینکننده ایران در منطقه و جهان است
۲ دی ۱۴۰۱
مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
انتهای پیام
شماها حقى نداريد که براى مردم تعيين تکليف کنيد اين دادگاه هاى مدنى هستند که مى توانند براى مردم قابل قبول باشند
خیلی جالب است! این جماعت، قبل از بیان فراز مطالبات شان، ذکر کرده اند: خداوندا عاقبت ما را ختم بخیر فرما!!!
یعنی بعد از کلی فحاشی، نشستن بجای قاضی و صدور حکم، مردم عادی جامعه را عامل آمریکا و اسرائیل خواندن بدون اشاره به ضرب و شتم آنها و بخصوص ضرب و شتم زنان و دختران توسط نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه که کلیپ هایش به وفور وجود دارد، اشاره به حوادث رویداده بدون اشاره به تخریب های منازل و خودروها و موتورسیکلت های مردم توسط یگان ویژه و… بسیار موارد دیگر، از اعدام و کشتار مردم با قوت و شدت حمایت کرده سپس از خداوند تقاضای عاقبت بخیری هم میکنند!!!
این جماعت اشبه الرجال ولا رجال بلکه ولا ناس، بقصد مصادره به مطلوب، نام آرتین را می برند اما اسمی از کیان ذکر نمی کنند.
همین شماها جماعت هستید که با شمشیرهای آخته بر دین و اسلام تاخته و کارش را ساخته اید، فقطعوهم بسیوفهم اربا اربا.
انشاالله بزودی قدرت اول جهان هم خواهیم شد. آمریکا هم الان به پای ما افتاده و التماس میکند ولی کور خوانده و از صفحه روزگار محو میشود
اطلاعیه جامعه مدرسین برای عوام امثال من جای یک سؤال باقی میگذاردوآن اینکه نظربرخی مراجع معظم که اخیرااظهارگردیدبرای مجازات محارب به تناسب شدت وضعفِ ارتکاب،به تشکیک درجزاقائل بودندمثلااگرمالی رااخذنکرده وجرح و قتلی هم محقق نشده به نفی بلدبسنده میشود نظر حضرت آیت الله العظمی مکارم وسایرحضرات مراجع نیز اینگونه بوده حال برای رفع این اثنینیت بایدوحدت نظرحاصل شودتاتکلیف مکلفین روشن گردداگراین تکثّردرعرصه مباحث فقهیِ محض مبارک باشددر فضای سیاسی قطعاموجب بلاتکلیفی خواهدبود…
اگر معیار آبرو،وحفظ شان ملت است و امنیت آنها،،پس چرا کسانی که با بی کفایتی در این سالها و با هدر دادن سرمایه های ملی و باز کردن دست بیت المال خوران باعث شده اند فقر جولان بدهد.و در نتیجه بزهکاری،فحشا،طلاق،بیکاری،ناامیدی ،غیر ممکن کردن ازدواج،تبدیل مسکن به رویا و…در جامعه فوران کرد و باعث ناامنی،بی آبروی،فروپاشی کانون خانواده،سرافکندگی والدین،ناامنی شغلی و فکری،عدم آسایش روحی و روانی،و…گردید را اعدام نمیکنید،،چرا دلالان و رانت خوران که خون ملت را میمکند اعدام نمیکنید،،،این معترضان اگر هم اقدامی کردند در گوشهای از نتایج همین موضوعات است و طبیعی ست که در مملکتی که در دو دهه بیش از 1000%تورم بوجود آمده این خشم بروز کند البته این موضوعات برای کسانیکه که درک و سواد لازم برای فهمش ندارند قابل فهم نباشد،،فقط از مملکت داری سرکوب را خوب آموختن و برایش آیه و حدیث مبنا میکنند چون فقط همین را یاد گرفتند،جامعه شناسی،علم اقتصاد،سیاست،مدیریت،و…. تعطیل است در بین آنها،،، وگرنه میفهمیدن این فقط نسیم بود طوفان در راه است اگر بل فور وضعیت موجود تغییر نکند
هیچ قاضی حق ندارد با “لحاظ شرایط عبرتآموزی ” مجازات تعیین کند زیرا هر جرمی مجازتی مشخص و طبق قانون دارد و این نکته بخشی از همان اصل حرمت جان و مال مردم است . ضمنا تا کنون صدها نفر از مردم عادی در جریان اعترضات مجروح و کشته شده اند چرا با عاملان و امران این قتلها و اسیبها ، برخورد نمیوشد و محاکمه و مجازاتی نمیشوند ؟
هیچ قاضی حق ندارد با “لحاظ شرایط عبرتآموزی ” مجازات تعیین کند زیرا هر جرمی ، مجازاتی مشخص و طبق قانون دارد و این نکته ، بخشی از همان اصل حرمت جان و مال مردم است . بعلاوه تا کنون صدها نفر از مردم عادی در جریان اعترضات مجروح و کشته شده اند چرا این جامعه مدرسین نسبت به محاکمه و مجازات عاملان و امران این قتلها و اسیبها ، حساسیتی ندارند و حرفی نمیزنند ؟ چرا درباره شیوه بازداشت و محاکمه سخنی نمیگویند ؟ چرا اثر تبلیغاتی را هم بعنوان تشدید کننده مجازات میشمارند ؟ و چرا …
این جامعه مدرسین ، فقط جمله نخست بیانیه خود را با یک اصل درست شروع میکنند ولی در ادامه ، راه نادرست میرود . آیا جمله نخست فقط برای فریب خودشان و یا خوانندگان نوشته شده است ؟
کاش تو همه موارد تاکیید میکردید اختلاس ؛بی کفایتی ؛ رانت؛ باند ؛ مفت خوری، دزدی ؛ پارتی بازی ؛ ودست از سر اقتصاد برمیداشتید و یه ادم کاریلد میدادید
جور معلم ار بود زمزمه محبتی. جمعه به مکتب اورد طفل گریز پای را. خود بیانه بروشنی مشخص میکند ورشکسته چه کسانی هستند
وقتی این بیانیه خواندم و تفسیر یکطرفه و منطبق با دیدگاه های سیاسی نویسندگان آن را ، بخوبی دلیل رویگردانی نسل جوان و حتی پیرترهارا به دین و مذهب فهمیدم !! نشر این دیدگاه ها بنظر من بالاترین خدمت برای ایجاد فضای شفاف و روشن میباشد و موثرترین وسیله برای زودودن توهمات و خرافه گرایی در جامعه،،
با شناختی که از اعضا محترم جامعه مدرسان دارم این متن مورد تایید همه نیست. حضرت آیت الله مقتدایی ، حضرت آیت الله جوادی املی و حضرت ایت الله مکارم شیرازی مواضعشان را قبلا اعلام کرده بودند که مشابه این متن نیست. بقیه را هم بیش و کم می شناسم. خیلی بعید می دانم حتی اکثریت قاطع اعضا موافق باشند.
شدت و حدت خوبه!! اما جامعه مدرسان عزیز! توصیه ای برای جناب آقای میرسلیم ها ندارید که خواهان در نظر گرفتن روحیات شکننده و مظلومانه فرزند دلبندشون از سوی قوه قضائیه و قضات عادل شد!!!؟
چقد شماها عوضی هستین که اینطوری تیتر میزنین.
اسم خودتونم گذاشتین انصاف
عجب لحنی عجب کلامی
تبارک الله به این همه ادب
این بیانیه از جایی میاد که پرورشگاه روحانیته
مردم برای همین ادبیات هست که در خیابان ها عمامه پرانی میکنند
ای ورشکستگان به تقصیر..اینها ثمره ورشکستگی شماست خودتان با فحاشی وهتاکی ورشکستگیتان را اعلام کردید…