خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خلاصه‌ی لایحه‌ی اسدی لاری در دادگاه هواپیمای اوکراینی

محسن اسدی لاری، پدر زینب و محمدحسین اسدی لاری، از مسافران هواپیمای اوکراینی، در جلسه‌ی چهارم دادگاه در تاریخ 28 آذر 1401 لایحه‌ی خود را به عنوان یکی از شاکیان پرونده قرائت کرده است.

متن سانسور شده‌ی این لایحه از سوی آقای اسدی لاری در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است که خلاصه‌ی آن در پی می‌آید.

اسدی لاری در ابتدای این لایحه نوشته است:

«بسم الله الرحمن الرحیم. لایُحبُّ اللهُ الجَهرَ بالسّوءِ من القول الا من ظُلِم و کان اللهُ سمیعاً علیماً. جناب رئیس! قبل از ارائه بیاناتم بعنوان پدر دو جانباخته نخبه، مظلوم و جهانی، دکتر محمدحسین و زینب اسدی لاری، و یکی از دهها شکات این پرونده [فاجعه]، توجه دادگاه محترم را به رعایت اصل ترافعی و نیز ترتیب مندرج در ماده 359 قانون آیین دادرسی کیفری جلب مینماید. همانگونه که مستحضرید اصل ترافعی بودن دادرسی بعنواناصل اولیه و سرنوشت ساز دادرسی، ناظر به اعطای فرصت و امکانات لازم به طرفین دعواست، تا بتوانند ادعاها و ادله‌ مثبته خود را مطرح کنند. لذا فارغ از تصمیم دادگاه در تشکیل جلسه مورخ 26 آذر 1401، علیرغم اصرار اکید همه ما خانواده های داغدار به جنابعالی و مستشاران محترم مبنی بر منظور نمودن تلخی فراوان و غیرقابل تحمل ایام حاضر که سه سال پیش در چنین روزهایی همه ما در تدارک استقبال عزیزانمان بودیم تا نادانسته آخرین ساعات و دقایق و لحظات را با هم باشیم، و مع الاسف این تقاضای بدیهی و انسانی و اخلاقی مورد توجه قرار نگرفت، خواهشمندم نسبت به استماع شکات حسب قولهای مکررتان، عمل کنید.

نکته دوم، گوشزد نمودن مفاد مصرح ماده 343 ق آ د ک است: توجه بفرمایید که تشکیل جلسه مورخ 24 آذرماه که تنها 5 روز پس از ابلاغیه الکترونیکی مورخ 19 آذرماه بود، اقدام خلاف قانون توسط سازمان قضایی نیروهای مسلح بود ولی عموم خانواده های داغدار به امید دادخواهی در این جلسات شرکت می‌کنند. آخرین وصیت امام سجاد به امام باقر اینست: فرمود پسرم! «إِیّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه»

ریاست محترم دادگاه

مستشاران محترم

سخنان من، رنجنامه تمام خانواده‌هایی است که در تلخترین حادثه دهه های اخیر یعنی [سرنگونی] پرواز ۷۵۲ با ۱۷۶ سرنشین بی گناه و مظلوم آن، به عزا نشستند «وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فيها وَغَضِبَ اللهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظيماً» ما خانواده های داغدار هر لحظه در سوگ پاره های تن خود اعم از کودکان و جوانانی که هر کدام فرزندی رشید و افتخاری برای ایران و جهان بودند، روزهایی تلخ تر از زهر را سپری می کنیم: قل انما اشکوا بثی و حزنی الی الله

جناب رئیس! این پرونده از جهات مختلف داخلی، بین المللی، فنی و نظامی، بزرگترین و خطیر ترین پرونده قضائی است و همانطور که همدردانم و برخی وکلای محترم اشاره کردند قضاوت این پرونده در کارنامه شما و دستگاه قضایی ثبت خواهد شد و تاریخ و وجدان انسان های بیدار و نیز حقوقدانان بین الملل در مورد آن قضاوت خواهد کرد و البته نهایتا داوری الهی که بالاترین داوری‌ها و احکم الحاکمین است. و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل.

از یاد نبرده اید که حتی یک مقام بلندپایه یا حتی دون پایه لااقل برای حفظ ظاهر و احترام به خانواده‌های مصیبت دیده، از کار برکنار نشد! و اما آنچه بیشتر بر زخم سینه‌های سوزان خانواده‌ها نمک می‌پاشید این بود که پس از برملا شدن شلیک موشک از سوی نیروهای خودی، تلاش گسترده ای برای القای خطای انسانی و کوچک جلوه دادن خطاها و محدود کردن آن به چند مامور رده پایین آغاز شد. اما بدانید که با این طراحی و اقدام عامدانه و آگاهانه، نسل بشر را کشتید: مِن اَجل ذلک کتبنا علی بنی اسرائیل اَنّه من قَتَل نفساً بغیر نفسٍ او فسادٍ فی الارض، فکانّما قتل الناسَ جمیعاً.

جناب رئیس! سوگمندانه باید اعلام نماییم که عملکرد مرجع تحقیق آنچنان جانبدارانه و برخلاف مقررات بود که هر روز این کورسوی امید نیز کم‌فروغ‌تر گردید و این عملکرد ناامید کننده باعث شد تعداد قابل توجهی از خانواده‌های داغدار به فرایند رسیدگی قضایی نپیوندند؛ بخاطر خدا نگذارید آخرین امیدها نیز به یاس مبدل گردد. برخوردی که از ابتدا تاکنون با این فاجعه صورت گرفته نشان از این دارد که گویا تلاش بر اینست که این فاجعه را به یک خطای ساده انسانی آن هم صرفا از سوی چند مامور رده پایین تقلیل دهند و تصور می شود اگر ابعاد بیشتری از فاجعه روشن شود، حیثیت نظامتان را بر باد می‌دهد.

رئیس محترم دادگاه! فریاد تظلم ما خانواده های داغدار قلب [مقصران] را ظاهرا نمی‌لرزاند، اما بدانید که حفظ حرمت خون انسان‌ها، مهم‌ترین اصل در حکمت و حکومت علوی است. علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر، پس از انذار شدید در مورد قتل عمد -که بنابه اقرارات عاملان و آمران و نیز تفحص و مداقه اهل نظر و وجدانهای بیدار، سرنگونی هواپیمای عزیزان ما نیز مشمول همین داستان است- میفرماید: وَلاَ عُذْرَ لَکَ عِنْدَ اللهِ وَلاَ عِنْدِي فِي قَتْلِ الْعَمْدِ و سپس راز زوال حکومت‌ها را چنین فرموده: «وَاللهُ سُبْحَانَهُ مُبْتَدِئٌ بِالْحُکْمِ بَيْنَ الْعِبَادِ فِيمَا تَسَافَکُوا مِنَ الدِّمَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؛ فَلاَ تُقَوِّيَنَّ سُلْطَانَکَ بِسَفْکِ دَمٍ حَرَام، فَإِنَّ ذَلِکَ مِمَّا يُضْعِفُهُ وَ يُوهِنُهُ، بَلْ يُزِيلُهُ وَ يَنْقُلُهُ» «خداوند سبحان، چون در روز حساب به داورى در ميان مردم پردازد، نخستين داورى او درباره خونهايى است كه مردم از يكديگر ريخته اند. پس مباد كه حكومت خود را با ريختن خون حرام تقويت كنى، زيرا ريختن چنان خونى نه تنها حكومت را ناتوان و سست سازد، بلكه حکومت را زایل می‌کند و يا دیگران را حاکم خواهد کرد.»

جناب رئیس! توجه دارید که مهمترین مسئله ای که در روز قیامت پرسیده می‌شود، سؤال از خون بناحق ریخته است و شما قضات محترم که در مسند قضاوت این [فاجعه] نشسته‌اید، مهمترین وظیفه‌تان کشف علل و عوامل و دستوردهندگان […] است. فردی خدمت رسول خدا (ص) رسيد و عرض کرد: اى رسول خدا کشته اى در مسجد (قبيله) جُهَيْنه افتاده است. پيامبر (ص) برخاست و حرکت کرد تا به مسجد آنها رسيد. هنگامى که مردم اين سخن را شنيدند در آنجا اجتماع کردند پيامبر فرمود: چه کسى اين فرد را کشته است؟ عرض کردند: اى رسول خدا نمى دانيم. فرمود: کسى در ميان مسلمانان کشته شود و قاتل او معلوم نباشد؟ قسم به خدايى که مرا مبعوث به حق کرده است اگر تمام اهل آسمان ها و زمين شريک خون مسلمانى باشند و راضى به آن شوند همه آنها را به صورت، در آتش دوزخ خواهد افکند» (بحار، ج 101، ص 383)

جناب رئیس! از مهمترین ایرادات این پرونده که بیطرفی مرجع رسیدگی کننده را به شدت زیر سوال برده و موجب بی اعتمادی جدی خانواده ها و افکار عمومی نسبت به عزم جدی مرجع قضائی در کشف واقعیت و حقیقت گردیده، غیبت غیر قابل توجیه مسئولان و فرماندهان عالیرتبه در این فقره است. در این پرونده هیچگونه تفهیم اتهام و حتی تحقیق بی طرفانه و واقعی از کسانی که قانونا و به لحاظ موقعیت شغلی و سازمانی، باید پاسخگوی عملکرد خود و زیردستانشان در این حادثه باشند، صورت نگرفته است که از جمله مهم ترین این اشخاص علاوه بر فرمانده هوافضای سپاه بعنوان عامل اصلی، می‌توان به رییس ستاد فرماندهی نیروهای مسلح، فرماندهی کل سپاه، دبیر شورای عالی امنیت ملی، فرماندهی نیروی انتظامی و رئیس شورای امنیت کشور (شاک) اشاره نمود.

با گذشت سه سال …، دادسرای نظامی بر حسب صلاحیت ذاتی خود در رسیدگی به جرایم نیروهای مسلح، و بر اساس تبصره 2 ماده 307 و تبصره ماده 311 قانون آیین دادرسی کیفری (ق. آ. د. ک) می‌بایست به اتهام کلیه افراد دخیل … با رعایت تکلیف مقرر در ماده 302 همین قانون رسیدگی می‌نمود لیکن متاسفانه از حیث رعایت مقررات ماهوی و شکلی چه در مرحله دادسرا و چه در دادگاه رسیدگی به این پرونده با ایرادات فراوانی روبرو بوده است که اهم نقایص و ایرادات به شرح ذیل بیان می گردد.»


محسن اسدی لاری در ادامه در ۳۵ بند به ایرادات پرونده از نظر خود پرداخته است، از جمله: «سعی در اثبات فرضیه پیش داورانه خطای انسانی» در مرحله‌ی مقدماتی، نپرداختن به سخنان سردار سلامی در گزارش مورخ 22 دیماه 1398 در مجلس، ضرورت شفاف سازی در مورد هویت کامل کارشناسان پرونده و وابستگی سازمانی آنها، انتقاد به تلاش برای برخی روایت سازی‌ها، بی اطلاع ماندن خانواده‌ها از جزئیات بازپرسی‌ها، بهم خوردن محل سقوط هواپیما تا زمان کشف حقیقت، خلاصه بودن نظریه‌ی کارشناسی که در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته، در کیفرخواست قرائت شده «شاید حداکثر به 10% ابعاد» ماجرا اشاره شده، اعلام نشدن موارد نقص تحقیقات پرونده از سوی دادگاه به خانواده‌ها، عدم تحقیق درباره‌ی سه روز اول ماجرا و موضع‌گیری‌های رسمی، عدم توجه به ایرادات اساسی در خصوص نقص تحقیقات از نظر خانواده، وضعیت باقیمانده اجزای هواپیما، عدم تحقیق از حسن روحانی، رئیس جمهور وقت، درباره‌ی اظهاراتی در 27 بهمن، درخواست تحقیق درباره‌ی تاسیسات بیدگنه در نزدیکی فرودگاه امام، تکمیل تحقیق مسئولیت نمایندگی شرکت هواپیمایی اوکراین در ایران، ضرورت تحقیق از مدیر اطلاعات عملیات منطقه، درخواست تحقیق از کمک خلبان پرواز آسمان و برج کنترل مهرآباد، تحقیق درباره‌ی اینکه پیش از پرواز چه افرادی و نهادهایی به هواپیما دسترسی داشته‌اند، معرفی راننده لودری که بلافاصله در صحنه سقوط حاضر شد، تحقیق درباره‌ی اشکال در خودروی کِشنده‌ی هواپیما نیز به عنوان دلیل تاخیر، انتقاد به درج 100 درصد غیر عمدی بودن در گزارش کارشناسی، بررسی محتوای بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح در روز شنبه 21 دیماه 1398.


آقای اسدی لاری سپس خطاب به رئیس و مستشاران دادگاه، درخواست‌های خود را مطرح کرده است:

به حرمت خون پاک و بناحق ریخته شده عزیزان و فرزندانمان و به حرمت ناله‌ها و اشکهای شبانه روزیمان ضمن اعتراض شدید نسبت به روند تحقیق و حتی رسیدگی به [فاجعه‌ی] سرنگونی هواپیمای مسافری عزیزانمان، درخواست‌های زیر را از قضات محترم دادگاه دارم:

۱. طبق بند چهاردهم اصل سوم قانون اساسی همه در برابر قانون یکسان هستند. به دلیل مسئولیت مستقیم فرمانده هوافضای سپاه پاسداران بعنوان متهم اصلی و سایر مقامات و فرماندهان ارشد از جمله رئیس ستاد فرماندهی نیروهای مسلح، فرماندهی کل سپاه، دبیر شورای عالی امنیت ملی، فرماندهی نیروی انتظامی، رئیس و دبیر شورای امنیت کشور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر مقامات عالیرتبه مرتبط، در ابعاد مختلف این فاجعه، حضور و محاکمه عادلانه آنها در دادگاه صالحه مهمترین خواسته ما خانواده های داغدار برای اجرای عدالت واقعی است. برگزاری دادگاه با رعایت استانداردهای دادرسی عادلانه بویژه منظور نمودن ماده 274 ق آ د ک، که ناظر به اعتراض شکات و خانواده های داغدار و عموم وجدانهای بیدار به قرار منع تعقیب امیرعلی حاجیزاده است -هموکه در روز آغازین اعتراف یعنی 21 دیماه 1398، مسئولیت سرنگونی هواپیمای عزیزان ما را برعهده گرفت، با حضور تمام متهمان اعم از آمران و عاملان در هر موقعیت و مقام، مهمترین خواسته خانواده های داغدار است.

۲. از آنجا که در تمامی کارشناسی های به عمل آمده، اساس اظهار نظر کارشناسان، مکالمات کارکنان سامانه موشکی با سایر مراجع مربوطه بوده است، اگر دادگاه محترم و دستگاه قضائی -علی الاطلاق- حقیقتا قصد اعتماد سازی و اثبات عزم جدی خود بر کشف حقیقت بدون پنهان کاری و مصلحت اندیشی و مجازات عاملان در هر سطحی را دارد، ضروری ترین کار، پیاده سازی این مکالمات و دراختیار نهادن آنها برای اطلاع خانواده ها و وکلای آنان و افکار عمومی است.

۳. تعیین کارشناسانی از ارتش و نیز کارشناسان خبره و بیطرف مورد تایید مراجع بین المللی (از جمله ایکائو) برای بررسی علل وقوع این [فاجعه] از دیگر خواسته‌های بسیار مهم خانواده‌های داغدار میباشد.

۴. هیئت محترم دادگاه! لطفا دستور فرمایید تحقیقات مستقل دادگاه در زمینه‌های ذکر شده در مفاد لوایح شاکیان و وکلا در همه ابعاد قبل، حین و بعد از فاجعه سرنگونی هواپیمای عزیزانمان انجام شود و شاهدان و کارشناسان و متخصصان ذیربط در این پرونده بزرگ ملی و بین المللی به دادگاه دعوت شوند.

۵. با عنایت به اینکه فرودگاه بین المللی امام، منطقه نظامی محسوب نمی شود، از دادگاه محترم تقاضا دارد تصاویر دوربین های مدار بسته در زمان قبل از فاجعه در اختیار وکلا و شکات قرار گیرد و فرصت کافی در اختیار ما داده شود تا پس از مرور دقیق، نسبت به اعلام نظر و طرح سؤالات و شبهات فراوان در جلسات آتی دادگاه، نسبت به موضوعات اعلام نظر و طرح سؤال کنیم تا مآلاً تحقیقات تکمیلی از سوی دادگاه محترم بعمل آید.


او در انتهای لایحه نوشته است:

«در انتها ضمن یادآوری چند دستور قرآنی، یک پیام و درخواست اساسی را مطرح می‌کنم: کونوا قوّامین لله شهداء بالقسط؛ وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلا تَعْدِلُوا  اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ  مبادا کینه و دشمنی با گروهی (و از طرف دیگر وابستگی شما به گروه و نظام) شما را به بیعدالتی وادارد. به عدالت رفتار کنید که به تقوا نزدیک تر است. در جای دیگر میفرماید: یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط، شهداء لله و لو علی انفسکم؛ یعنی حتی اگر برعلیه خودتان (و در اینجا من تاکید میکنم ولو بر علیه نظام) باشد.

و از طرف دیگر، مراقبت کنید که بر خانواده های داغدار این [فاجعه]، بیش از این فشار نیاورید و اصحاب قدرت و بویژه دستگاه‌های امنیتی وابسته، مادران دلشکسته و پدران کمرشکسته و سایر بازماندگان این [فاجعه] را بیش از این تحت فشار نگذارند! متاسفانه فشارها بسیار بیش از پیش شده و هشدار می‌دهم که این فشارها حتما در مراجع صالح بین المللی و در محضر خدای متعال به اشد وجه رسیدگی می‌شود: انَّ الّذین یَکفُرون بآیات الله و یَقتلون النّبیین بغیرِ حقٍ، و یقتلون الذین یأمرون بالقسط من الناس، فبشرهم بعذاب الیم. و افرادی از مردم را که به عدالت فرمان میدهند، می کُشند، پس آنان را به عذابی دردناک مژده بده. و آخر دعوانا: و اذا حکمتم بین الناس، ان تحکموا بالعدل. تعجیل در روند رسیدگی، حتما خلاف عدالت و انصاف، و موجب پایمال شدن خون بناحق ریخته شده عزیزانمان است. واتقوا یوماً لا تصیبنّ الذین ظلموا منکم خاصّه. فاَظهِر اللهم لنا ولیَّک، واجعله اللهم مَفزَعاً لمظلوم عبادک، و ناصراً لمن لایجدُ له ناصراً غیرَک

والسلام- محسن اسدی لاری- 28 آذر 1401»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. فکر کنید که 1 درصد این لایحه اصلا مورد توجه اونا قرار بگیره
    واقعا هم خندم میگیره که این درخواستا رو میخونم هم گریه ام میگیره که حقوق اساسیو شهروندی عادی رو نمیتونن داشته باشن خانواده قربانیان هواپیما
    فردی که گردنش از مو هم باریکتر بود تنها چند روز بعد از اون مصاحبه جلوی دوربین کلا از این فاجعه بیرون رفت و رفتن سراغ چنتا بدبختی که دستورات رو اجرا کردند .

    6
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا