خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لوازم «نگاه انقلابی» به ضعف‌ها و کمبود‌ها

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی با عنوان «لوازم «نگاه انقلابی» به ضعف‌ها و کمبود‌ها» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

رهبر انقلاب که اعتراضات دامنه‌دار اخیر را «طرح انفعالی و ناشیانه دشمنان در مقابل پیشرفت‌ها و حرکت‌های ابتکاری و بزرگ» ملت ایران شمرده بودند، در سخنان خود بعد از 22 بهمن، ضمن تأکید دوباره بر پیشرفت‌ها، گفتند: «”ضعف‌ها و کمبودهای زیادی” در کشور وجود دارد که بعضی از آنها مانند گرانی، تورم و کاهش ارزش پول ملی برای مردم محسوس است و در بخش‌های دیگر مانند بخش‌های اداری هم ضعف‌هایی وجود دارد. در مقابل این ضعفها، دو نوع نگاه می‌توان داشت: [اول] «نگاه انقلابی» که بفهمیم با همان همتی که به این پیشرفت‌ها دست یافته‌ایم، امکان برطرف کردن ضعف‌ها نیز وجود دارد. [دوم] «نگاه ارتجاعی» که با آن این نتیجه گرفته می‌شود که فایده‌ای ندارد و نمی‌شود کاری کرد، بنابراین باید دست روی دست بگذاریم یا نِق بزنیم و ضعف‌ها را با صدای بلند مطرح کنیم».

برای تحقق نگاه انقلابی مقدماتی لازم است از جمله:

1. شرکت دادن عموم مردم و نحله‌های فکری، سیاسی و اجتماعی در چارچوب قانون، تا همه احساس کنند مملکت خانه خودشان است و برایش دل‌بسوزانند و در پیشرفت و تعالی‌اش بکوشند. کثیری از مردم احساس «غیر خودی» بودن می‌کنند و بخش‌هایی از حکومت با نظارت «استصوابی» توانمندان کثیری را از حق «انتخاب شدن» و جمع بسیار گسترده‌تری را از «حق انتخاب کردن» محروم کرده‌اند همچنان که با ضوابط نامعقول «گزینشی» بسیاری جوان توانمند از رسیدن به جایگاه در خور خود در نظام مدیریتی و اداری مأیوس‌اند لذا هم با پایین آمدن شدید نرخ مشارکت در انتخاب‌ها مواجهیم و هم با موج هائل فرار و مهاجرت از کشور؛ آن هم نه “شرق، روسیه و چین دوست و همراه”! بلکه به “غرب، اروپا و آمریکای استکباری”. این گونه هم نیست که غالب مهاجران، غرب را «بهشت موعود» بدانند بلکه کشور خود را نازله‌ای از «جهنم» می‌بینند و به هر صورت ممکن در صدد فرار از آن هستند! لذا مجبوریم برای نگه داشتن بسیاری از نخبگان و … آنان را “ممنوع الخروج” کنیم و در راه خروج از کشور، موانع قرار دهیم، با این وجود این موج هائل روز به روز سهمگین‌تر می‌شود و جز بالا بردن استاندارد‎های «زیست انسانی» در کشور، راهی برای مهار آن وجود ندارد.

️2. کشور برای مواجهه با کاستی‌های اقتصادی، نیازمند بودجه سنگینی است که با توجه به تحریم‌های گسترده استکبار جهانی، نبودن زمینه فرهنگی، سیاسی و امنیتی لازم برای جذب سرمایه‌های ایرانیان داخل و ایرانیان خارج از کشور و جذب سرمایه خارجی، امکان پیشرفت از کشور در همه زمینه‌ها عملا سلب شده و مصوبه اخیر «مولّدسازی» با همه عیب و ایرادهایش در راستای حل یا کمرنگ کردن این معضل است اما برای حل واقعی و ریشه‌ای این معضل راهی جز احیای عزتمندانه «برجام» و پذیرفتن «اف‌ای‌تی‌اف» و … نداریم.

️3. ما مدعی فرهنگ جهانی و منتظر موعودی هستیم که حکومت جهانی تشکیل خواهد داد با این وجود «جهانی‌سازی» را توطئه غرب برای حاکم ساختن فرهنگ و آقایی خود بر جهان می‌دانیم و با آن ستیز و از پذیرفتن کنوانسیون‌های جهانی حذر داریم و در صدد قطع اتصال با اینترنت جهانی هستیم و …! حال آن که باید با اتّکا به فرهنگ معقول و فطری اسلام و با تکیه بر عقیده ناب انتظار، پرچمدار «جهانی‌سازی» شویم و با الحاق مشروط به کنوانسیونهای جهانی مثل «منع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان» و «دستور کار 2030 برای توسعه پایدار» و … پرچمدار جهانی‌سازی را به دوش بگیریم نه این که با طرح‌هایی چون اینترنت ملی و صیانت فضای مجازی و …، دسترسی مردم را به اینترنت جهانی را محدود یا ناممکن کنیم.

4. صنایع نظامی برای دفاع از کشور به حکم عقل و شرع ضروری است اما دین اسلام ضمن ارج نهادن به دفاع، پرچم «صلح‌طلبی» را برافراشته و به «صلح کل» دعوت می‌کند و با توجه به این فرهنگ، همت و هزینه‌کرد در راستای صنایع نظامی، گر چه ضروری است ولی به هیچ وجه پسندیده نیست که «ایرانِ پرچمدار صلح جهانی» به یکی از قطب‌های صدور تسلیحات نظامی بدل شود.

5. در موارد فوق و دیگر موارد ناگفته، رهبری با توجه به اختیارات قانونی و جایگاه ویژه و نفوذ کلامی که در نهادهای کشور دارد، بیشترین تأثیرگذاری را می‌توانند داشته باشند لذا همه نگاه‌ها به ایشان دوخته شده تا با اتخاذ تصمیم‌های انقلابی و مطابق با اقتضائات زمان و مکان، زمینه تحقق عمومی «نگاه انقلابی» را فراهم ساخته و همه ملت را در راستای زدودن ضعف‌ها و کاستی‌ها، متحد ساخته و دست در دست هم گرداند. به امید تحقق این آرزو.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مشکل همین “اختیارات قانونی” است…باید از جانب عموم علما تحقیق شده و بیان گردد که چنین حد گسترده از اختیارات مستند قرآنی ندارد…
    بدون ملاحظه باید دانست و گفت که مشکل ، برداشت غلط تاریخی معصوم دانستن اولی الامر از کتاب خدا و گستردگی اختیارات جانشینان در غیاب ایشان است…تا آمادگی توام با ایمان برای تغییرات اساسی مهیا گردد…

  2. اگر داشتن تسلیحاتی نظامی دو ضرورت میدونی چطور هزینه کرد برای اون رو ناپسند می‌شمارد متنی نوشتی سرشار از تناقض

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا