درآمد غیرشفاف برخی مداحان: یک ساعت ۲۰ – ۳۰ میلیون؟!
در حالی که «حقوق ماهیانه» چند ده میلیونی برخی مدیران شرکت های نیمه دولتی یا به اصطلاح خصولتی، سر و صدا کرده، «دریافتی ساعتی» چند ده میلیونی برخی مداحان غیرشفاف باقی مانده است.
به گزارش انصاف نیوز، بخشی از مداحان در قبال مداحی اهل بیت پول نمی گیرند، بخشی هم می گیرند در قالب «صله» که معمولا از طریق یک مدیر برنامه دریافت می شود. «مداحان پاکتی» واژه ای است که در مورد بخشی از مداحان به کار برده می شود و مبالغ دریافتی آنها در سالهای اخیر نجومی شده و به ساعتی یا حتی نیم ساعتی چند ده میلیون تومان رسیده است.
البته از آنجایی که این پرداخت ها رسمی و علنی نیست، تاکنون آمار دقیقی از آن وجود ندارد و معمولا در برخی مصاحبه هایی که گاهی رسانه ها با آنها کرده اند، به صورتی کلی دریافت ها تکذیب می شود.
هر چند در سالهای اخیر در برخی گزارش ها به بعضی از موارد دریافت های نجومی به صورتی اشاره شده است.
این روزها دریافت های بعضی از مدیران بانکی مثلا 30 – 40 میلیون تومانی برای حدود 200 ساعت در ماه سر و صدایی به پا کرده است. این حقوق ها با تقسیم دریافتی بر ساعت کار، به تقریبا زیر 200 هزار تومان در ماه می رسد.
حقوق ساعتی حدود 200 هزار تومانی برخی مدیران بانکی در حالی است که دریافتی مثلا 20 – 30 میلیون تومانی یک مداح برای یک ساعت یا حتی برای نیم ساعت، غیرشفاف و غیرعلنی در حال دریافت است و افکار عمومی از آن بی خبر است.
پرسش های انصاف نیوز:
چرا دریافت های چند میلیونی یا چند ده میلیونی بخشی از مداحان برای نیم ساعت در جایی ثبت نمی شود؟
آیا کسی که چند ده میلیون برای نیم ساعت یا یک ساعت می گیرد، برای اهل بیت مداحی کرده یا برای پول؟!
چرا برخی مساجد و هیات ها برای مداحی از این مداحان پاکتی چندین میلیون یا چند ده میلیونی استفاده می کنند؟
چرا مداحان چند ده میلیونی برای نیم ساعت مداحی، حاضر نیستند به صورت علنی میزان دریافتی خود را اعلام کنند؟
آیا نباید برای دریافت مالیات از مداحان نجومی، وضعیت دریافتی ساعتی چند میلیون یا چند ده میلیونی را مشخص کرد؟
بازنشر گزارش دو سال پیش انصاف نیوز
مداحی، ۱۰ شب، ۲۰۰ میلیون تومان؟!
گزارشی که ۱۶ آبان ۱۳۹۳ در انصاف نیوز با تیتر «مداحی، ۱۰ شب، ۲۰۰ میلیون تومان؟!» منتشر شده به صورت کامل در پی بازنشر می شود؛ با این توضیح که قیمت ها مربوط به امسال نیست و به نظر می رسد رقم های جدید نسبت به آن سال بالاتر رفته باشد:
مداحی برای یک دهه در شهر کوچک «چغادک» از توابع استان بوشهر، ۲۰۰ میلیون تومان پول دریافت می کند؛ البته از این دست مداح ها زیاد نیستند اما تعداد میلیونی ها زیاد شده است.
به گزارش انصاف نیوز، رقم هایی که برخی مداح ها به عنوان «صله» دریافت می کنند معمولا رسانه ای و اعلام نمی شود اما در سالهای اخیر برخی از ارقام در رسانه ها نیز مطرح شده که معمولا در صورتی که نام فرد منتشر شود، تکذیب می شود؛ از جمله پارسال [1392] که برای دهه ی محرم خبر دریافت ۱۸۰ میلیونی منتشر شده بود.
خبر مداح ۲۰۰ میلیونی برای ۱۰ شب محرم امسال [1393] را چند روز پیش مدیرکل اوقاف و امور خیریه بوشهر در انتقاد از دعوت یک مداح مشهور به چغادک مطرح کرده بود؛ که رسانه های محلی بوشهر، حدس زده بودند که س.م.م باشد.
این مقام مسوول در واکنش به اظهارات خبرنگاران که بعضا نام این مداح را به میان آورند، با بیان اینکه تمایلی به ذکر نامش ندارم، گفت: رقم هایی که از سوی مداحانی از این دست مطرح می شود غیرمتعارف است.
کاشان، شبی ۴ – ۵ میلیون تومان
روح اله باقری، کارشناس تشکلهای دینی در نقدی که در سایت رسمی سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده، به دستمزدهای ۴ – ۵ میلیون تومانی برخی مداحان برای هر شب از ایام دهه ی محرم در شهر کاشان خبر می دهد؛ و از چشم هم چشمی ها و بالا بردن پرداخت ها می گوید.
به گزارش انصاف نیوز، بخشی از نقد وی به این شرح است: «پرداخت وجهی جهت تقدیر و تشکر از زحمت قابل تقدیر او نیز امری مرسوم و طبیعی است مگر آنکه ذاکر بدون چشم داشت مادی این کار را انجام دهد. اما در کاشان و بخش های تابعه، هزینه هایی برای مداحی پرداخت میشود که به جرأت می توان گفت برخی از این هزینه ها با دریافت دستمزد هیچ گروهی در کشور سازگاری ندارد. مثلا یک فوتبالیست که در سال یک میلیارد قرارداد دارد روزانه سه میلیون تومان دستمزد او میشود اما برخی از مداحان در کاشان در دهه محرم حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون درآمد دارند یعنی میشود روزی ۵ میلیون تومان (البته تعداد ایشان اندک است). هزینه هایی که یک جراح دریافت میکند با هزینه هایی که یک مداح برای نیم ساعت مداحی می گیرد قابل مقایسه نیست و به همین شکل سایر رشته ها.
یکی از دغدغه های اصلی هیات مذهبی تامین هزینه های مداحی است. البته برخی از هیئات بانیهایی دارند که تامین این هزینه ها برای آن ها مشکلی ایجاد نمی کند ولی تعداد زیادی از هیئات هستند که برای تامین این هزینه مشکل دارند. جدای از اینکه این هزینه تامین میشود یا خیر و یا اینکه به چه صورتی تامین میشود برای شخصی مثل بنده یا آن فردی که در جلسه عزاداری شرکت میکند سوال است که آیا امام حسین علیه السلام به پرداخت و دریافت این هزینه ها راضی است؟ آیا اگر خود اهل بیت علیهم السلام الان حضور داشتند چنین هزینه هایی را برای عزاداری پرداخت می کردند. آیا می توان باور کرد که این مداح که برای یک جلسه مداحی مثلا یک میلیون یا دومیلیون تومان دریافت میکند، برای رضای الهی و برای نزدیک کردن مردم به اهل بیت مداحی میکند؟ اینها سوالاتی است که یک مراسم مذهبی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.
مشکلات این روند زمانی بیشتر جلوه میکند که برخی از مادحین، گرفتن این هزینه ها را شرط میکنند و حضور خودشان را منوط به این پرداخت ها می دانند و به مرور زمان مساله این گونه جلوه میکند که هر مداحی که هزینه بیشتری بگیرد مداحی او بهتر است و مداحی که کمتر هزینه بگیرد مداحیش خوب نیست. کم کم به اینجا می کشد که برخی هیئات برای اینکه بگویند مداح ما بهتر است هزینه او را بالا می برند تا بگویند هیئت ما بهتر از آن هیئت است».
مبالغ هنگفت، تعدادشان محدود است
چند روز پیش [سال 1393]، رییس کانون مداحان کشور با بیان اینکه ۵۶ هزار و ۴۳۲ مداح مرد شناسایی شده در کشور داریم، به ایلنا گفته بود: در این میان ممکن است تعداد معدودی که شمار آنها از تعداد انگشتان دست نیز تجاوز نمی کند به نوعی دچار خطاهای این چنینی نظیر دریافت مبالغ هنگفت از هیئات در قبال نوحه خوانی یا مداحی در مجالس شوند، که نباید آن را به کل مداحان تعمیم داد.
مصطفی خرسندی درباره ی انتشار مطلبی در برخی شبکه های اجتماعی مبنی دریافت میلیونی برخی مداحان در مراسم های عزاداری گفته است: هیچ جایگاهی که بتواند برای مداحی اهل بیت (ع) قیمتی تعیین کند، وجود ندارد. ممکن است برخی از بانیان و متولیان هیات ها به منظور ابراز محبت به اهل بیت(ع) مبالغی را به مداحان پرداخت کنند اما این موضوع شرایط مشخصی ندارد.
چه کنیم با مداحان پاکتی؟!
شهریور امسال [سال 1393]، شیعه آنلاین یادداشت صریح فردی به نام شیخ علی زند قزوینی را منتشر کرد که انصاف نیوز بخشی از آن را بازنشر می کند:
«… برخی مداحان و روضه خوان هایی که وقتی مسئولان هیات ها با کلی واسطه و معرفی با مدیر برنامه های آنان تماس می گیرند تا برای جلسات دعوتشان کنند اولین سخنشان از پشت گوشی این است که بابت یک جلسه ۳ یا ۵ یا ۷ و ۱۰ و حتی ۳۰ میلیون تومان الان واریز کنید تا بیایم! البته همه اینها را مستند عرض می کنم و صرفا یک شایعه نیست.
صله دادن و گرفتن خوب است و سنت اهل بیت است، اما آیا این نوع تعیین قیمتهای نجومی و میلیونی هم قابل توجیه است؟!
آیا سخن های پخش شده در این سال های اخیر و خاصه محرم سال پیش رو که فلان مداح چند ده و یا حتی چند صد میلیون گرفته تا در فلان جلسه ۳۰ دقیقه بخواند وهن مذهب شیعه نیست؟!
آیا اینها استفاده ابزاری از عاشورا نیست؟! آیا این رفتارها تخریب وجهه روضه خوانان و مداحان با اخلاص که کم هم نیستند را در پی ندارد؟!
چرا یک مداح باید به خود اجازه دهد هنر ارزشمند مداحی را با آن اهمیت و قداست با تعیین چند میلیون پول بفروشد؟!
تازه آنچه عجیب تر است وجود دلالانی است که از این آشفته بازار، سو استفاده می کنند و کارشان این است که با پول های کلان، برخی مداح ها را راضی کنند که به فلان هیات بروند و به فلان هیات نروند!
از همه بزرگان و در راس مراجع معظم تقلید، علما و عموم مومنین و متدینین و صاحبان نفوذ و مسوولان و خاصه بزرگان جلسات و هیات و مداحان و روضه خوانان با اخلاص و دردمند اهل بیت عاجزانه خواهش دارم که هر چه سریع تر با تدبیری جمعی جلوی این آبروریزی و توهین به دستگاه امام حسین و تعیین صله و پاکت های نجومی را آنگونه که صلاح می دانند بگیرند تا مبادا پس از مدتی ضربه ای سخت از داخل به تشکیلات امام حسین وارد شود که قطعا همه ما مسیول خواهیم بود».
انتهای پیام
البته اين اقا نگفته دستش چند تا انگشت داره. يا نميدونه يه دست چند تا انگشت داره
لطفا یک مقاله ای هم در مورد اخلاقیات و رفتارها و الفاظ زشت این به اصطلاح مداحان هم تهیه کنید تا شخصیت اصلی اکثرشون برای اندک مردم ساده لوح آشکار شود.
شعریست بزبان محلی جنوب کشور . من دعانویس شهرم هرکه خر نیست باش قهرم . این دیگر ارتباطی بادرامدهای نجومی ندارد این نیاز به فرهنگ سازی وشناساندن اصالت فرهنگ عاشوراست مگر نفرمود من برای اصلاح دین جدم برخاسته ام و…ولکم فیه اسوه حسنه.
با توجه به نفوذ [برخی] مداحان [در بالا،] مبالغ دهها میلیونی برای مداحی نیست برای یک سفارش به فلان مسوول است!
توسط عده اي قليل که البته صاحب زر و زور هم هستند، دين و مذهب به ابزاري براي کسب درآمد و تامين منافع تبديل شده است! از نظر اينان، جمع کردن مردم در يک محل و خوانندگي براي آنها (کنسرت) حرام و باطل است اما جمع کردن همان مردم در همان محل و خوانندگي براي آنها توسط افرادي خاص (مداحي) نه تنها حرام نيست بلکه خيلي هم خوب و حلال است و ثواب دارد!
مدّاح و ماليات ؟! پناه بر خدا ! انگار زياد « عيبتون » سنگينى ميكنه به « تنتون » كه چشم دوختيد به يه لقمه نون آقايون ؟ مگه نمى دونيد « صله » در حكم هديه است و خمس نداره ؟! آقايون كه توليدى ندارند و اساساً كار مفيدى انجام نميدن ، چطور توقع داريد اظهار نامه مالياتى پر كنند ؟ غير از اينه كه يه دهن ميخونند با چهار تا فراز و فرود ؟ فوقش هم مبلغى اشك كه از چشم ملت مى گيرند ، لاستيك بريجستون كه توليد نمى كنند ! باز خدا پدرشونو بيامرزه كه از ملت ماليات نمى گيرند ، ماليات دادنشون پيش كش ! من موندم شما با چه جراتى زبون تيز كرديد به تن اين جماعت ؟ اينها خودشون لبه تيز چاقوى بصيرت اند ، مگه نمى بينيد « آب چشم » ملتى را چطورى گرفتند ؟ مگه نديديد زبون بازتر و زبون درازتر از شما رو چطورى دراز كردند ؟ از درخت انجير معابد عبرت بگيريد ! بريدن نون ديگران خوبيت نداره ! از اينها گذشته آقايون خودشون جامع الشرائط اند بهتر ميدونند يه لقمه نون حلال چه شرائطى بايد داشته باشه !
جایی که در آن صدای شجریان ممنوع میشود و هر کسی میتواند مانع ترنم موسیقی شود و آنگاه این جماعت […] با آن رفتارها بدین گونه قدر بینند و در صدر نشینند؛ محکوم به فناست …