خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شورای میانه‌روها | هنگامه شهیدی: شکاف جامعه و حاکمیت با ایجاد حزب و گروه ترمیم نمی‌شود

هنگامه شهیدی، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار مستقل با اشاره به ایده‌ی تشکیل شورای میانه‌روها گفت: شکاف میان جامعه و حاکمیت با ایجاد حزب و گروه ترمیم نمی‌شود. باید مردم را در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داد، شورای نگهبان نظارت استصوابی را تعدیل کند تا گزینه‌های مورد نظر مردم شرایط برای حضور در انتخابات را داشته باشند. در این صورت است که اگر آنها احساس کنند دایره‌ی مدیریتی از خاندان هزار فامیل خارج شده و به بدنه‌ی مردمی تسری یافته است و خود را منتفع از مدیریت جامعه ببینند نقش خود را ایفا خواهند کرد.

خانم شهیدی در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی واکنش منفی اپوزیسیون به شورای میانه‌روها نیز می‌گوید: جریان اپوزیسیون فعلی، نه تنها هدف سیاسی ندارد و به دنبال تغییر نیست، بلکه این مخالفت با جمهوری اسلامی را تبدیل به تجارت خود کرده است و آنقدر که آنها از طریق مخالفت با جمهوری اسلامی کاسبی می‌کنند که اگر خود دولت ایران را به‌دست بگیرند از این درآمدها نخواهند داشت فلذا نظر آنها، خصوصا افراد خارج کشورشان محلی از اعراب ندارد.

متن کامل گفت‌وگوی انصاف نیوز با هنگامه شهیدی را می‌توانید در ادامه بخوانید.

انصاف نیوز – درباره تشکیل شورای میانه‌روها با حضور آقایان خاتمی، روحانی، لاریجانی، ناطق و حسن خمینی چه نظری دارید و از نگاه شما تا چه حد می‌تواند شکاف ایجاد شده میان حاکمیت و مردم را ترمیم کند؟

درخواست صریح وکیل هنگامه شهیدی از قاضی صلواتی: منتشر کنید
هنگامه شهیدی

اینکه در شورای میانه روها اسامی می‌بینیم که قبلا تندرو بودند، حاکی از این است که اقتضای جامعه تعدیل افکار و عملکردهاست؛ اما یک سوال مهم از این آقایان مطرح می‌شود و آن اینکه چرا در گذشته سعی بر کنترل افکار و عملکرد خود نداشتند و کشور و مردم را به دلیل تصمیمات اشتباه در بزنگاه‌های مهم در جایگاه‌های مختلف حاکمیت دچار بحران کرده اند؟ 

به اعتقاد من تضمینی وجود ندارد که مجددا پس از تشکیل این گونه شوراها و رسیدن به قدرت، به سمت جریان تندرو متمایل نشوند و به مردم پشت نکنند.

شورای میانه روها نقشی در شکاف میان مردم و حاکمیت اجرا نخواهد کرد چرا که مردم از جریانات سیاسی عبور کرده‌اند و اصلاح‌طلبی و اصولگرایی برایشان چاره‌ساز و امیدآفرین نخواهد بود. چه بسا اختلافات کنونی را از سطح خیابان به حاکمیت بکشانند و اوضاع را ملتهب‌تر سازند.

انصاف نیوز – واکنش حاکمیت به تشکیل شورای میانه‌روها چه خواهد بود؟

قاعدتا راس نظام باید از چنین شورایی استقبال کند چرا که همیشه سعی در ارنج نیروهای سیاسی در چارچوب نظام و متقاعد کردن آنان برای حضور در انتخاباتش را دارد. اما با توجه به منافعی که طیف‌های تندرو از یکدست‌سازی قدرت دارند، قطعاً کار را برای ورود افراد دیگر به این حلقه سخت خواهند کرد اما به نوعی هم می‌توان گفت راه فرار حاکمیت از وضعیت موجود، وجود و کنش همین شوراهاست.

انصاف نیوز – برخی معتقدند که شورای میانه‌روها می‌تواند نقشی همچون نقش آیت الله هاشمی در انتخابات ۹۲ را در انتخابات آینده و اتفاقات احتمالی دیگر ایفا کند. از نگاه شما چنین ظرفیتی در این افراد وجود دارد؟

اتفاق جدیدی رخ نداده و این آقایان همیشه در گعده و محافل مختلف کنار یکدیگر بوده‌اند، منتها به دلیل نقش‌های سیاسی که داشته‌اند در منظر عمومی  ارتباط نزدیک‌شان را زیاد بروز نمی‌داده‌اند.

اما اینکه آنها بتوانند نقشی مانند هاشمی در انتخابات ۹۲ ایفا کنند بعید می‌دانم و شخصیت‌های مدنظر چنین ظرفیتی را چه از لحاظ سیاسی چه از لحاظ جایگاه و نفوذ حاکمیتی ندارند.

ضمن اینکه اگر خود مرحوم هاشمی هم امروز زنده بود بعید نبود توسط این جریان معترض و منتقد بتواند کاری از پیش ببرد.

انصاف نیوز – برخی تشکیل این شورا را از اساس بی فایده می‌دانند، راه جایگزین برای ترمیم شکاف میان جامعه و حاکمیت و همینطور نقش آفرینی در انتخابات را چه چیزهای دیگری می‌دانید؟

تشکیل این شورا دور تسلل برای ایجاد یک گروه سیاسی جدید است. شکاف میان جامعه و حاکمیت با ایجاد حزب و گروه ترمیم نمی‌شود. باید مردم را در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داد، شورای نگهبان نظارت استصوابی را تعدیل کند تا گزینه های مورد نظر مردم شرایط برای حضور در انتخابات را داشته باشند. در این صورت است که اگر آنها احساس کنند دایره‌ی مدیریتی از خاندان هزار فامیل خارج شده و به بدنه‌ی مردمی تسری یافته است و خود را منتفع از مدیریت جامعه ببینند نقش خود را ایفا خواهند کرد.

راه اصلاح وضع موجود، خروج نخبگان از انزوا و تغییر نسل در بدنه مدیریتی کشور است. راهش شنیدن و بازی دادن به نسلی‌ست که به گفته خودشان تا فحشی به مقامات ندهند کسی حرفشان را نمی‌شنود.

انصاف نیوز – مردم چه واکنشی به تشکیل شورای میانه‌روها خواهند داشت؟

عموم مردم نسبت به همه‌ی گروه‌های سیاسی خصوصا اصلاح‌طلبان سِر شده و بی تفاوتند. دلیل اصلی ناامیدی مردم به اصلاحات و این شورا در دل عدم تحقق وعده‌های روحانی نهفته است.

وقتی پس از هشت سال ایشان حتی وعده‌های سطحی و صریح خودش مانند رفع حصر را عملی نکرد. اعضای شورای میانه‌روها در اتفاقات اخیر نیز سکوت پیشه کردند و موضع‌گیری شاخصی نداشتند؛ بنابراین در جلب اعتماد عمومی راه سختی در پیش خواهند داشت. 

انصاف نیوز – بعد از مطرح شدن احتمال تشکیل شورای میانه‌روها برخی چهره‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی به مخالفت با آن پرداختند، تحلیل شما از علت این  مخالفت‌ها چیست؟

مخالفت اپوزیسیون به معنای قدرت شورای میانه‌روها نیست. به قولی «نیش عقرب نه از ره کین است اقتضای طبیعتش این است». اپوزیسیون جز به جابجایی قدرت از طریق براندازی فکر نمی‌کند و روشهای حزبی را مهلت خریدن برای بقای جمهوری اسلامی می‌بیند.

در واقع حتی گاهی حس می‌شود که جریان اپوزیسیون فعلی، نه تنها هدف سیاسی ندارد و به دنبال تغییر نیست بلکه این مخالفت با جمهوری اسلامی را تبدیل به تجارت خود کرده است و آنقدر که آنها از طریق مخالفت با جمهوری اسلامی کاسبی می‌کنند که اگر خود دولت ایران را به‌دست بگیرند از این درآمدها نخواهند داشت فلذا نظر آنها، خصوصا افراد خارج کشورشان محلی از اعراب ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این پیوندهابشدت متزلزل است یعنی بمیزانی که جریان انحصارطلب بسمت تغلیظ پیش میرود عناصری رابه بیرون خودش پرتاب می کند وهرگاه دچاررقت شود همین عناصر به مواضع قبلی برمی گردند ناطق ،لاریجانی، روحانی …من معتقدم مواضع اخیراین گروه بجزمحمدخاتمی که مردمگرا است مواضع بقیه واکنشی است به پرتاب شدگی وهرگاه آغوش بازشودمجددا به اصل خودباز میگردند!! بازجویدروزگاروصل خویش!!

    3
    1
  2. این شکافی که شما و آن خانم در مخیله خود می‌پرورنند، فقط در ذهن علیل و مریضی همچون شما و امثال شما که کارکرد ستون پنجم دشمن را ایفاء می‌کنید وجود دارد. ملت مسلمان در مقاطع مختلف ثابت کرده است که همواره همراه نظام است و گوش بفرمان ولی فقیه خود است. مثل کبک سر خود را زیر برف کرده‌اید و نمی‌خواهید حقایق را ببینید. حالا وضع طوری شده که اربابانتان هم می‌دانند عمرشان به سر رسیده است و هر چقدر دست پا بزنید سریعتر به کف جهنم می‌رسید.

  3. معلوم که تحمل شنیدن حرف مخالف دار ودسته خود را ندارید مثل بقیه هم پالکیاینتان هستید که گروهی می‌ریزد سر یک بسیجی و شهیدش می‌کنید . ولی حقیقت هیچوقت برای همیشه پنهان نمی‌ماند

  4. اصلاح طلبان ، میانه روزها و اساساً جناح چپ از دوم خرداد ۱۳۷۶ تا ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ و همچنین از خرداد ۹۲تا ۱۲مرداد ۱۴۰۰ ، ۱۶ سال فرصت طلایی داشتند تا کادرسازی کنند برای دولت ، مجلس ، شورای شهر ، شهرداری ها و … متأسفانه تنها کاری که در هشت ساله اول شد این بود که شرایط را برای ورود افراد توانمند با هر نوع سلیقه ، مدرک تحصیلی (منظورم از دیپلم تا دکترا است ) به کادر حاکمیتی محدود و ممنوع کردند و تنها در این چند دوره مجلس و شورای شهر یک تعداد افراد تکراری می آیند و می روند و با تصمیمات خارق العاده و افسانه ای شان جامعه هر از گاهی دچار یک شوک سنگین می کنند .

    در دولت جناب آقای سید محمد خاتمی ایران فرصت های بزرگی را بدست آورد اما به دلیل همان عدم کادر سازی همه اش بر باد رفت و دولت نهم و مجلس هفتم تا آنجا که توانستند ضربات مهلک بر پیکر ایران عزیز وارد کردند .

    و اما درباره آقای خاتمی ، بله ایشان مردمی‌ترین رییس‌جمهور تاریخ جمهوری اسلامی بود و دغدغه اش دغدغه مردم و زندگی آنان بود ، من این مطالب را در آن هشت سال کاملا لمس کردم .

  5. اصلاح طلبان ، میانه روها و اساساً جناح چپ از دوم خرداد ۱۳۷۶ تا ۱۲ مرداد ۱۳۸۴ و همچنین از خرداد ۹۲تا ۱۲مرداد ۱۴۰۰ ، ۱۶ سال فرصت طلایی داشتند تا کادرسازی کنند برای دولت ، مجلس ، شورای شهر ، شهرداری ها و … متأسفانه تنها کاری که در هشت ساله اول شد این بود که شرایط را برای ورود افراد توانمند با هر نوع سلیقه ، مدرک تحصیلی (منظورم از دیپلم تا دکترا است ) به کادر حاکمیتی محدود و ممنوع کردند و تنها در این چند دوره مجلس و شورای شهر یک تعداد افراد تکراری می آیند و می روند و با تصمیمات خارق العاده و افسانه ای شان جامعه هر از گاهی دچار یک شوک سنگین می کنند .

    در دولت جناب آقای سید محمد خاتمی ایران فرصت های بزرگی را بدست آورد اما به دلیل همان عدم کادر سازی همه اش بر باد رفت و دولت نهم و مجلس هفتم تا آنجا که توانستند ضربات مهلک بر پیکر ایران عزیز وارد کردند .

    و اما درباره آقای خاتمی ، بله ایشان مردمی‌ترین رییس‌جمهور تاریخ جمهوری اسلامی بود و دغدغه اش دغدغه مردم و زندگی آنان بود ، من این مطالب را در آن هشت سال کاملا لمس کردم .

  6. بهتر است کسانیکه لباس پیامبر پوشیده اند به ابلاغ پیام و اقداماتی در شان رسول ، از جمله تدریس و تلاوت قرآن آنچنانکه حق تلاوته باشد ، بپردازند….نشان دادن اعجاز کلام الهی آنچنانکه برای همه افراد جامعه قابل درک و اثر گردد و آنها را به زیر سایه درخت طیبه قرآن بنشاند و قلوب شایسته را بلرزاند برای آنها بس است…فلسفه اقتصاد و فلسفه سیاست و حقوق مندرج در قرآن را نیز تبیین کنند…

    کارهای اجرایی را به دکترها و مهندسین و اقتصاد و حقوق دانان و کارشناسان و متخصصین دانشگاهی و غیر دانشگاهی مومن بسپارند….ایشان هستند که همچون اولی الامر و در عمل و از نزدیک با مردم و در کسوت آنان و در کارهای اجرایی دارای توان یا تخصصی قابل ارزیابی و انتخاب و عزل و نصب و پاسخگویی میباشند…

    روحانیون مانند مادران و معلمان و اساتید علوم روانی و تربیتی هستند نه مانند استاد کاران و فرماندهان لشگری و کشوری…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا