خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جدال نمایشی اصلاح‌طلب و اصولگرا بعد از توافق عربستان

امید کاجیان، روزنامه‌نگار در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

شرایط در سیاست خارجه ایران علی رغم تمامی اتفاقاتی که در این ماه ها در داخل کشور رخ داده، به شکل غیر منتظره ای در حال تغییر است، ازسویی آژانس و ایران به توافق می رسند، قطعنامه ای علیه کشور صادر نمی شود، ناگهان خبر خیره کننده توافق با عربستان که خود می تواند باعث و بانی تغییراتی دیگر در سایر مسائل سیاست خارجه داشته باشد منتشر می شود و در این بین عده ای از آغاز مذاکرات احیای برجام سخن می گویند. اتفاقات اخیر در رابطه ایران باخارج از کشور باعث شده تا یک بار دیگر دو جناحی که دراین مدت خاموش بودند ظهور و بروز پیدا کرده و “من” گفتنشان را از سر بگیرند و هر یک خود را باعث و بانی اتفاقات کنونی در این عرصه قلمداد کنند و دیگری را به اهمال کاری، متهم. تا شاید بار دیگر از این طریق تنور رقابت میان دو جناح گرم شود و نظر مردم جلب.

دو جریان سیاسی به اجرای بازی نخ نما شده اصلاح طلب و اصولگرا می پردازند، هر یک خود را دلیل  توافق اخیر می دانند و دیگری را به کارشکنی متهم می کنند و اینکه کدام طرف فن مذاکره را بهتر بلد است بهانه ای دیگر برای جدال رسانه ای این دوشده است. مثلا از وقتی که توافق با عربستان صورت گرفته اصلاح طلبان به مقایسه اظهارات خبرگزاری ها و افراد جریان راست در زمان قطع رابطه و حمله به سفارت عربستان می پردازند و آن را با آنچه که امروز صورت گرفته مقایسه می کنند و دلیل همه این تنش ها را خود اصولگرایان معرفی می کنند و از طرفی اصولگرایان سر مست از به ثمر رسیدن  این توافق در دولت رئیسی می گویند که کاری که دولت روحانی در طی بیش از پنج سال گذشته نتوانسته انجام دهد این دولت در دوسال انجام داد. موضوع برجام و عملیات احیای آن نیز یکی از بهانه های بازی میان چپ و راست است. اینکه یکی می گوید برجام در زمان دولت روحانی از سوی اصولگرایان نفرین و به آتش کشیده می شد و حالا دولت همان جناح با خوشحالی از احتمال از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام می گوید. جریان راست نیز از دیپلماسی با عزت می گوید که در زمان دولت روحانی اثری از آن نبود و الان هست.

برای مردم اهمیت دارد؟

اما نکته این جدال و این کامیابی در عرصه خارجی این است که این بار باید پذیرفت جمع کثیری از مردم نه جذب این رقابت های تکراری و نمایشی می شوند و نه اتفاقات اخیر در سیاست خارجه تا ثمره ای در داخل نداشته باشد برایشان اهمیت دارد. ایران امروز، غم زده از وقایع متعددی است که بر آن گذشته است و باید پذیرفت روح مردم، زخم خورده از آن چیزی است که در این مدت بر آنها روا شده، زخمی که نه اصلاح طلبان و نه اصولگرایان برای آن مرهم نبودند و چه بسا بازی امروز این دوجناح که از سر گرفته شده نمکی است بر این زخم. بخشی از ملت امروز با کوله باری از خاطرات تلخ امسال، خود را مواجه با وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی می بینند و نای ادامه دادن این مسیر را ندارند، آن وقت چهره های اصولگرا و اصلاح طلبی که دراین مدت روزه سکوت گرفته بودند با کامیابی در عرصه سیاست خارجه، غافل از وضعیت نامطلوب در عرصه سیاست داخلی از خواب خود خواسته سیاسی‌شان برخاسته اند و دوباره فیلشان یاد هندوستان و جار و جنجال سیاسی و رقابت برای کسب قدرت کرده است، رقابتی که هیچ جذابیتی برای مردم ندارد. مشمئز کننده ترین  اتفاقات در این روزها تماشای دعواهای نمایشی دو جناحی است که غافل از وضعیت اندوهبار سیاست داخلی، یا بی توجه به آن در بزم رابطه دوباره با عربستان و توافق با آژانس، هریک خود را شرکت داده اند و بر دردی که براین مردم جاری شده چشم پوشیده اند و پشت به واقعیات زیر پوست کشور کرده اند.  

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا